Stora bärbara datorer säljer bäst

Permalänk
Melding Plague

Stora bärbara datorer säljer bäst

Trots framgångarna för netbooks och ultraportabla; europeiska och amerikanska användare föredrar femtontummare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att 15" säljer bäst när de flesta teknikkedjor nästan bara köper in 15" och 17".

Visa signatur

1: Lian Li PC60B PLUS aluminium | Corsair VX 550W 80+ | AMD PII 555 x2 3,2 ghz @ x4 B55 3,7 ghz | Asus Asus M4N75TD | Sparkle GeForce GTS 450 OC 1GB | A-Data DDR3 4GB 1600Mhz+ Series, CL8 | Samsung 830, 128 gb |Samsung F3 1 TB | Logitech MX518
2: Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Inaktiv

Min dator är 13,3" med en upplösning på 1366x768. Funkar perfekt tycker jag, den är inte för liten samtidigt som den bara väger 1,5kg och har en batteritid på ~8 timmar. Föredrar utseende, vikt, batteritid och funktionalitet framför prestanda.

Permalänk

Kan inte sitta med mindre skärm än 15" ( Jag tycker!! )
Blir bara jobbigt med mindre, 1366x768 som minst! annars får man ju inte plats med fönster!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

...billigast?

Oftast är det ju 15"-laptops som är billigast, förutom netbooks då. Inte konstigt att de säljer mest. Själv skulle jag hellre ha 13".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Kan inte sitta med mindre skärm än 15" ( Jag tycker!! )
Blir bara jobbigt med mindre, 1366x768 som minst! annars får man ju inte plats med fönster!

Upp till 13" = Bärbar dator
14-16" = släpbar
17+ = Annorlunda designad stationär dator.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så jätte mycket om storleken på skärmen utan att man får ett riktigt tgntbord!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Avstängd

Smidigast att bära på 15"

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

12,1-14,1" är bästa storlekarna om man ser till hårdvara, skärmupplösning, vikt och batteritid.

Nästa bärbara blir en LENOVO THINKPAD T410 eller LENOVO THINKPAD X201 liknande modell.

Permalänk
Medlem

Tror att många som köper med stor skärm använder den som förstahandsdator, dvs de saknar stationär medan de som köper med liten skärm gör det med syftet att ha en portabel "lätt att ta med sig dator" och som komplement till den stationära.

Permalänk
Medlem

Föredrar mellan 10" och under 15".

15" är inte lika smidig att släpa med sig...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

För mig gäller enbart "17" tums eller större. Skärmens storlek och upplösning är avgörande för användbarheten och multimediala egenskaper. Vill inte ha nåt mindre än så.
Kanske ett netbook för saker man gör när man är iväg som nätverksgrejer eller så men annars ...

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Upp till 13" = Bärbar dator
14-16" = släpbar
17+ = Annorlunda designad stationär dator.

Håller med! Fast jag skulle säga upp till 14" = bärbar

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag inte sitter vid ett skrivbord, där jag ändå har tillgång till stationära datorer, ska en bärbar för mig inte kräva ytterligare bagage, utan rymmas i portföljen. Om jag reser har jag troligen inte tid till något som skulle kunna kräva bättre prestanda, och om jag är på semester finns det klart vettigare saker att göra än något som skulle kräva högpresterande släpbara datorer.

Permalänk
Medlem

13,3" är bäst enligt mig, lagom stor. Hade en 15" innan och det var bra storlek på skärmen men den vart lite otymplig när man skulle bära med sig den varje dag till skolan

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha bra batteritid, skärmen ska inte tappa ljusstyrka bara för att jag drar ut sladden. Stor skärm med 1080p, rejäl prestanda. Ett riktigt tangentbord och bra ljud. Den får inte väga mer än två kilo och inte kosta mer än tio tusen. Den ska även vara tyst och sval.

Till dess kör jag stationärt och pendlar med min Galaxy S. Funkar hyffsat med surf och film på 4" men en dator som ovan vore roligare...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Tror att många som köper med stor skärm använder den som förstahandsdator, dvs de saknar stationär medan de som köper med liten skärm gör det med syftet att ha en portabel "lätt att ta med sig dator" och som komplement till den stationära.

Ja, det kan nog stämma på de flesta.
Sitter dock själv på en 17"s laptop trots att jag har en stationär.
Stationära burken är nämligen, för mig, min spelmaskin medan den bärbara
är arbets-/multimediamaskin.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Jag vill ha bra batteritid, skärmen ska inte tappa ljusstyrka bara för att jag drar ut sladden. Stor skärm med 1080p, rejäl prestanda. Ett riktigt tangentbord och bra ljud. Den får inte väga mer än två kilo och inte kosta mer än tio tusen. Den ska även vara tyst och sval.

Till dess kör jag stationärt och pendlar med min Galaxy S. Funkar hyffsat med surf och film på 4" men en dator som ovan vore roligare...

