Permalänk
Medlem

Silverstone Sugo SG07

På CES 2010 visade ju Silverstone upp ett nytt mini-ITX-chassi, SG07:

Enligt bilderna sväljer det ett HD5970 utan problem. Vet någon nåt mer om chassit? Det ryktas att chassit även rymmer ett vanligt nätaggregat (ATX). Finns det ett lanseringsdatum?

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk

Shit va snygg!!

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft koll på denna ett tag. Det som visades ska ha varit en prototyp, produkten var åtminstonde då inte färdig. Med lite tur får vi veta mer på Cebit då Silverstone ska vara där.

Artikeln du länkat säger det mesta. En kraftigare nätdel på 600W, som dessvärre inte verkar följa någon standard kommer göra under.

Personligen tycker jag den är brutalt ful på utsidan men likväl ett mysigt chassi. Gör de något åt utsidan så uppgraderar jag min burk till en sån när den väl lanseras.

Permalänk
Medlem

Mmm, måste erkänna att man blir rätt sugen på den där lådan
Sägs ju att de ska designa om den lite, men jag skulle väl kunna leva med den som den är... Fronten är acceptabel om än trist, men det där plexifönstret på sidan är rätt billigt.

Nätagget verkar tyvärr vara customstorlek (och frågan är hur mycket det kommer väsnas?) men antar att lådan hade svällt för mycket i storlek annars...

...

Ett sidospår Anders, men driver SG05:ans 300W nätagg ett 5850 utan problem???

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Mmm, måste erkänna att man blir rätt sugen på den där lådan
Sägs ju att de ska designa om den lite, men jag skulle väl kunna leva med den som den är... Fronten är acceptabel om än trist, men det där plexifönstret på sidan är rätt billigt.

Nätagget verkar tyvärr vara customstorlek (och frågan är hur mycket det kommer väsnas?) men antar att lådan hade svällt för mycket i storlek annars...

...

Ett sidospår Anders, men driver SG05:ans 300W nätagg ett 5850 utan problem???

Fronten och plexit är det som ser värst ut för min del med.

Förhoppningsvis är FSP inblandad även i denna och då bör det inte vara något större problem med nätdelen. Det som gör mig lite tveksam är att det är 600W single rail, brukar inte två rails vara det man vill eftersträva?

300W nätagg går faktiskt rätt bra ihop med HD5850. Hade det varit möjligt hade jag kört något kraftigare men pga dåligt med alternativ så kör jag så här tills vidare. Sensuella Sven provar ett BeQuiet 350W SFX-nätagg just nu vilket verkar klara av lasten lite bättre (han kör i princip ett likadant system).

Det kanske sjukaste är att HD5850't verkar vara snällare mot nätagget än det 8800GTS 512MB som jag uppgraderade ifrån var.

Permalänk
Medlem

Såg väldigt nice ut, 600w känns lite overkill med tanke på att inte ett Dual gpu kort går in och plats för övrig hårdvara var rätt obefintlig.
Det bästa var iaf att dom flyttat på nätagget så man får in en större luftkylare vilket är på sin plats om man ska kasta in i5 eller i7 i den.

Gillar inte heller den 2 färgade fronten men det är ett mindre problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
[...] 600w känns lite overkill med tanke på att inte ett Dual gpu kort går in [...]

Grafikkortet på bilden är ett HD5970, så det ska det ju definitivt göra (om inte Silverstone modifierar chassit innan lanseringen förstås, men just plats för långa grafikkort känns som en av det här chassits starkaste sidor).

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
Grafikkortet på bilden är ett HD5970, så det ska det ju definitivt göra (om inte Silverstone modifierar chassit innan lanseringen förstås, men just plats för långa grafikkort känns som en av det här chassits starkaste sidor).

Miss av mig men då känns det lite mer på plats men 600w är lite overkill då ett så pass litet system kommer få svårt att kräma ut mycket mer än ens 400w av ett nätagget. Jag har varit inne på att köpa deras mindre modell men har insett att jag klarar mig på ett mindre då jag tänkte köra ION isf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det som gör mig lite tveksam är att det är 600W single rail, brukar inte två rails vara det man vill eftersträva?

