ATI drivrutiner som jävlas?

Permalänk

ATI drivrutiner som jävlas?

Tjena!

Håller på att få ett frispel på datorn. Har länge haft problem med att den hänger sej när jag sitter i windows, den liksom fryser till och sedan kommer den igång igen och då står det något i stil med ATI drivrutinen har gett upp och återställts. Problemet har varit bra länge, och det har inte spelat någon roll om ja har uppdaterat drivrutiner till grafikkort eller moderkort. Det har heller inte hjälpt att formatera. Kör alltid driversweeper när ja ska uppdatera drivrutiner dessutom.

Förra veckan beställde jag StarCraft 2, och man såg ju fram emot att få spela. Formaterade datorn alldeles före installationen av spelet, då ja ville vara säker på att allt skulle fungera riktigt. Installerade senaste drivrutinerna till moderkort och grafikkort, tagna från tillverkarnas hemsida. Installationen av spelet gick precis som den skulle. Men när jag ska spela så hänger sej datorn bara nån sekund från det att jag startar en bana. Aldrig i menyerna, dock fryser det till även där i någon sekund. Problemen i Windows blev värre och jag tänkte att nu jävlar är grafikkortet rökt. Dåvarande kort var ett Sapphire Radeon HD4830, men beställde ett nytt som är monterat nu; ett Powercolor Radeon HD5850. Problemet i spelet kvarstår dock, fryser till nån sekund nu och då i menyerna och sedan när banan startar så hänger sej skiten bara några sekunder in. Min slutsats är att ja har två grafikkort som är felfria och att konflikten ligger någon annan stans. Var ska ja börja leta fel?

Körde Bluescreenview med förra kortet, efter att ja fått BSOD för andra gången (ska tillägga att de är jävligt sällan detta händer, vad som är mer vanligt är att skärmjäveln blir svart och eftersom att de är en samsung skärm så börjar man se hur den flippar mellan digital och analog signal en kort stund tills den ger upp helt och förblir svart, enda åtgärd är att starta om datorn). Programmet indikerade på nån jävla konflikt med nånting som rörde DX, och när ja läste om detta på internet var det ett antal som menade på att grafikkortet var väck, därav nyköpet. Ställer mej ju tveksam till detta nu då det händer prick samma sak med nya kortet.

Har kört GPU-Z 0.4.4 med båda korten och med 4830 kortet så var det kärnan som blev varmast, och den låg då på 58 grader som allra mest. Allting annat var ungefär 10 grader svalare. Med 5850 kortet så kan jag tyvärr inte se vad som blev varmast, men de är temp 2 som ligger på 44.5 grader. De andra två temperaturna man kan se ligger ganska lika. En sak jag har noterat är att klockfrekvensen går ner under de perioder som spelet fryser när banan väl är igång. Är det powerplay-funktionen som spökar? Prövade på 4830 kortet att stänga powerplay, genom att ändra klockfrekvenser i något text dokument. Detta hjälpte inte på det åtminstone, och jag har ingen större lust att jävlas med ett kort som jag har haft i min ägo i en jävla dag.

Hittade på någon sida att man skulle skriva in något för att programera ett tak för fpsen i menyerna, vilket är gjort. Har också hittat något om att man ska ställa in shader på low, vilket ja har prövat. Har prövat att ställa när grafiken helt och hållet och ja har suttit och testat lite olika andra kombinationer..
Ingenting jag kan komma på hjälper och därför vänder jag mej hit.

MVH

EDIT: Kom på att jag ska lägga in vad jag har för grejer i burken.

Moderkort: ASUS M4A79 Deluxe
Processor: AMD Phenom II 955 BE
Minnen: Kingston DDR2 HyperX PC8500 4GB
Grafikkort: Powercolor Radeon HD5850
Ljudkort: Creative Soundblaster Audigy SE
Nätagg: Corsair VX 550W

Ingenting är klockat.

Permalänk

Tänkte att jag skulle pröva köra 3dmark06 för att stressa kortet lite. Så att ja får se lite temperaturer. Hamnade kring 50 grader även nu, och programmet hängde sej redan i första testet och då fick jag ett felmeddelande om dels ATIs jävla drivrutinsjävel och sedan säger 3dmark IDirect3DDevice9:: Present failed: Device lost, va fan nu det betyder.

Dyra saker kommer att gå sönder snart...

Permalänk
Medlem

Lurigt problem! Du har ju eliminerat alla möjliga fel.

Problemet är nästan helt säkert relaterat till ditt moderkort. Här är två förslag:
1) Kolla om du kan ladda hem och installera bättre firmware (BIOS update) till moderkortet.
Tyvärr så har ASUS släppt en del dåliga moderkorts firmware tidigare: m4a79 deluxe bad bios release! - EXTREME Overclocking Forums

2) Kolla att det inte finns något skräp i själva PCI-e sockeln ( ta dän grafikkortet och kolla ner i springan ). Att inte nåt kan ha ramlat ner där, smuts eller så.

