Komma åt dokument på sekundär hårddisk

Permalänk
Medlem

Komma åt dokument på sekundär hårddisk

Hejsan!

Min dator dog idag pga att nätaggregatet gav upp, så jag satte in hårddisken(sata) från den datorn i en annan dator, och allting fungerade på en gång. Förutom att jag inte kan komma åt mina dokument på håddisken som jag just har satt i, vad beror det på?

Felmeddelandet:
"E:\Documents and settings\Administratör är inte tillgänglig

Åtkomst nekad"

Permalänk
Medlem

Den där mappen är låst för andra användare på andra Win däfföatt den är personlig.

Frågan är därför ett fall för Windowsforumet->flytta

Permalänk
Medlem

Det är vad som händer när man har lösenords skyddat sitt konto på gamla datorn.

Man måste höger klicka göra massor med säkerhet för att ta kontrollen över mappen och ge dig själv tillstånd att gå in och använda mappen och filerna i den.

Permalänk

Slänger in en fråga där, då den är lite relevant, känns onödigt med ny tråd, here it goes;

Min dator gick sönder. Vet inte vilken del som slutade fungera, men på hårddisken finns en del dokument jag gärna vill åt. På den hårddisken finns windows XP installerat.

Vill koppla in denna i min nya dator, och hämta filerna innan jag kastar den. Vet hur den ska kopplas in och sådant, men har lite frågor;

Behöver jag förbereda något? Så att datorn inte försöker boota från den hårddisken tillexempel, ligger ju ett operativsystem på den också.

Vad händer om den hårddisken är trasig eller korrupt på något vis? Kan min nya hårdvara skadas?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Gurkvatten:
Windows vägrar starta bara om du väljer fel.

I nyare datorer kan man ofta välja vilken hårddisk (USB minne) som datorn ska starta från. Beroende på vad du har för moderkort hittas listan bredvid eller i boot ordningen. Tex I Gigabyte moderkort heter stället "Hard disk boot priority"

Om du inte hittar kan du även byta plats på kablarna så att nya datorns hårddisk hamnar före den gamla i en annan lista i bios.

Permalänk

Tack, fick igång det nu, underbart att få återse alla gamla bilder och så vidare

Tack <3