Beställt ett Silverstone FT02

Permalänk
Medlem

Tja, man skulle ju kunna montera en kama bay i fronten... Förslagsvis en utan någon fläkt, bara för att ge luften en extra väg ut. (Att sätta en utblåsfläkt där känns lite väl bakvänt, och lär låta)

Möjligen man skulle kunna modda sidopanelen och ge den några extra hål ungefär uppe vid pci-platserna tex.
Sen kan man tex klippa fläktgallret för 120mm fläkten, om den panelen verkar tjock nog att fortfarande vara stabil efter det. (hade inte Rv02 problem med att den flexade tex?)

Till sist undrar jag om inte meshpanelen i locket är lite halvrestriktivt. Kanske går att modda det mot något glesare och luftigare? (säkert svårt att få snyggt)

Plus att som sagt kanske testa vända nätagget inåt så den suger ut luft. Visst, risken är att nätagget går upp lite i varv då det suger in varmare luft, men skillnaden borde inte vara extrem.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

vart kan man få tag på silvriga FT02 måntro? ända stället ja hittar är pc doktorn på prisjakt ? va e de för ställe, går dom o lita på? eller ska man ta in chassit utifrån landet?

Permalänk
Medlem

Uj ja, riktigt klent utbud här i svedala

Caseking har den för hyfsat vettiga pengar men jag undrar vad frakten blir?
Caseking.de » Gehäuse » Gedämmte Gehäuse » Silverstone SST-FT02S Fortress - silver

(Finns säkert andra ställen i europa man kan få tag i den om man rotar runt lite antar jag...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu är det ju på gång en ny version av Raven2 med samma HD bur som FT02, samt med Silverstones nya fläktar med mer riktat luftflöde:
First Look: Silverstone Raven RV02-E PC Case | bit-tech.net

Kommer den med ungefär samma pris som den nuvarande versionen, så är det ju ännu svårare att rättfärdiga ett FT02 köp. (Min förhoppning är att även Fortress också kommer säljas med nya fläkten framöver, men jag vet inte om så är fallet )
Synd bara att jag inte gillar designen på Raven alls? FT02 är sjukt mycket mer attraktiv i mina ögon!

Dessutom börjar det ju dyka upp bilder på Raven 03, men den ser ännu hemskare ut !!
(de hade kunnat gjort något snyggt och effektivt av det där takkonceptet, men just nu ser det bara billigt ut!)
YouTube - Silverstone Technology revolutionary Raven 3 case @ Computex 2010

---

Slutligen börjar det ramla in bilder på en konceptversion av FT03, med micro ATX moderkort!
[H]ard|Forum - View Single Post - COMPUTEX 2010 - New and Interesting Cases PhogaleryYouTube - Silverstone Technology Fortress FT03 @ Computex 2010
Kompakt, men ser lite väl mycket ut som en sopkorg designad av apple tycker vissa
Jag gillar inte det där vita filtret på sidan varken utseendemässigt eller praktiskt: tex blåser nätagget ut på samma ställe som en fläkt verkar suga in? Dumt! Ventilationen överlag verkar vara lite krystad!
Plus verkar inte ha nån 5.25 plats alls?

Både RV03 och FT02 verkar inte ha någon hårddiskventilation alls? Kan inte vara bra Coola hotswaptrays dock på FT02

Puh... blev lite rädd för att FT03 skulle vara snyggare än FT02.
Vill inte gå och köpa nytt ju

FT02 har en 180 fläkt under hårddiskburen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av contra:

vart kan man få tag på silvriga FT02 måntro? ända stället ja hittar är pc doktorn på prisjakt ? va e de för ställe, går dom o lita på? eller ska man ta in chassit utifrån landet?

PC-Doctorn Helsingborg AB / grundat 1987 ligger i Helsingborg och ha funnits länge.
Mest för företag men det går bra att beställa från dem. Tummen upp med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

FT02 har en 180 fläkt under hårddiskburen.

Klantigt skrivet av mig! Jag menade att FT03 (och RV03) inte verkade ha någon HD-ventilation alls.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag tänker skaffa ett FT-02 för att det är så grymt snyggt/stilrent enligt mig.

Men jag skulle kanske vilja skaffa vattenkylning senare, blir det svårt i ett FT-02?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarklon:

Jag tror jag tänker skaffa ett FT-02 för att det är så grymt snyggt/stilrent enligt mig.

