Värt att köpa SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Nej, det skulle den inte. Och jo, SSD'er är dyra.

Så det är omöjligt att öppna program på en 1200 RPM disk? Varför skulle det vara det? Och den kanske är dyr om man är arbetslös, men då är det ju bara att skaffa ett jobb.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Precis vad jag menar.

Nej, det skulle den inte. Och jo, SSD'er är dyra.

Nu har jag ju varken en laptop eller en 5400 rpm's hårddisk, så det kan jag inte uttala mig om...

Jag har inga problem med att vänta 5 sekunder extra Och jag tror inte det tar 6-7 sekunder att öppna openoffice för mig heller, för den delen.

Boottiden är det inget fel på för mig, tycker jag, går riktigt snabbt, behöver inte betala flera tusen för att tjäna några sekunder om dagen.

Jajamänsan, den är det.

Nu blev det ett väldigt långt inlägg, sorry för det, men det var mycket som behövdes svaras på.

Sedan får du inte glömma att dom är små, ljudlösa och strömsnåla. Mekanisk disk kan aldrig bli ljudlös. Specielt inte en prestandadisk på 10K eller 15K rpm.
Men det är lite menigslöst att argumentera med någon som ej provat en SSD någon gång speciellt mot högprestanda mekaniska diskar.

Permalänk
Medlem

Tjenare hoppas det inte gör något om jag lånar tråden lite då jag ansåg det vara onödigt att skapa en ny tråd då vi är ute efter samma svar, jag undrar om en ssd är den bästa uppgradering man kan köra till ett system? Håller på och spelar en del, jag redigerar en del film samt allmänt slösurf. Är nöjd med den prestandan jag har just nu i datorn, så jag undrar är det värt att köpa en ny disk ? Just nu kör jag på en 160gb Western digital 6år gammal hdd (8mb cache) som primär os disk (xp sp2 x86) Är det verkligen värt dem extra pengarna för kortare laddningstider i operativsystemet samt boot/avstäningstid utav datorn. Då jag redan har 4tb extra utrymme i datorn så känns det onödigt att köpa en ssd men mycket utrymme har kollat på dem här -->
OCZ Vertex Serie SSD 60GB 2.5" - Inet.se
OCZ Vertex Serie SSD 30GB 2.5" - Inet.se
40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA - Inet.se
60GB 2.5" SSD Corsair Reactor Series - Inet.se
60GB 2.5" SSD Corsair Force Series - Inet.se
32GB 2.5" SSD Corsair X32 MLC, S-ATA - Inet.se

Som ni ser så har jag kollat på x - antal ssd diskar, då jag ssd diskar är helt nytt för mig så vet jag inte vilken är prisvärdast samt bäst. Såg att corsair samt ocz hade väldigt bra skriv och läshastighet på följande modeller, slog ju ut intels 40gb samt x -25 g2 disk. Men återigen bara jag som spekulerar. Hur är kvaliten på dem ? Hört att dem skall gå sönder lätt då det är samma teknologi som flashminnen(usbminnen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pönig:

Tjenare hoppas det inte gör något om jag lånar tråden lite då jag ansåg det vara onödigt att skapa en ny tråd då vi är ute efter samma svar, jag undrar om en ssd är den bästa uppgradering man kan köra till ett system? Håller på och spelar en del, jag redigerar en del film samt allmänt slösurf. Är nöjd med den prestandan jag har just nu i datorn, så jag undrar är det värt att köpa en ny disk ? Just nu kör jag på en 160gb Western digital 6år gammal hdd (8mb cache) som primär os disk (xp sp2 x86) Är det verkligen värt dem extra pengarna för kortare laddningstider i operativsystemet samt boot/avstäningstid utav datorn. Då jag redan har 4tb extra utrymme i datorn så känns det onödigt att köpa en ssd men mycket utrymme har kollat på dem här -->
OCZ Vertex Serie SSD 60GB 2.5" - Inet.se
OCZ Vertex Serie SSD 30GB 2.5" - Inet.se
40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA - Inet.se
60GB 2.5" SSD Corsair Reactor Series - Inet.se
60GB 2.5" SSD Corsair Force Series - Inet.se
32GB 2.5" SSD Corsair X32 MLC, S-ATA - Inet.se

