Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j.micke
Då skulle det chassit kunna heta Define micro-mini

Men det här formatet på chassit gynnas nog inte så mycket när det gäller mini-ITX. Man skulle kunna få chassit några centimeter lägre chassi, men då det är grafikkortet som sätter gränsen för djupet, så fastnar man där liksom.

Då är det nog bättre med chassin som laborerar mer med att tex ha moderkortet liggandes på golvet och nätaggregatet ovanför sig. Likt Silverstone SG05B.

Men jag håller med, mycket intressant med mini-ITX.
Ska bli kul att se sen ifall de stora moderkorts-aktörerna kommer in på den marknaden, och hur det skulle prestera.

Just nu så vore ett välpresterande litet mATX-system det bästa för mig

I min värld skulle det vara bättre med hdd:n hängandes över mobot och nätagget placerat där det är just nu. Det skulle gå att få det snyggt då på ett enkelt sätt och mobo/cpu/hdd/ram skulle enkelt kunna kylas av samma fläktar.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

@j.micke

Du håller väl oss uppdaterade vid eventuell vidareutveckling?

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

Självklart så uppdaterar jag er ifall det händer något.
Men jag känner mig rätt nöjd med så som jag illustrerade den senast. Med eller utan optisk läsare är väl det att tvista om. Jag tycker utan.

Så jag vet inte om det kommer att komma så mycket uppdateringar om den.

Däremot så ha jag funderat mycket på kylning sista veckorna, och kommit på en lösning för luftkylning för CPU'n som skulle få dem ett steg närmre mot vattenkylningens fördelar. (I allafall i mitt huvud).

Den lösningen skulle passa bra på det här chassit.
Men jag tror jag startar en ny tråd om den lösningen.
(Handlar iaf om att få ut varmluften så fort som möjligt, och att öka flänsyta)

Ni kan läsa mina tankar om vattenkylning tillsvidare
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Permalänk
Medlem

Här kommer det micke! Kan du photoshoppa denna tack!
Nä men kanske skulle funka o lägga hela bygget ner som ngn innan mig sa.

EDIT:
Färgkodning:
Grå: DVI/HDMI
Orange: 220V
Grön: Ljud
Brun: USB, ex mus

Bara för att få en känsla av hur man drar de externa kablarna. Vet att det ser ut som 220V sitter på fel håll, men den sladden kommer man behöva dra och bakom för de flesta standard-agg.

Tanken är att en förlängningsströmkabel följer med chassit som är precis lagomlång. Då har man en hon-kontakt lättillänglig där bak.

Som ni ser är det inga 5,25" håller med micke m fl att det går att köra externt vid de sällsynta fall man behöver fäppla med sina skivor.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

Kan faktiskt hålla med om en slimline läsare/brännare under hårddiskarna i botten av chassit framför nätagget.
Slimline är j*vligt litet och tar 0 plats, vilket kanske är tillräckligt för att klämma fast under ena 3.5"buren?

EDIT:

@Cheewie

Jag ser en nackdel med din ritning, det är att den gråa sladden (PCI-E till grafikkortet?) betyder att grafikkortet då kommer blåsa ut luften neråt, som du vill ha IN i chassit från bordet/golvet

Och som alla kommer fråga: Damm?
Ja, självklart ska man ha dammfilter! men hur mycket hjälper de verkligen? Har ett Antec 1200 själv och då samlas det damm i chassit trots dammfilter.
Inte mycket, men fortfarande något, och hur kommer det då bli med ett chassi som närmast dammsuger rent bordet/golvet?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag vill ha mitt smått men ändå inte backa på prestanda hårdvara.

www.lan.gear.com

har en ny m-itx låda på g som kan va perfekt. Om de bara får ut den på marknaden (just nu några grabbar i amerika som leker företag).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Här kommer det micke! Kan du photoshoppa denna tack!
Nä men kanske skulle funka o lägga hela bygget ner som ngn innan mig sa.