Men jag skulle kanske vilja skaffa vattenkylning senare, blir det svårt i ett FT-02?

Svårt tror jag inte att det borde bli.
Du ha tex mycket plats i 5,25" platserna ifall du bara har en dvd/br.
Det beror på hur stort vattensystem du ska köra med.

http://www.xcpus.com/Images/Docs/doc160/ft02_panel%20off.JPG

Permalänk

?

Skrivet av murklor:

Vadå, vill du ha fönstret så du ser bakplåten och sladdarna?

Fortress FT02 går ju på typ 2500kr... Fört dyrt för vad man får IMO - inget fulltower, ingen USB3.0, få HDD platser och problem med grafikkort i framtiden om dom blir ännu större (eller har längre kylare).

Raven RV02 är i princip identisk som FT02, kostar bara runt 1500kr och har tydligen exakt samma ljudnivåer som FT02, trots dämpningen (Silverstone Fortress FT02 ATX Case | silentpcreview.com), och förstås exakt samma kylningsprestanda. Visst är FT02 stilrenare dock...

tycker inte det är fel på priset skulle gärna lägga ut en tusen lapp extra får o få den låda jag har idag. om du är så fattig så du inte har råd med lådan ska du väl knappast uppgradera grafikkortet?!!

Visa signatur

Dator1Asus crosshairIII, Corsair xms 4G, Asus 8800GTX, 74g Raptor, amdX2 6400be
DatorN Asus RampageIII, Corsair gt 2000mhzX6, Asus 5870 MATRIXcrossfire, Corsair h50, Corsair p64X2, Corsair HX850, i7 930

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Svårt tror jag inte att det borde bli.
Du ha tex mycket plats i 5,25" platserna ifall du bara har en dvd/br.
Det beror på hur stort vattensystem du ska köra med.

http://www.xcpus.com/Images/Docs/doc160/ft02_panel%20off.JPG

Det är inte att få plats med hela systemet. Utan vad jag funderar mest på, det är var radiatorerna ska sitta.

Jag har en ide, och det är en 120mm radiator i taket, och sen sätta fast en 240 på golvet ovanpå 180mm fläktarna.

Typ sådär?
(Och alla älskar paint )

Permalänk
Medlem
Skrivet av wantedDoA:

tycker inte det är fel på priset skulle gärna lägga ut en tusen lapp extra får o få den låda jag har idag. om du är så fattig så du inte har råd med lådan ska du väl knappast uppgradera grafikkortet?!!

Du, att tänka på budgeten har inget att göra med fattighet. Endast en idiot slänger ut pengar utan att tänka. Att balansera kostnad med vad man får är en uppenbarhet för mig, oavsett du är en burksamlare eller oljemiljonär.

Men vill man verkligen ha en FT02, så visst köp en! Det är ens eget val om man anser att värdet väger upp kostnad.

Sidnot: Komplett rear just nu ut RV02, den kostar 1200kr.

Permalänk
Medlem

Raven tycker jag ser f-j ut. Men detta chassi var ju riktigt stilrent. Snyggt alltså i min mening.

Roligt med nytänk på hur man sätter moderkortet.

Måste vara riktigt bra övertryck i lådan. Inget damm där inte.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Citat:

En sak jag undrar om Fortress 2. Hur kan man göra för att få dit ett 5970 och fläktgaller?

Ja, man dremlar eller sågar upp en skåra i fläktgallret. Om du söker på FT02 på Youtube så hittar du en snubbe som bygger med just ett 5970.

Original 120mm fläkten tycker jag var för högljudd, så den kan bytas ut mot en tystare. Just nu använder jag Corsair H70 på den platsen med utblås. Kyler lika bra som Noctua NH-D14 som jag hade tidigare (Var tvungen att ta bort den när jag bytte till snabbare RAM med för höga kylflänsar).
Jag kör nu med PWM-styrda Akasafläktar 600-1900 RPM.

Man kan också placera en 120mm fläkt (blåser uppåt) ovanpå hårddiskplatserna så sänks HD-tempsen där från 38-39C till max 34 grader.

Ett mycket bra chassi, hög kvalité tycker jag. En kul detalj är att de som är röda inuti har tillverkats i 1000 ex och är numrerade på framsidan vid logon.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