Som ni ser så har jag kollat på x - antal ssd diskar, då jag ssd diskar är helt nytt för mig så vet jag inte vilken är prisvärdast samt bäst. Såg att corsair samt ocz hade väldigt bra skriv och läshastighet på följande modeller, slog ju ut intels 40gb samt x -25 g2 disk. Men återigen bara jag som spekulerar. Hur är kvaliten på dem ? Hört att dem skall gå sönder lätt då det är samma teknologi som flashminnen(usbminnen)

Orkar du så kan du vänta tills hösten, då kommer flashminnena krympa till 25nm (eller var det 22nm?). Priserna kommer nästan halveras på SSD:erna då.

Permalänk
Medlem

Du får en helt MAKALÖS försnabbning av Photoshop med SSD om du kör det mycket.

Det är ganska svårt att hitta komponenter som inte har en stor uppgradering på gång inom ett halvår när man ska köpa datordelar, särskilt på sommaren. Så det beror väl på hur brådis du har? Som alltid.

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Derox:

Så det är omöjligt att öppna program på en 1200 RPM disk? Varför skulle det vara det? Och den kanske är dyr om man är arbetslös, men då är det ju bara att skaffa ett jobb.

Nej, det har jag aldrig sagt, det jag sa var att en 1200 RPM disk inte hade klarat av att fylla mina behov. Och nej, det är inte bara att skaffa ett jobb.

Skrivet av pa1983:

Sedan får du inte glömma att dom är små, ljudlösa och strömsnåla. Mekanisk disk kan aldrig bli ljudlös. Specielt inte en prestandadisk på 10K eller 15K rpm.
Men det är lite menigslöst att argumentera med någon som ej provat en SSD någon gång speciellt mot högprestanda mekaniska diskar.

Dem jag har är tillräckligt tysta, och plats i chassiet finns det gott om

Och vi kan väl avsluta denna diskussion med att det helt enkelt skiljer sig från person till person om en SSD är prisvärd eller inte...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Nej, det har jag aldrig sagt, det jag sa var att en 1200 RPM disk inte hade klarat av att fylla mina behov. Och nej, det är inte bara att skaffa ett jobb.

Dem jag har är tillräckligt tysta, och plats i chassiet finns det gott om

Och vi kan väl avsluta denna diskussion med att det helt enkelt skiljer sig från person till person om en SSD är prisvärd eller inte...

Och en SSD gör dig effektivare vilket i slutändan leder till att mer blir gjort. En SSD är avsevärt snabbare än en mekanisk disk, inte minst när det gäller accesstid osv.

Det var du som först hävdade att SSDer inte var prisvärda alls. Sedan byggde du halmgubbar och argumenterade för att SSD är onödigt för dig eftersom du sett en video där de öppnar 50 program samtidigt och du behöver inte göra det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Och en SSD gör dig effektivare vilket i slutändan leder till att mer blir gjort. En SSD är avsevärt snabbare än en mekanisk disk, inte minst när det gäller accesstid osv.

Det var du som först hävdade att SSDer inte var prisvärda alls. Sedan byggde du halmgubbar och argumenterade för att SSD är onödigt för dig eftersom du sett en video där de öppnar 50 program samtidigt och du behöver inte göra det.

Ja vi fattar en ssd är snabbare.....

Men är det verkligen så svårt att förstå om alla inte tycker att en ssd är prisvärd?
En ssd är inte lika prisvärd för alla så acceptera det och släpp det som han sa.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Derox:

Och en SSD gör dig effektivare vilket i slutändan leder till att mer blir gjort. En SSD är avsevärt snabbare än en mekanisk disk, inte minst när det gäller accesstid osv.