Nja, nätagg i den här storleken brukar iallafall var single rail rent "fysiskt", så railsplittningar är mest som extra överspänningsskydd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
300W nätagg går faktiskt rätt bra ihop med HD5850. Hade det varit möjligt hade jag kört något kraftigare men pga dåligt med alternativ så kör jag så här tills vidare. Sensuella Sven provar ett BeQuiet 350W SFX-nätagg just nu vilket verkar klara av lasten lite bättre (han kör i princip ett likadant system).

Imponerande att det funkar! (jag hade nog inte vågat sätta i något värre än max 5770)
Så SG05 agget följer SFX-standard, dvs det finns några ersättningsagg som passar?
Hoppas även agget SG07 följer samma standard... Skönt med lite flexibilitet!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Nja, nätagg i den här storleken brukar iallafall var single rail rent "fysiskt", så railsplittningar är mest som extra överspänningsskydd.

Imponerande att det funkar! (jag hade nog inte vågat sätta i något värre än max 5770)
Så SG05 agget följer SFX-standard, dvs det finns några ersättningsagg som passar?
Hoppas även agget SG07 följer samma standard... Skönt med lite flexibilitet!

Okej, jag är väl bara bortskämd med ATX-agg sen tidigare antar jag. Och jo, SFX-nätaggen är små.

Det var ruggigt att starta datorn första gången. Men bra går det även om det inte är en permanent lösning. Jag har till och med SMP-foldat på CPU medans jag spelat så nog tål nätdelen en del.

Finns väldigt få ersättningsnätdelar, speciellt i sverige, men det är en fördel att iallafall detta chassi följer standard. Jag önskar smått att Silverstone lanserar en SFX-nätdel på 500-600W ihop med denna som går att köpa löst.

Bara att hoppas på mer information på Cebit.

Permalänk
Medlem

Ja det är väldigt snålt med SFX nätdelar dessutom ska det som sitter i Silverstones chassi (FSP modellen) vara moddad för lägre ljudnivå vilket inte Be-Quiets modeller inte riktigt kan leva upp till.

Permalänk
Inaktiv

Mm. Läste ett test på BeQuiets i helgen vilket verkade bra, klarade att köras över spec. Nackdelen var just ljudnivån som du säger. FSP låter iofs en del när den får pressas med.

Permalänk

Lär ju tyvärr vara högljutt som tusan med grafikkortet placerat alldeles vid lufthålet så där. Å andra sidan går det väl inte att göra på annat sätt om man skall ha en så där liten låda...

Permalänk
Inaktiv

Lättare för ljudet att sprida sig ut från chassit, samtidigt ökar kylförmågan då grafikkortet får luft direkt utifrån chassit.

Permalänk
Medlem

http://tv.hexus.net/show/2010/03/CeBIT_2010_It_s_not_size_that_matters_with_the_Silverstone_SG07/
Det verkar som dom ändrat lite på designen. Ser bättre ut men tycker dom kunde fimpat plexit helt.
Angående deras "vortex"fläkt så blir jag lite tveksam, visst man får säkert en mer riktad luftstråle men det är ju "ihålig". Kan tänka mig att processorkylningen hamnar mitt i konen och därav får dålig luftgenomströmning. Anledningen till att ballongen stannar kvar är ju för att luften strömmar på sidorna om den.
Jäkligt sugen på ett mini itx bygge men kan inte bestämma mig mellan sugo 05/06/07 eller lian li q08.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk

Intressant video. Det känns verkligen som att Silverstone är de mest innovativa på chassisidan just nu. Bästa "tystlådan" med FT02 och det här verkar bli minsta högprestandachassit. Jag ser fram emot mer innovation på chassifronten, där det tyvärr stått ganska still sedan Antec P182. Att ha nätagget i framkant känns som en självklar lösning nu när man sett det...

Permalänk
Inaktiv

För ett litet ITX-prestandasystem så ser SG07 ut att kunna dominera. Jag kommer eventuellt uppgradera till en sådan från min SG05 jag har idag.

Värt att nämna är att Japanska Windy är på väg att lansera sig internationellt.
http://www-online.jp/index.html

De har en hel del intressanta produkter, exempelvis Windy MC3: http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=51505

Permalänk
Medlem

SG07 är cool, men jag gillar nog grundkonceptet med babytower (som tex windy kör med) bättre än SG:s avlånga form..

