Förslag på Ljudkort med Optiskt(spdif) ut.

Permalänk
Medlem

Förslag på Ljudkort med Optiskt(spdif) ut.

Tjenare gottfolk, sitter så här på kvällskvisten o surfar efter ett nytt ljudkort till min htpc. Har förnärvarande en sunkig dator som kör win 7, köpte ett ljudkort av märke auzentech x-studio 5.1 som jag kört med ett tag.

Har dock strulat för mig mer eller mindre, genom spdifen(optiska ut) så vill ljudkortet inte skicka surround ljud, stereo går utmärkt, men inte surround, har surfat runt lite och märkt att fler har problem med detta.

Jag kör en Yamaha RX-V465 som reciver samt ett 5.1 ljud då.

Har krånglat tillräckligt med ljudkortet känner jag så nu är jag på jakt efter ett nytt, priset spelar inte så jätte stor roll, men helst av den billigare klassen, kravet är att det ska ha SPDIF ut och klarar av att skicka 5.1 ljud.

Har ni några förslag, kanske nå kort ni kör med själva som ni är nöjda med?

Tack på förhand!

// bjärven!_!

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Medlem

Klara att skicka 5.1 Ljud, via Dolby, DTS eller annan komprimeringsteknik?

Internt eller externt kort?

Men innan så håll i åtanke att SPDIF är en standard för att skicka två kanaler, så vill du skicka fler än två kanaler måste du skicka en ström encodad i antingen DTS eller Dolby.

Asus Xonar D2X / D2 är ju bra kort och klarar av SPDIF samt encoding av både DTS och Dolby. Vi använder ett sådant i våran mediadator för tillfället, kan finnas billigare kort men det klarar iallafall av att göra jobbet gjort

Permalänk
Hedersmedlem

Som vanligt vid denna typ av frågor rekommenderar jag vår FAQ i ämnet: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

De funktioner du speciellt ska ha för surround via S/PDIF-utgången är Dolby Digital Live (DDL) och DTS Connect (DTSC)

Har själv ett Asus Xonar D2 kopplat till Yamaha RX-V640 som jag är helnöjd med.
Finns ju även det billigare Xonar D1 men det saknar stöd för DTSC.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Ah, dumt av mig. Var in i samlingstråden för Ljud men inte f*n klickade jag in mig på FAQ för surround, var nog för sent antar jag.

Tack för alla svar!

Videfix: Antar att Xonar D2 är samma som D2X fast D2an kör man in i en vanlig pci port? Kör med ett D2X i spelburken o är grymt nöjd med det

Får nog bli ett D2 isf, tackar!

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Hedersmedlem

jepp, D2=D2X förutom interface mot moderkortet.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Re: Förslag på Ljudkort med Optiskt(spdif) ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixn
Tjenare gottfolk, sitter så här på kvällskvisten o surfar efter ett nytt ljudkort till min htpc. Har förnärvarande en sunkig dator som kör win 7, köpte ett ljudkort av märke auzentech x-studio 5.1 som jag kört med ett tag.

Har dock strulat för mig mer eller mindre, genom spdifen(optiska ut) så vill ljudkortet inte skicka surround ljud, stereo går utmärkt, men inte surround, har surfat runt lite och märkt att fler har problem med detta.

Jag kör en Yamaha RX-V465 som reciver samt ett 5.1 ljud då.

Har krånglat tillräckligt med ljudkortet känner jag så nu är jag på jakt efter ett nytt, priset spelar inte så jätte stor roll, men helst av den billigare klassen, kravet är att det ska ha SPDIF ut och klarar av att skicka 5.1 ljud.

Har ni några förslag, kanske nå kort ni kör med själva som ni är nöjda med?

Tack på förhand!

// bjärven!_!