Det var du som först hävdade att SSDer inte var prisvärda alls. Sedan byggde du halmgubbar och argumenterade för att SSD är onödigt för dig eftersom du sett en video där de öppnar 50 program samtidigt och du behöver inte göra det.

Ja, den är avsevärt snabbare om man gör saker där skillnaden märks, gör man inte det så kommer man inte få ut särskilt mycket utav den snabbare hastigheten.
En SSD är inte det minsta prisvärd för mig, eller för många andra också för den delen, punkt slut.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

En annan trevlig sak med bara 2xSSD raidnoll på systemdisken är att datorn bootar som ett gevärskott. Det kan vara viktigt om man startar om datorn ofta. HDD i raidnoll är väldigt riskabelt pga att felrisken ökar med varje disk och HDD har mycket högre felrisk från början.

stava
Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dani05:

Ja vi fattar en ssd är snabbare.....

Men är det verkligen så svårt att förstå om alla inte tycker att en ssd är prisvärd?
En ssd är inte lika prisvärd för alla så acceptera det och släpp det som han sa.

Han sa däremot att SSD inte är prisvärd, dvs att den inte är det för någon alls, och det var vad jag reagerade på.

Skrivet av Newklear:

Ja, den är avsevärt snabbare om man gör saker där skillnaden märks, gör man inte det så kommer man inte få ut särskilt mycket utav den snabbare hastigheten.
En SSD är inte det minsta prisvärd för mig, eller för många andra också för den delen, punkt slut.

Nej, den är snabbare oavsett om du märker skillnaden eller inte, hastigheten är högre.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

SSD är grymt prisvärt ställt mot Raptor, Velociraptro, SCSI och SAS. Så SSD icke prisvärt är nog sett ur ett förbaskat snålt perspektiv. Aldrig vart SÅ billigt för SÅ mycket prestanda på sekundärminnet. Så jag tänker såga alla som påstår annat där med!
Och jag har kört både SCSI 10K, 15K och Raptor 10K och SCSI eller SAS kräver sina DYRA kontrollerkort.

Betalade 3100Kr för mina 2st 30Gb Vertex. Det är allt. Min 15K scsi med kontrollerkort kostade nästan 6k för 5 år sedan. Raptorn var inte gratis heller. Velociraptor i dag det är nog dyraste dyngdisken som släppts.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Derox:

Han sa däremot att SSD inte är prisvärd, dvs att den inte är det för någon alls, och det var vad jag reagerade på.

Nej, den är snabbare oavsett om du märker skillnaden eller inte, hastigheten är högre.

Jag har endast pratat ur min egen synvinkel, sluta nu. Märker man inte skillnaden, vad spelar det då för roll att den är snabbare?

Skrivet av pa1983:

Betalade 3100Kr för mina 2st 30Gb Vertex.

Vilket är väldigt mycket pengar för vissa, jämfört med de få hundralappar man behöver betala för en vanlig hårddisk.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

De hundralappar? 500Kr minimum för en vanlig disk och den kryper fram i jämförelse. Som sagt du har ju inte provat något än en vanlig disk hur kan du veta hur en SSD upplevs då. Dessutom igen som tvingar dig at köpa 2st. Finns SSD för 1K och upp numera.

SSD är grymt prisvärt prestanda alternativ jämfört med något annat alternativ. Finns inget som ger samma pris/prestanda egentligen.
Som sagt någon som aldrig provat annat än en vanlig hårddisk anser sig veta något om nåt han inte testat, hög trovärdighet.. Pff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newklear:

vilket är väldigt mycket pengar för vissa, jämfört med de få hundralappar man behöver betala för en vanlig hårddisk.

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jag har endast pratat ur min egen synvinkel, sluta nu. Märker man inte skillnaden, vad spelar det då för roll att den är snabbare?

