Hjälp med att få min gammla ( 2005 ) dator stabilare och snabbare !

Permalänk
Medlem

Hjälp med att få min gammla ( 2005 ) dator stabilare och snabbare !

HJÄLP !!

Tänkte höra med er experter hära vilka program som jag bara så där direkt kan stänga av och/eller ta bort helt ifrån min dator !

Detta då jag är totalt nollad på datorer och på vad som behövs och inte osv.

Jag använder bara datorn till Internet surfning och foto & film sparande/visande samt musikuppspelare.
Även lite Word skrivande förekommer.

Dator :
* Fujitsu-Siemens ifrån tidigt 2005
* 3,4 GHz Pentium-4 enkelkärning processor
* Windows-XP
* 2 GB RAM minne
* 250 GB Intern hårddisk.
* 1,0 TB Extern hårddisk.

Datorn är extremt långsam vid både uppstart och vid avstängning !

Snälla HJÄLP !!

Permalänk
Medlem

Snabbast är att snabbformatera och installera om Windows.

Innan laddar man det det nyaste drivrutinerna, programmen, codec osv så att man slipper sånt efteråt. Det är här din fråga om vad man bör ta bort/lägga in spelar roll.

För PDF föredrar jag Foxit Reader istället för Adobe Reader.
Foxit Software - Downloads(Latest Version)
Tryck på "more downloads" och ta den Zip versionen om du är misstänksam.

Sen kan man kolla efter uppdateringar och välja flera funktioner om man vill. Tex om webbläsare ska ha en plugin för att läsa PDF. Själv skippar jag den biten för jag föredrar att ladda ned PDF först eftersom PDF är lite större och tar tid att få upp i webbläsaren.

K-Lite Codec Pack
VLC
För film och ljud.
Kollar man trailers i webb läsaren som är i Quicktime eller DivX format kan du behöva sånt också.
Real Player är väll rätt onödigt men du kanske har gamla filer som behöver det?

Fundera även på om du kan tänka dig att använda en annan webbläsare som inte är lika klumpig som IE8.

Permalänk
Medlem

Tja,
Du har ungefär samma problem som alla stackare som trodde Netbook och Laptop var samma sak.

Edit: Jag läste ju inte, de var uppstart och avstängning du hade problem med. Avaktivera:
Windows Search: Indexprogram som snabbar upp sökning efter filer, gör man ju ändå aldrig.
Open Office
Adobe reader: Byt till Foxit Reader
qttask: Om du använder QuickTime ofta kanske du ska spara denna
REALPLAY: Skräp
Share-To-Web: Kanske någonting du använder ihop med en HP Digitalkamera? Låt vara isåfall.
Start CCC: För grafikkortets inställningsprogram. Klarar du dig utan, avinstallera Catalyst Control Center.

Det som tar mest under uppstart tror jag är att AVG Antivirus söker igenom allt. Nästa del är att rensa i Registret och det kan CCleaner också göra.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

TACK för det.

Någon som har några fler förslag eller andra ideér ?

.

Permalänk
Medlem

Om du har en Windows XP CD skiva (ej recovery) så hade jag gjort en ny installation av Windows XP, om du inte har en CD skiva med XP så kanske du kan låna från någon, och gärna en CD skiva som redan har service pack 3.

Om du har en " Windows XP Home Edition OEM SWE " som bara har service pack 2 så kan du integrera SP3 med hjälp av nLite eller så kan du installera den direkt och sedan uppgradera med hjälp av windows update, du kan använda nyckel för operativsystemet som antagligen finns klistrad på chassit.

Jag hade först kopierat allt som jag vill spara från interna hårddisken till den externa, bara personliga saker som tex bilder inte program.

Sedan hade jag hämtat alla drivrutiner från tillverkarens sida (Fujitsu-Siemens) för din dator och lagt dom på ett USB minne eller på din externa hårdisk.

Du kan även kolla om det finns nyare version av Bios för moderkortet, men det är lite riskabelt att uppgradera bios så var noga med att följa alla anvisningar som troligen finns på sidan för nedladdning av nya versionen.

Därefter så stoppar jag in CD skivan med XP och startar om datorn och börjar installationen, jag tycker att man bör skapa en partition på 20-30GB för XP och då tar man bort gamla partitionen först och skapar en ny som operativsystemet skall vara på, övriga delen av hårddisken kan du formatera när installationen är klar.

Här är en installations guide för Windows XP som förklarar det bättre Installera eller reparera Windows XP | Windows, Datorn, Installera, Välja, Reparera, Installationsprogrammet

Jag har integrerat service pack 3 på min nya XP skiva och det gör att installationen med alla uppdateringar går mycket fortare.

Visa signatur

janee