Permalänk
Medlem

Köpråd (igen)

Hejsan, har kollat ut en speldator på inet, men vet inte riktigt vilken processor / moderkort / grafikkort jag ska ha. Budgeten för processorn, moderkortet och grafikkortet ligger på ca ~5k.

Datorn består än så länge av:

Fractal Design Define R2, Svart
1TB Samsung Spinpoint F1
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Corsair VX 550W 80+
Samsung SH-S223B 22X DVD±RW DL SATA Svart

Behöver alltså en processor, moderkort och grafikkort, för ~5k. Det ska kunna gå att maxa dagens spel (helst något år framåt), kolla på filmer, spela musik och gå snabbt. Hade tänkt köpa en BenQ TFT 24'' G2420HDB skärm. Behöver också hjälp med fläktar, kylning osv. till min dator, vill ju inte att den överhettas och helst att den är tyst.

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

Kort sagt; intel i5, Raden 5850. Någon med mer erfarenhet av i5 får stå för moderkortet.

Permalänk
Medlem

Det finns ju många moderkort också så vet inte vilket jag sa ta :S kan inget om datorer

Permalänk
Medlem

Undrar också vad skillnaden är mellan;
Gigabyte Radeon HD5850,
PowerColor Radeon HD5850,
XFX Radeon HD5850 ?

Permalänk
Avstängd

Det är ingen skillnad förutom klisterlappen som sitter på dem. XFX har ju snyggast klisterlapp, sen livstids garanti. :). Sjäv väntar man på ett Sapphire 5870 från komplett.se :(. Ångrar mig att jag inte slog till när de kostade 3195:- för några veckor sedan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lightpt
Undrar också vad skillnaden är mellan;
Gigabyte Radeon HD5850,
PowerColor Radeon HD5850,
XFX Radeon HD5850 ?

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-p5...
970kr.
Micro-atx men har man inga större behov funkar det bra.
överklockar också hyfsat om man vill göra sånt.

köp billigaste grafikkortet av 5850.
så 970kr kort + 2600kr gpu + 1766kr cpu = 5336kr
lär säkert funka bra.

Normalt sett, pröva burken innan du köper fläktar.
så du kan testa fram vilka fläktar etc..du kanske behöver byta ut.

en kompis så köpte jag det ovanstående moderkort plus ett antec mini p180 låda.
den är tydligen heltyst efter att han justerat med med fläktar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)