Det var inte vad du sa, du sa "Ja, den är avsevärt snabbare om man gör saker där skillnaden märks". Den är alltid avsevärt snabbare, du märker det kanske inte alltid för att båda är snabba nog.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

De hundralappar? 500Kr minimum för en vanlig disk och den kryper fram i jämförelse. Som sagt du har ju inte provat något än en vanlig disk hur kan du veta hur en SSD upplevs då. Dessutom igen som tvingar dig at köpa 2st. Finns SSD för 1K och upp numera.

SSD är grymt prisvärt prestanda alternativ jämfört med något annat alternativ. Finns inget som ger samma pris/prestanda egentligen.
Som sagt någon som aldrig provat annat än en vanlig hårddisk anser sig veta något om nåt han inte testat, hög trovärdighet.. Pff.

det är mer prisvärt att köpa 2 st 1 tb's diskar och köra i raid 0?

Permalänk
Medlem

Läser man vad han skriver så är det så uppenbart att det är för han anser sig inte ha råd och har han inte det så ska fan igen annan köpa SSD heller, där skon klämmer. Han verkar tro att alla som köpt SSD har gött om pengar. Växer då inte pengar ur arslet på mig inte. Köper man en sak får man avstå annat istället. Men klart värt investeringen i efterhand utan tvivel. Mest prisvärda uppgraderingen jag gjort på åratal till en dator.
Än mer skrattretande hur någon som aldrig provat en SSD sitter och pratar prisvärdhet. Kan säga av erfarenhet att du kan inte snacka om "prisvärd" innan du provat för du vet inte vad du snackar om!

Skrivet av Rosen70:

det är mer prisvärt att köpa 2 st 1 tb's diskar och köra i raid 0?

Har också kört vanliga 7200rpm diskar i raid0 har kört raid5 också.
NEJ det är inte för det gynnar några parametrar och missgynnar andra.
Folk inte begriper skillnad på latency, accesstid, banbred osv osv.
Raid0 ger inte lägre accesstid eller latency ofta högre. Det ger ofta högre banbred vid sekventiell läsning/skrivning inte slumpmässig.
SÅ nej raid0 ger inget märkbart lyft för ett OS då egenskaperna som eventuellt förbättras är av litet värde och dom som försämras som accesstid eller random read/write är just dom som gynnar OS och start av program osv och därmed vinner man inget.
SSD fullkomligt utpresterar mekaniska diskar vad det gäller accesstid och banbred.
Mekaniska diskar har bara sin kapacitet kvar i dag som direkt fördel. Vad det gäller just prestandan så har SSD sedan nåt år gått om på alla punkter mer eller mindre.

Mekaniska diskar i raid0 är INTE jämförbart med en SSD i prestanda. För systemdisk är det mindre prisvärt än en enskild mekanisk disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baarry:

Om man har något sånt :
Samsung SH-S223 22X DVD±RW DL SATA

Fractal Design Define R2

...PowerColor Radeon HD5870 PCS+ 1GB COD Modern Warfare

ESD handledsbandst

1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ

Corsair 4GB (KIT) 1600MHz XMS3

Noctua NH-D14, 140mm fläkt
Scythe 120mm Slip Stream Fan,

Scythe Slip Stream 140mm (800rpm)

Gigabyte GA-P55A-UD4

Fractal Design Newton R2, 650W modulär

Intel Core i7 860, 2.80GHz

Jag editar + spelar spel mycket mycket! såå..

Phew, tur att du har ditt ESD-set till att spela spel, man vet ju aldrig när man får en stöt! Troll?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Avstängd

SSD är verkligen bra tycker jag. Hel nöjd med Intel X-25M. Windows flyter på mycket bättre och spelen startar/laddar nya maps och grejjer snabbt.