Funkar 5.1 i fall du kör igång en film med 5.1? Att musik inte funkar i 5.1 är ju för att den inte skapad i 5.1 utan enbart i stereo. För att få surround vid musik lyssning så får du ändra i förstärkaren och köra en annan ljudinställning så förstärkaren kopierar ljudet till bakhögtalarna.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Nix, jag får inte surround med film, kommer inte ut nå ljud på center högtalarn överhuvudtaget, ljudeffekter, allt 'kring ljud' fungerar men jag får inge tal, jag får köra på stereo för att det ska fungera, både i film och musik.

Hade jag bara lyssnat på musik så hade jag såklart klarat mig, stereo fungerar ju perfekt där, men då försvinner ju halva meningen med ett surround kort.

Har beställt ett Xonar D2 nu, får hoppas jag blir nöjd!

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixn
Nix, jag får inte surround med film, kommer inte ut nå ljud på center högtalarn överhuvudtaget, ljudeffekter, allt 'kring ljud' fungerar men jag får inge tal, jag får köra på stereo för att det ska fungera, både i film och musik.

Hade jag bara lyssnat på musik så hade jag såklart klarat mig, stereo fungerar ju perfekt där, men då försvinner ju halva meningen med ett surround kort.

Har beställt ett Xonar D2 nu, får hoppas jag blir nöjd!

Låter mer som en fel koppling/fel inställning. Jag hade provat en ordentlig felsökning.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Låter mer som en fel koppling/fel inställning. Jag hade provat en ordentlig felsökning.

Enligt specen från hans nuvarande korts hemsida stöder inte det kortet encoding i vare sig dolby, prologic eller dts så är väl inte så konstigt. Enda fallet han med det kortet skulle kunna ha 5.1 är väl då om han skulle köra spdif passthrough fast då får han det endast med dom ljudfilerna och ingenting annat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OllBoll
Enligt specen från hans nuvarande korts hemsida stöder inte det kortet encoding i vare sig dolby, prologic eller dts så är väl inte så konstigt. Enda fallet han med det kortet skulle kunna ha 5.1 är väl då om han skulle köra spdif passthrough fast då får han det endast med dom ljudfilerna och ingenting annat.

Jo, men att ett kort har prologic eller dtsc är ju samma sak som att skicka stereo och sen köra ett prologic direkt i receivern. Är inte källan 5.1 så kan det inte bli "äkta" 5.1 utan fejkad 5.1'a där man klonar de främre kanalerna bak. Men vill man att dts loggan ska lysa när man kör en icke dts källa och tycka att det är grymt med surround så visst ok kör på det.

Tycker att det är dumt att hänga ut ett ljudkort p.g.a. den funktionen speciellt när alla dagens förstärkare har de funktionerna själva.

Hans kort stödjer ju spdif passthru, så om han nu kör passthru på en 5.1 källa och saknar ljudet i centern så är jag tveksam på att man kan hänga ut ljudkortet utan att ha sett över kopplingarna på receivern.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jag har sätt över kopplingarna, ljudet från ps3n fungerar utmärkt, när man kollar filmer genom ps3, dvs blu-ray/ streamade HD serier från servern fungerar ljudet klockrent, dvs centern också.

När jag sedan drar på dvd filmer / serier från datorn så fungerar de serier som inte har 5.1 utan 2.0 utmärkt, man hör röstern och allt, men som sagt, det är endast stereo, kör jag 5.1 så får jag ljud men inga röster, jag har provat installera om drivrutinerna, har provat alla olika inställningar jag kan hitta i datorn, och har provat dessa i samband med olika typer av inställningar på recivern, så det är troligtvis ljudkortet som strular.

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixn
Jag har sätt över kopplingarna, ljudet från ps3n fungerar utmärkt, när man kollar filmer genom ps3, dvs blu-ray/ streamade HD serier från servern fungerar ljudet klockrent, dvs centern också.

När jag sedan drar på dvd filmer / serier från datorn så fungerar de serier som inte har 5.1 utan 2.0 utmärkt, man hör röstern och allt, men som sagt, det är endast stereo, kör jag 5.1 så får jag ljud men inga röster, jag har provat installera om drivrutinerna, har provat alla olika inställningar jag kan hitta i datorn, och har provat dessa i samband med olika typer av inställningar på recivern, så det är troligtvis ljudkortet som strular.