Fattade jag videon rätt om att nätagget är ATX i grunden, men lite kortare, och med "lagom" mängd "lagom" långa sladdar? Isåfall finns det ju lite hopp om flexibilitet trots allt... Kanske går att få in tex ett Nexus Value 430 om man desperat skulle behöva byta.

Även jag är lite skeptisk till vortexgrejen. Jag tror väl inte hålet i mitten är ett jätteproblem, men tror väl inte heller vortexet tillför så mycket. Kanske ökar chansen att man kan köra en CPU-kylare passivt?
Skaffar man lådan skulle jag dock testa utan vortexmojen, och kanske även testa vända fläkten och låta den suga istället..
Eller vafan, in med en Orochi och skit i takfläkten

Håller med om att de borde gett upp plexit helt...

---

Windy är coola och det vore kul att se dem internationellt, men de lär inte bli billiga! ... och det finns en grej med Windydesignen jag verkligen inte gillar: de synliga skruvhuvena på fronten
MC3 är söt annars, men rymmer den ett dual slot grafikkort?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
För ett litet ITX-prestandasystem så ser SG07 ut att kunna dominera. Jag kommer eventuellt uppgradera till en sådan från min SG05 jag har idag.

Värt att nämna är att Japanska Windy är på väg att lansera sig internationellt.
http://www-online.jp/index.html

De har en hel del intressanta produkter, exempelvis Windy MC3: http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=51505

MC3 verkar vara en intressant låda i sig, kanske för en kompakt server eftersom den har relativt gott om plats för diskar - men får de verkligen kylning? Aluminium är ett minus förstås.

Men den konkurrerar ju inte med SG07 eftersom den är mycket större och inte kan ta högpresterande grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
[B]MC3 verkar vara en intressant låda i sig, kanske för en kompakt server eftersom den har relativt gott om plats för diskar - men får de verkligen kylning?

Det verkar ju sitta en filtrerad fläkt på sidan i direkt anslutning till diskarna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
den är mycket större och inte kan ta högpresterande grafikkort.

Det är det jag undrar... Det ska få plats ett grafikkort "vid sidan av" 5.25 platserna såvitt jag förstår, men antar att man är begränsad till ett single slot kort?

...

Kommer iallafall hålla ett öga på de här burkarna
Kan inte bestämma mig om jag ska uppgradera vidare på min burk, eller köra på en ny vanlig stor låda (kanske kosta på en FT02?) eller "go small" och köra en mini-ITX burk nästa gång!

Kanske får bli en kombination!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
MC3 verkar vara en intressant låda i sig, kanske för en kompakt server eftersom den har relativt gott om plats för diskar - men får de verkligen kylning? Aluminium är ett minus förstås.

Men den konkurrerar ju inte med SG07 eftersom den är mycket större och inte kan ta högpresterande grafikkort.

Windy MC3 konkurrerar med Lian Li's PC-Q08. Frågan är om inte Q08 är bättre för en liten filserver då den har ännu fler diskplatser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Det är det jag undrar... Det ska få plats ett grafikkort "vid sidan av" 5.25 platserna såvitt jag förstår, men antar att man är begränsad till ett single slot kort?

...

Kommer iallafall hålla ett öga på de här burkarna
Kan inte bestämma mig om jag ska uppgradera vidare på min burk, eller köra på en ny vanlig stor låda (kanske kosta på en FT02?) eller "go small" och köra en mini-ITX burk nästa gång!

Kanske får bli en kombination!

MC3 tar bara singelslots-kort som det verkar. Jag hoppas att det kommer något från Windy som tar dubbelslots-kort då jag vill fortsätta använda mitt HD5850.

Permalänk
Medlem

Q08 tycker jag ser riktigt bra ut och jag kan nog leva med att den är lite större än sugo, jag gillar också att det inte(vad jag vet) medföljer nån psu samt att det får plats en fullstor psu.
Fördelen jag ser med sugo är att moderkortet sitter horisontellt samt att grafikkortet tar luft utifrån.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Q08 tycker jag ser riktigt bra ut och jag kan nog leva med att den är lite större än sugo, jag gillar också att det inte(vad jag vet) medföljer nån psu samt att det får plats en fullstor psu.