Mekaniska HDD:s är en flaskhalls i dagens datorer. En SSD gör underverk=)

Funderar på och beställa en till så man kan köra raid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Mekaniska diskar i raid0 är INTE jämförbart med en SSD i prestanda. För systemdisk är det mindre prisvärt än en enskild mekanisk disk.

Är det bättre med 1xSSD systemdisk än SSD raidnoll systemdisk också? De tester jag sett har accesstiden inte ökat ens med mjukvaruraid på SSD. Jag är nyfiken på din teori.

Man får ju nämligen ner startiden av datorn mer med SSD raid0 än bara 1xSSD och även programstarter, det är nice o kunna starta Photoshop o annat tungrott som om det vore Notepad/Emacs.

Installera spel, göra backup, det finns en hel del grejjer som SSD eliminerar mycket frustration i.

Prisvärt? JA!
Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av pa1983:

De hundralappar? 500Kr minimum för en vanlig disk och den kryper fram i jämförelse. Som sagt du har ju inte provat något än en vanlig disk hur kan du veta hur en SSD upplevs då. Dessutom igen som tvingar dig at köpa 2st. Finns SSD för 1K och upp numera.

SSD är grymt prisvärt prestanda alternativ jämfört med något annat alternativ. Finns inget som ger samma pris/prestanda egentligen.
Som sagt någon som aldrig provat annat än en vanlig hårddisk anser sig veta något om nåt han inte testat, hög trovärdighet.. Pff.

Men vaddå hög trovärdighet, sluta tro att jag predikar mot SSD'er, allt jag har sagt är att det för mig inte är en prisvärd uppgradering. Och när man för 6-700 får en hårddisk med upp till 1TB lagringsutrymme, då tycker i alla fall jag att det är grymt prisvärt.

Skrivet av Derox:

Det var inte vad du sa, du sa "Ja, den är avsevärt snabbare om man gör saker där skillnaden märks". Den är alltid avsevärt snabbare, du märker det kanske inte alltid för att båda är snabba nog.

Som sagt, vad spelar det för roll om den är snabbare om man inte märker att den är snabbare?

Skrivet av pa1983:

Läser man vad han skriver så är det så uppenbart att det är för han anser sig inte ha råd och har han inte det så ska fan igen annan köpa SSD heller, där skon klämmer. Han verkar tro att alla som köpt SSD har gött om pengar. Växer då inte pengar ur arslet på mig inte. Köper man en sak får man avstå annat istället. Men klart värt investeringen i efterhand utan tvivel. Mest prisvärda uppgraderingen jag gjort på åratal till en dator.
Än mer skrattretande hur någon som aldrig provat en SSD sitter och pratar prisvärdhet. Kan säga av erfarenhet att du kan inte snacka om "prisvärd" innan du provat för du vet inte vad du snackar om!

Hade jag ansett mig ha råd så hade jag självklart köpt en SSD, men pga att den inte är prisvärd i min situation, så har jag inte köpt någon.
För övrigt tycker jag det bara är bra om folk köper SSD's då priserna säkerligen kommer sjunka om det är många som köper, och då kommer kanske jag också överväga ett köp.

Självklart kan jag prata om prisvärdhet, man kan väl ha en bra uppfattning om något även om man själv inte äger prylen i fråga.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Som sagt, vad spelar det för roll om den är snabbare om man inte märker att den är snabbare?

Det spelar ingen roll, men den är fortfarande snabbare. Så man kan inte säga att den inte är det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Och när man för 6-700 får en hårddisk med upp till 1TB lagringsutrymme, då tycker i alla fall jag att det är grymt prisvärt.

HDD är prisvärdast för långtidslagring, SSD är prisvärdast för arbetsminne.
Men är man på en tight budget kan man inte köpa båda.

Skrivet av Newklear:

Hade jag ansett mig ha råd så hade jag självklart köpt en SSD, men pga att den inte är prisvärd i min situation, så har jag inte köpt någon.

Om några månader kommer generation 3. Samma tillverkningskostnad för dubbla utrymmet.

