Windows server 2008 eller Linux server???

Permalänk
Medlem

Windows server 2008 eller Linux server???

Jag har suttit å läst en stund på sweclockers under kvällen och försökte "bilda mig en uppfattning", men eftersom mina högst begränsade kunskaper sviker mig så skulle jag vilja ha en del "förtydliganden" och råd.

Jag skall bygga en server, som främst skall rikta sig till att köra en CS:S server 5on5 med tv ut. samt vent eller annat "snackprogram".
Förutom detta skall servern vara en FTP, domän/mailserver å hemsidor som jag har, skall kunna fjärrstyras.
Hemsidorna sker i ekonomiskt syfte så det får inte bli pankaka av servern titt som tätt!

Linux har jag absolut ingen erfarenhet av, men tanken är att installera OS och sedan inte pilla mycket med själva servern, utan bygga hemsida/or å ladda upp dessa via FTP´n. Downloader skall kunna fjärrstyras och pekas till servern.

Så till frågan, vad skall jag välja? Linux eller Windows? Vilken version av Linux i så fall, och varför?

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Om du kan Windows bra så är det nog det du ska köra på

Permalänk
Medlem

Testat både Windows server 2008 r2 och Ubuntu Server.
Tycker Ubuntu känns säkrare och tryggare men det bara för att jag endast har basic-kunskaper i Linux så att jag knappt vet hur man ska förstöra något.
Kör i dagsläget Windows server 2008 r2 som jag använder till det mesta.
bland annat:
*µTorrent via remote app (perfekt när man sitter på jobbet och ska ladda ner något till sin dator hemma)
*Fjärrskrivbord (till min Windows mobil, bra när jag ska ändra något på servern eller bara använda mig av filer och vill göra det i en riktig Windows miljö)
*Filserver såklart med (tycker det är enklare att hantera rättigheter och delade filer i Windows, men pga att jag e kass i Linux)

Visa signatur