Saken är ju att skickar du en 5.1 signal i "passthru" så gör ljudkortet inget annat än att förmedla den vidare och sedan sköter receivern all avkodning. Att då centerkanalen helt ska missas låter väldigt mysko. Testa att tanka ner mediaplayer classic och kör ac3 filter och ställ in så att den är i "passthru".

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Det kortet stödjer förvisso digitalt ljud, men inte DTSC eller DDL, vilket gör som andra sagt innan att du bara får 2.0 från vanliga filer.
Du kan få ut 5.1 genom att man kör passtrough. Men då gäller det inte vanliga filer som du verkar vilja ha ljudet ifrån.

Om jag inte minns fel är det kortet jag har i min ägo (X-Plosion) det första från auzentech som tillät att kortet muxade om allt ljud till DTSC eller DDL.
Så ett nytt kort är i ditt fall nödvändigt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Det kortet stödjer förvisso digitalt ljud, men inte DTSC eller DDL, vilket gör som andra sagt innan att du bara får 2.0 från vanliga filer.
Du kan få ut 5.1 genom att man kör passtrough. Men då gäller det inte vanliga filer som du verkar vilja ha ljudet ifrån.

Om jag inte minns fel är det kortet jag har i min ägo (X-Plosion) det första från auzentech som tillät att kortet muxade om allt ljud till DTSC eller DDL.
Så ett nytt kort är i ditt fall nödvändigt.

Förstår ändå inte varför ni rekommenderar honom ett nytt ljudkort när hans receiver har ett pro logic läge själv och kan således mixa ljudet i kanalerna så han får 5.1 vid musik mm.

Är inte källan 5.1 så går det inte att skapa äkta 5.1 utan antingen så kör man ett pro logic läge på receivern så den mixar frontkanalernas ljud och speglar det till bakhögtalarna och centern eller så köper han ett ljudkort med dtsc eller ddl.

Om han ställer att ljudkortet ska köra passthru på spdif och sen kör han pro logic på sin receiver så har han precis samma funktion som d2 ljudkortet.

http://www.auzensupport.com/data/X-Studio_Eng_072309.zip
sidan 11 där visar den hur du aktiverar spdif out i kontrollpanelen för ljudkortet. Sen så kan du behöva ändra inställningarna i din media spelare t.ex. vlc eller media player classic så att den vet att det är passthru som gäller på valda ljudsignaler. Gör han det så skickas ljudet vidare som vilken digital pcm ljudström som hälls och receivern sköter då avkodningen.

Kör han sedan musik (stereo) så har winamp en mixer som gör så att ljudet speglas till centern och de bakre högtalarna. Ljudkortet hade också en funktion för att spegla ljudet från de främre kanalerna till de bakre. sidan 14 i manualen

På sidan 27/28 i http://www.yamahamusic.com.au/products/avit/htavreceivers/RXV... så står det om de olika pro logic lägena som hans receiver har. Dessa fungerar på precis samma sätt som ddl och dtsc gör. Är inte källan 5.1 så blir det inte äkta 5.1 oavsett om du kör dtsc eller pro logic II på receivern.

Mitt tips är att köra media player classic + ac3 filer, samd ffdshow som video codec. Då har han en mediaspelare där du kan ställa in i ljudcodec'n hur den ska hantera surround ljud, samt en video codec som tar det mesta i film väg.

Som musik spelare så är det winamp eller foobar2000 som jag vet har spegling av ljudet till bakhögtalarna, men du kan lika gärna köra pro logic II på din receiver för att få samma effekt.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Bara för att, under tiden jag inväntar det nya kortet så har jag krånglat lite extra.

Har faktist, mot förmodan fått igång centern genom VLC (hatar det förövrigt) men inte i mpc, har provat flera olika inställningar, följt tre olika guidar och försökt få till det men icke.