Snyggt! ... har haft ungefär samma tankar om chassi själv sen rätt länge
Tex gjorde jag denna skiss till en tävling här på Swec (kan det varit just en Fractaltävling?) 2008 eller så... Och då hade jag funderat på den rätt länge innan!

(jepp, ganska lik silverstone Ft02 och Rv 02, men är kompaktare med den vertikala DVD-läsaren, och jag tänkte mig mer uppdelat luftflöde... och jag var först )

Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Jag ser en nackdel med din ritning, det är att den gråa sladden (PCI-E till grafikkortet?) betyder att grafikkortet då kommer blåsa ut luften neråt, som du vill ha IN i chassit från bordet/golvet

Det är nog bara en enkel felritning: grafikkortet lär blåsa ut uppåt

Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Och som alla kommer fråga: Damm?
Ja, självklart ska man ha dammfilter! men hur mycket hjälper de verkligen? Har ett Antec 1200 själv och då samlas det damm i chassit trots dammfilter.
Inte mycket, men fortfarande något, och hur kommer det då bli med ett chassi som närmast dammsuger rent bordet/golvet?

Tja, det är många lådor som har nätagget i botten, och även storsäljare som tex Corsair 800D och tidigare nämnda Silverstonechassin tar ju all luft från botten...
Så med ett bra filter, plus kanske lite längre fötter, så tror jag det är acceptabelt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

@Cheewie

Jag ser en nackdel med din ritning, det är att den gråa sladden (PCI-E till grafikkortet?) betyder att grafikkortet då kommer blåsa ut luften neråt, som du vill ha IN i chassit från bordet/golvet

Gjorde en färgkodning på sladdarna, var mening att det gråa sladden är DVI/HDMI.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

ingen chassitillverkare som har nappat på ideen? definitivt min drömlåda också.

Permalänk
Medlem

Tja, tycker nya silverstone FT03 passar in väldigt bra på denna beskrivning. Med en del modifikation.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zansiball:

ingen chassitillverkare som har nappat på ideen? definitivt min drömlåda också.

Tyvärr är det ingen som har nappat än. Jag har två stycken Fractal Design chassin hemma. Ett Define R3 och en av den första versionen av Define (R1?). Funderar på att modifiera dessa enligt min ritning (fast då ATX istället för mATX).

Skrivet av Ctrl:

Tja, tycker nya silverstone FT03 passar in väldigt bra på denna beskrivning. Med en del modifikation.

Ja, något så när iaf. Jag tycker de har försökt lite för mycket. Nästan lite överarbetet. Jag kan tycka att man borde hålla det lite mer enkelt istället för att försvåra det så mycket, som dom har gjort med sin FT03.
De har många specialfunktioner (Som jag iofs gillar. Gillar att folk tänker nytt och låter tekniken gå framåt!), vilket i detta fallet gör att chassit blir lite större än vad det egentligen inte behövt vara. Genom att he den ståendes på "högkant", krävs det att de har ganska stort avstånd under och ovan lådan. Det är klart att i min låda så måste man ha ett litet avstånd på framsidan, för att fläktarna i fronten ska få luft, men det är inte lika stort avstånd som FT03 har.

En annan del är att jag förespråkar ett rakt löftflöde, vilket jag tror är att föredra för att snabbt få in luft i chassit, för att sedan åka en rak väg i chassit och snabbt ut. I stället för, som FT03 gör, att ta in luft från olika vinklar, från olika ställen av chassit, vilket gör att flödet inte blir jämt och har större förmåga av att snurra runt i chassit en stund innan det sedan åker ut.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag känner att behovet av 5 1/2 tumsenheter försvunnit för mig så gjorde jag detta förslaget.

Permalänk
Medlem

Tänk på att AMD Fusion och liknande processorkretsar kommer ut snart. Den genomsnittlige konsumenten kommer förhoppningsvis inte att behöva ett diskret grafikkort om något år, vilket omvandlar dimensionskraverna avsevärt.

Mini-ITX eller Nano-ITX-kort med inbyggt nätaggregat bör endast kräva 12 x 12 x ca 3 cm i dimensioner.