Mmm, Q08 känns lite mer flexibel! Klarar inte riktigt lika långa grafikkort, men visst borde ~30 cm räcka

Mer hårddiskplatser är dock ingen större säljfaktor för mig: får jag in en 3.5 HDD och kan klämma in en liten SSD nånstans så är jag nöjd sen!
Det är på sätt och vis skönt att Q08 kör fullstor 5.25 plats förresten, men det känns ju även som lite slöseri på utrymme...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Fördelen jag ser med sugo är att moderkortet sitter horisontellt samt att grafikkortet tar luft utifrån.

Fast även Q08 tar väl delvis luft utifrån till grafikkortet? Det finns ventilationshål lite här och var i botten.. (som man kanske kan förstora själv om man känner sig i moddartagen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Ni har sett måtten på PC-Q08? Mitt gamla mATX-tower från 2007 är ju till och med mindre:

Lian Li PC-Q08: (W) 227mm x (H) 272mm x (D) 345mm

Antec NSK 3480: 35cm (H) x 20cm (W) x 36cm (D)

Det enda som talar emot Q08 för min del är PSU-placering, och storleken. Liksom Roger W klarar även jag mig med två diskar. Samma höjdproblem för kylare som i SG05 har jag uppskattat utifrån bilder.

Fint chassi dock.

EDIT: Rättade till Q08's mått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Ni har sett måtten på PC-Q08? Mitt gamla mATX-tower från 2007 är ju till och med mindre:

Lian Li PC-Q08: (W) 279mm x (H) 333mm x (D) 407mm

Njääee, stämmer det där verkligen? Kanske är storleken på hela kartongen?

Kolla specen här tex:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1481013

Säger ju 227x272x345mm ... Inte pyttelitet, men inte massivt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det enda som talar emot Q08 för min del är PSU-placering, och storleken. Liksom Roger W klarar även jag mig med två diskar. Samma höjdproblem för kylare som i SG05 har jag uppskattat utifrån bilder.

Mmm, höjden för kylare är ett problem. Måste erkänna att jag är sugen att overkilla på en H50 för att lösa det problemet om det skulle bli aktuellt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Njääee, stämmer det där verkligen? Kanske är storleken på hela kartongen?

Kolla specen här tex:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1481013

Säger ju 227x272x345mm ... Inte pyttelitet, men inte massivt.

Mmm, höjden för kylare är ett problem. Måste erkänna att jag är sugen att overkilla på en H50 för att lösa det problemet om det skulle bli aktuellt

Haha, jag tog visst mått från fel rad. Rättade till föregående inlägg med korrekt.
Den känns i mitt tycke fortfarande stor, även om den krympte något. Den enda direkta skillnaden mot SG07 bör ju således bli någon centimeter i bredd och ett par centimeter i höjd isåfall. De ska vara ungefär lika långa vad jag vet.

H50 bör fungera rätt okej iallafall. Som du säger är det overkill men det går ju att leva med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Den känns i mitt tycke fortfarande stor, även om den krympte något. Den enda direkta skillnaden mot SG07 bör ju således bli någon centimeter i bredd och ett par centimeter i höjd isåfall. De ska vara ungefär lika långa vad jag vet.

Mmm, och höjden spelar inte så stor roll tycker jag... Det gör den mest mer proportionerlig

Jag tycker det är vettigast att minska på hur mycket bordsyta lådan tar upp... Nåt i stil med en Sugo07 på högkant skulle funka för mig!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Mmm, och höjden spelar inte så stor roll tycker jag... Det gör den mest mer proportionerlig

Jag tycker det är vettigast att minska på hur mycket bordsyta lådan tar upp... Nåt i stil med en Sugo07 på högkant skulle funka för mig!

Ställ SUGO't på högkant då?

Permalänk
Medlem

Tanken har slagit mig

... men det blir nog inte så snyggt/praktiskt.
Kanske faktiskt enklare att skaffa Lian-Li Q08 istället. (om det nu blir nån mini-ITX burk)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.