Tack ändå för all hjälp! Även om jag säkert kan få igång detta ljudkort så tror jag att jag kommer bli mer nöjd med det nya, får hoppas på det iallfall. (Tur att man hade lite pengar att slänga! )

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixn
Bara för att, under tiden jag inväntar det nya kortet så har jag krånglat lite extra.

Har faktist, mot förmodan fått igång centern genom VLC (hatar det förövrigt) men inte i mpc, har provat flera olika inställningar, följt tre olika guidar och försökt få till det men icke.

Tack ändå för all hjälp! Även om jag säkert kan få igång detta ljudkort så tror jag att jag kommer bli mer nöjd med det nya, får hoppas på det iallfall. (Tur att man hade lite pengar att slänga! )

För att mpc ska funka så måste du ha rätt codec's. Problemet ligger inte i ljudkortet utan i dina inställningar, bara för att du köper ett nytt ljudkort så kommer det inte automatiskt in en lite god fe i datorn som fixar allt. Saknar du codecs mm till media spelare så kommer det inte att funka som det ska oavsett ljudkort.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

LsdBoy: Jag kör exakt samma uppsättning på min gaming burk som vid htpcn, skillnaden är ljudkorten, jag kör spdif ut på båda, vid gaming burken fungerar surroundet utan problem.

Så mycket som jag kan se är det exakt samma inställningar, samma verre på mpc, samma codecs installerade.

Jag har provat ac3 filter och följt guider, men det kommer inget ljud. Du tycker fortfarande det är något fel med codecsen då alltså?

Ja då letar jag väl vidare, bara för att.

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixn
LsdBoy: Jag kör exakt samma uppsättning på min gaming burk som vid htpcn, skillnaden är ljudkorten, jag kör spdif ut på båda, vid gaming burken fungerar surroundet utan problem.

Så mycket som jag kan se är det exakt samma inställningar, samma verre på mpc, samma codecs installerade.

Jag har provat ac3 filter och följt guider, men det kommer inget ljud. Du tycker fortfarande det är något fel med codecsen då alltså?

Ja då letar jag väl vidare, bara för att.

Oftas så handlar det om att man av misstag kör två codecs för samma sak och sen funkar det inte. Kör man om allt från 0 och sen så kan det bara fungera. Det som för mig är en gåta är hur du kan få dts i passtru och då sakna ljudet i centern.

Jag hade sett över inställningarna för ljudkortet, se till så att spdif är aktiverat och passtrhu är aktiverat. Kört mpc + ac3 filter + ffdshow. Sett till så att codec's är aktiverade på rätt sätt och då även ställt in inställningarna i ac3 filter på passthru. Funkar det inte då så kan det vara ljudkortet som felar.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Hej!
Hoppar in o lånar tråden eftersom ni verkar va haj på detta med koppling mellan pc och reciver. Jag lyckas verkligen inte få något ljud via digital optisk kabel. Har yamaha rx-v765 och som källa har jag testat både interna kontakten på mitt GA-EP45-DS3 och kontakten på mitt musikkort EMU 0404. Testat att välja Digitalt som standard i min pc med Windows 7 men ingen lycka. Jag har testat att köra både kontakt 1 = AV1 och kontakt 2 = AV4 för den optiska kabeln men nada När jag väljer tex AV1 på recivern står det Decoder off. Vad betyder detta? Kan då gå in i settings och välja decoder mode till anntingen auto eller DTS. Ställer jag den till DTS får jag heller inget ljud tyvärr. Några andra tips? Trådskaparen har ju iaf lyckats få in signalen via digitalt på sin reciver. Allt annat verkar fungera ok på min 765.
Kanske dum fråga men måste jag spela upp någon spec slags ljud eller musik för att detta ska fungera? Jag har bara 2 frontar änsålänge så sterio duger bra.. Laddade igår ner nyaste drivar för Realtek men gjorde ingen skillnad.

Jättetack för hjälp! PM-a mej gärna om ni känner att ni har gott om tid o vill hjälpa mej. Är som sagt rät tny när det gäller recivers och kopplingar.

//Kladde