3) Kolla att alla distansskruvar mellan moderkortet och sidoplåten på chassit är korrekt ditskruvade. Att det inte finns någon elektrisk kontakt mellan moderkortet och chassit.

Permalänk

Ska göra det. Det där med att uppdatera bios känns inte roligt måste jag erkänna, alltid skit nojjig över det. Spelar det någon roll i vilken PCI-E sockel jag monterar grafikkortet?

Inatt läste jag om någon funktion kallad TDR, och många har tydligen problem med att den funktionen jävlas. Skulle gärna vilja pröva programmera bort den funktionen för att se om systemet blir stabilare, någon som vet hur man gör?

Körde vista förr och hade ett liknande problem där, och då kunde man ta bort några registernycklar vilket löste problemet. Många menar på att de tyder på hårdvarufel när TDR börjar jävlas på det här viset, men när folk kör XP försvinner problemet tydligen, vilket i mina ögon tyder på att den där funktionen är äckligt överkänslig. Även om BSOD inte känns roligt, så är de fan så mkt enklare att felsöka om man får en verklig felkod än om allting fryser till hela jävla tiden utan att lämna någon tips till orsak efter sej.

Ska tillägga att ja hade annat moderkort, annan processor och andra minnen när ja körde vista, dock så hade ja mitt 4830 i den också. Men nu har ja inget av skiten kvar och problemet existerar ändå. Farsan har även han samma problem på sin dator, och den är inte mer än 3 månader gammal.

Ska pröva köra på enbart 1gb ram idag (läst om några som prövade detta och allting blev stabilt), samt ställa upp volten till 2v från 1.8 på dem och se om de löser något. Mest troligt inte befarar jag dock.

Kan det vara nätenheten som inte räcker till? Har kollat hwmonitor och då ligger spänningen t o m någon mV högre än de ska på allting, utom processorn.

Permalänk

Någon som skulle kunna ge mej en kort guide över hur jag säkrast flashar bios?

Sist jag gjorde det så gjorde jag det genom något program i windows. Kortet blev ostabilt efter det, och har läst att detta inte rekommenderas av dem som håller på. Bytte moderkort efter det.

Permalänk

Har nu plockat ut 2 av fyra minnen och ökat spänningen från 1.8V som är auto till 2.1V. Kan nu spela SCII problemfritt och köra 3dmark06 felfritt med ganska tillfredsställande resultat. Ska tillägga att problemen kvarstod när jag bara plockat ur stickorna, däremot när jag ökade spänningen så fungerade alltsammans bättre.

Jag har läst runt lite och förstått att både Vista och Windows 7 har haft lite problem med minneshanteringen för vissa. Har också pratat med kompisar och vad det verkar så är det de som kör med fler än 2 stickor som har problem, oavsett om vi pratar ddr2 eller ddr3 eller storlek på stickorna.

Kommer montera tillbaka en sticka i taget och fortsätta köra på högre spänning. Får se om problemet återkommer helt enkelt. Skulle ökad minnesspänning vara lösningen på problemet för mej kommer jag att öka spänningen på minnena i farsans dator också.

Kanske man kan urskilja någon form av mönster tillslut?

MVH

Permalänk
Medlem

Att öka minnes volten kan skada minnena. Budget minnen är inte gjorda för att köra i högre volt än orginal volten. Högre volt förkortar livstiden på minnena.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimmy_pimmy:

Att öka minnes volten kan skada minnena. Budget minnen är inte gjorda för att köra i högre volt än orginal volten. Högre volt förkortar livstiden på minnena.

Nu får du ge dig,kingston minnen är absolut inga budgetminnen varför tror du att kingston som enda tillverkare i världen har livstids garanti på alla sina minnen?
Och väldigt många moderkort kör för låg volt med bios default.Till TS kolla upp dina minnen på kingstons hemsida vilken volt dom skall ha.Jag kör mina corsair dominator exakt som corsair rekomenderar 2,1 volt och det får man som sagt ställa manuellt i bioset annars så går dom på auto i enbart 1,8 volt vilket gav exakt dina problem blåskärm random omstarter etc etc.Du verkar ju ha fått det ganska stabilt nu men kolla ändå kingstons hemsida i falll att bara:)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk

Enligt kingston ska de ligga i 1.8v om man kör dem i 800mhz vilket jag gör, och det har ju inte fungerat.

Iaf.
Kollar jag i bios ligger spänningen på 2.1v precis som ja har ställt in det på, men kollar jag med cpuz och dylika program ligger de på 1.8v. Funderar på om de har någon form av spänningsregulator som anpassas efter vilken timing man kör minnena i? Om så är fallet så måste ju ökad spänning vara en fördel då risken för spänningsfall minskas.

Funkar iaf helt stabilt just nu. Har dock inte monterat tillbaka de två andra stickorna ännu.

@ jimmy_pimmy: Tror inte att minnena kommer ge upp i första taget. Större risk att ja knäcker hårdvara om ja låter skiten fortsätta att frysa med korta sporadiska mellanrum än nu då allting lirar stabilt. Även om livslängden blir kortare på minnena så måste de ju vara bättre än att ja inte kan använda datorjäveln ö h t. Håller du inte med?