Håll ögonen öppna efter AMDs Fusion, säger jag då. Om spekulationerna stämmer, så kommer
dina önskningar uppfyllas.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Hade 15,4" @ 1280x800 förut men nu har jag 16,4" @ 1910x1080 och skulle inte vilja byta tillbaks. Full HD är riktigt trevligt, speciellt vid bild och videoredigering. Skulle inte vilja ha mindre skärm än 15, ändå bär jag med mig datorn fram och tillbaks till Universitet varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

12,1-14,1" är bästa storlekarna om man ser till hårdvara, skärmupplösning, vikt och batteritid.

Och hur har du kommit fram till den slutsattsen, syftar på "bästa"? Tänker närmast på att upplösning inte är given med en viss storlek/yta på skärmen. På mina 15.4" har jag en upplösning av 1680 x 1050 och ibland kan jag knappt fokusera på den lilla texten. I min värld borde behoven avgöra vad som är bäst och för vem.
T.ex min netbook med 10.1" har så liten upplösning att vissa dialogrutor hamnar utanför bilden vilket gör vissa moment lite mariga. Formatet 16:9 fungerar dock för filmer på resor Men i övrigt förstår jag inte hur andra står ut...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Upp till 13" = Bärbar dator
14-16" = släpbar
17+ = Annorlunda designad stationär dator.

haha sant! Dock släpar ja lite extra för att se bättre

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Jag tycker 15" är ganska bra storlek. 10" är på tok för litet. Har inte suttit på 13" så jag kan inte bedöma om den är bättre.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker upplösningen spelar mer roll än storleken när vi pratar om just skärmen. 15" är en lagom storlek för det mesta enligt mig.

Permalänk
Medlem

Tycker det beror på hur man reser med datorn alltså själva bäranordningen eller vad man skal kalla det som avgör om den känns bärbar eller släpbar. Min rekommendation är att skaffa sig en ryggsäck för datorn.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Just nu har jag en 15,6" och tycker att den är väldig praktiskt att ta med sig om man ska nånstans till skillnad från min syrans 19".. upplösning på 1366 x 768 stör mig inte då jag tycker att det är lättare att läsa stora bokstäver.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Entusiast

Förstår inte hypen med dessa små historier... Man behöver en nål för att kunna trycka på en tangent istället för 5 samt att man behöver en lupp för att se vad som befinner sig på skärmen. Har en 15.x" men hade mer än gärna haft en 17" eller större...

Folk har motiveringar som att de är lätta och att de förflyttar sig mycket...

Har du inte styrka nog att bära runt på en 15.x"" eller större är du förmodligen inte gammal nog att ha en laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Förstår inte hypen med dessa små historier... Man behöver en nål för att kunna trycka på en tangent istället för 5 samt att man behöver en lupp för att se vad som befinner sig på skärmen. Har en 15.x" men hade mer än gärna haft en 17" eller större...

Folk har motiveringar som att de är lätta och att de förflyttar sig mycket...

Har du inte styrka nog att bära runt på en 15.x"" eller större är du förmodligen inte gammal nog att ha en laptop

Jag har stora händer men kan ändå skriva på min 10" netbook. Klart man orkar bära stora men det är ju inte lika smidigt, orka släpa runt på ett åbäke som måste ha en egen väska för den är så stor att den inte får plats i en ryggsäck eller portfölj, särskilt inte när man vill ha andra saker med sig också.

Jag tar motsatt ståndpunkt och säger att jag inte förstår poängen med 17" laptops. Vid det laget kan man lika gärna ha en stationär. Man kan ju ändå koppla in dem i en stor skärm när man är hemma så räcker med mindre skärm och man behöver inte 17" på tåget eller var man nu sitter med den.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Förstår inte hypen med dessa små historier... Man behöver en nål för att kunna trycka på en tangent istället för 5 samt att man behöver en lupp för att se vad som befinner sig på skärmen. Har en 15.x" men hade mer än gärna haft en 17" eller större...

Folk har motiveringar som att de är lätta och att de förflyttar sig mycket...

Har du inte styrka nog att bära runt på en 15.x"" eller större är du förmodligen inte gammal nog att ha en laptop

För min del blir 15" och uppåt alldeles för stort, inte pga vikten utan att jag inte får plats med allt, visst det går ju givetvis men jag får krångla med ryggsäck vilket inte är det smidigt, det är ju inte bara datorn som ska med utan allt annat krafs, externa diskar, ett gäng nätverkssladdar, strömadaptrar, skärmsladdar, anteckningsblock, biladapter, telefonladdaren + diverse andra sladdar. Så givetvis blir ju formatet viktigt på datorn om jag ska få med allt. Jobbar som it tekniker så jag behöver ha med mig en massa kraffs när jag jobbar.

Sen när jag sitter på kontoret och skriver en massa saker så använder jag ju docka med en vanlig skärm, t-bord och mus. Naturligtvis.

Permalänk
Medlem

Min sweet spot vore på 14,1" à 1680*1050 eller 1600*900. Tror inte att denna upplösning skulle fungera så bra på 13,3". Har testat 1366*768 och 1440*900 och de duger men känns ändå lite klaustrofobisk.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem

en 17-18" skärm på en bärbar skulle jag lätt kunna byta ut min stationära mot men vill jag ha en sängdator så 13".