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Medlem

Vi snackade mekaniska diskar i raid0. Samma princip gäller inte riad0 eller raid med SSD diskar. Där påverkas knappt accesstiderna nej eftersom dom är både kortare och mer konstanta så har det som sagt igen direkt betydelse. Så du får högre läs och skrivhastighet på SSD i raid0 på dom flesta punkter precis som man vill göra med mekaniska diskar men du slipper nackdelarna.
IOPS går upp i raid0 med och SSD har ganska hög IOPS redan men det är ju igen nackdel direkt.
Däremot brukar nog inte random read write av säg 4K block gå mycket snabbare i raid0 även med SSD men det är lite problemet med raiden. En väldigt liten Stripe Size kan möjligen lösa det delvis men som sagt ju mer linjär överföring och ju större filer det rör sig om ju bättre.
Skulle dock inte säga att raid0 är direkt nödvändigt med SSD mer än en kul grej. Precis som med mekaniska diskar så kräver det att man jobbar med lite större filer så vanliga program osv gynnas nog inte så mycket. Där räcker det gott med 150Mb/sek och låg accesstid som en billigare SSD kan ge. Men i mitt fall så var det billigt med 2st 30Gb och jag får ganska fin prestandan som håller ett par år och jag kan komma över SATA 300 gränsen genom att dela bördan i mer krävande situationer tex stora filer och sånt då min setup klarar 400Mb/sek läs i praktiken och i teorin lite mer.

Men primärt åker man inte på nackdelarna med SSD i raid0 som mekaniska diskar gör utan man får fördelarna i stort sett bara. Lite äta kakan och behålla den typ.
Men ska SSD raid0:an agera både för OS, spel, program och lite lagring och olika saker, videoredigering eller vad man pysslar med så visst lär den snabba upp lite till. Men är det primärt för OS och lite program bara så räcker nog en SSD alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jag har endast pratat ur min egen synvinkel, sluta nu. Märker man inte skillnaden, vad spelar det då för roll att den är snabbare?

Vilket är väldigt mycket pengar för vissa, jämfört med de få hundralappar man behöver betala för en vanlig hårddisk.

Man märker/känner/ser skillnaden på allt (att sitta vid en dator med "vanlig" hårddisk" är bara B)

Du kan inte jämföra en snabb SSD med en vanlig hårddisk ! ! !

Det är konstigt att vissa kan köpa en processor för flera tusen bara för att få en liten prestandaökning, när dom kunde köpt SSD för att få mycket mer kräm i systemet, det är en gåta för mig.

Faktum är att att köpa SSD är det bästa jag gjort och mest "fan va det går" för pengarna

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av skog1s:

Man märker/känner/ser skillnaden på allt (att sitta vid en dator med "vanlig" hårddisk" är bara B)

Du kan inte jämföra en snabb SSD med en vanlig hårddisk ! ! !

Det är konstigt att vissa kan köpa en processor för flera tusen bara för att få en liten prestandaökning, när dom kunde köpt SSD för att få mycket mer kräm i systemet, det är en gåta för mig.

Faktum är att att köpa SSD är det bästa jag gjort och mest "fan va det går" för pengarna

Hmm jaja... Men jag står nog fortfarande fast vid att det beror på vad man gör, i en speldator hade jag hellre prioriterat grafikkortet, framför vilken HDD/SSD jag skulle köpa. Tvärtom om det hade varit en kontorsdator jag varit ute efter.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

En annan extremt trevlig sak med SSD är att man kan stoppa in fler o fler diskar upp till 50 diskar har vi sett film på och det blir knappt nån värme. Jaga pris/GB o köpa flera mindre blir helt plötsligt en bra taktik när raid inte försämrar nånting.

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk

Det är värt att köpa en SSD om man tycker det är piss jobbigt att vänta på program som öppnar långsamt,
allt går så mycket snabbare med en SSD.