Permalänk
Skrivet av maverick661:

Enligt kingston ska de ligga i 1.8v om man kör dem i 800mhz vilket jag gör, och det har ju inte fungerat.

Iaf.
Kollar jag i bios ligger spänningen på 2.1v precis som ja har ställt in det på, men kollar jag med cpuz och dylika program ligger de på 1.8v. Funderar på om de har någon form av spänningsregulator som anpassas efter vilken timing man kör minnena i? Om så är fallet så måste ju ökad spänning vara en fördel då risken för spänningsfall minskas.

Funkar iaf helt stabilt just nu. Har dock inte monterat tillbaka de två andra stickorna ännu.

@ jimmy_pimmy: Tror inte att minnena kommer ge upp i första taget. Större risk att ja knäcker hårdvara om ja låter skiten fortsätta att frysa med korta sporadiska mellanrum än nu då allting lirar stabilt. Även om livslängden blir kortare på minnena så måste de ju vara bättre än att ja inte kan använda datorjäveln ö h t. Håller du inte med?

Undrar om inte det är Asus special, inte många siffror stämmer som står i bios när man kollar med andra program som Hw Monitor eller cpu-z t.ex.

Permalänk

Hade liknande problem på min gamla dator, tog bort ett av minnena så funkade det, samma sak på nya datorn och tog bort ett minne så funkade det. Kör minnena i rätt specs, spelar ingen roll. Förstår inte varför minnen ska vara så krångliga.

Visa signatur

lol

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

Undrar om inte det är Asus special, inte många siffror stämmer som står i bios när man kollar med andra program som Hw Monitor eller cpu-z t.ex.

Möjligt att du har rätt, men i detta fall står det 1.8v i både hwmonitor och cpuz om ja kör på auto och om ja ställer den på 2.1v.

Skrivet av Daniel H.:

Hade liknande problem på min gamla dator, tog bort ett av minnena så funkade det, samma sak på nya datorn och tog bort ett minne så funkade det. Kör minnena i rätt specs, spelar ingen roll. Förstår inte varför minnen ska vara så krångliga.

Får se snart om du har rätt. Körde precis 3 stickor i 2.1v både i SC2 och 3dmark06 felfritt.

Känns halvsurt att ja bytte grafikkort i onödan vad de verkar, men håller man på för sällan så glömmer man hur man ska gå till väga Kommer nog ha rätt kul med de nya kortet ändå, så man får väl se det så antar ja.

Permalänk
Medlem

CPU-Z rapporterar inte minnes volten, många andra program gör det inte heller, så du kan lita på bios i ditt fall,
Däremot ger många program info om vad som finns i minnets SPD det är nog där du tittar, SPD är ett litet chip på minnesstickorna där auto inställningarna hämtas ifrån.
Ska nämnas att PC8500 minne alltid går i 800Mhz eller 667Mhz med auto, och aldrig på 1066, med undantag om det finns även EPP och motsvarande moderkort som klarar hantera EPP

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

CPU-Z rapporterar inte minnes volten, många andra program gör det inte heller, så du kan lita på bios i ditt fall,
Däremot ger många program info om vad som finns i minnets SPD det är nog där du tittar, SPD är ett litet chip på minnesstickorna där auto inställningarna hämtas ifrån.
Ska nämnas att PC8500 minne alltid går i 800Mhz eller 667Mhz med auto, och aldrig på 1066, med undantag om det finns även EPP och motsvarande moderkort som klarar hantera EPP

Är medveten om att man måste ändra timingarna för att köra i 1066mhz, prövade men detta gick inte då ja kör 4 stickor istället för 2. Men minnena klarar ändå 1066, och skall då köras i 2.2v vilket gör att jag antar att de klarar att köras i 2.1v vid 800 mhz. Du har helt rätt i att ja kollar på SPD, vilket säkert kan vara felaktigt av mej då ja inte är helt hemma på datorer.

Har nu kört samtliga 4 stickor i 2.1v och det är helt stabilt. Frysningarna i windows och i spel har försvunnit helt och jag kan använda bänkningsprogrammen utan problem nu.

Hoppas att detta kan hjälpa någon annan! Tar dock inte på mej något ansvar för vad ni gör..

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av alban72:

Nu får du ge dig,kingston minnen är absolut inga budgetminnen varför tror du att kingston som enda tillverkare i världen har livstids garanti på alla sina minnen?
Och väldigt många moderkort kör för låg volt med bios default.Till TS kolla upp dina minnen på kingstons hemsida vilken volt dom skall ha.Jag kör mina corsair dominator exakt som corsair rekomenderar 2,1 volt och det får man som sagt ställa manuellt i bioset annars så går dom på auto i enbart 1,8 volt vilket gav exakt dina problem blåskärm random omstarter etc etc.Du verkar ju ha fått det ganska stabilt nu men kolla ändå kingstons hemsida i falll att bara:)

okej. jag trodde det va samma sak som med processorer. man lär sig något varje dag...