6gb Installerade - 2gb används? (bild)

Permalänk

6gb Installerade - 2gb används? (bild)

Jag installerade Opera.

Såg att det fanns "en ny maskinvara" på datorn.

Tryckte updatera.

Efter en timme eller så, så fick datorn en blå skärm och crashade.

Startades om, loggade in. Allt funkar.

Tittar på Minnena och står att jag har 6gb men bara 2gb används.

Vad är felet?

Permalänk

Kör... igång MSCONFIG, Under fliken Systemstart och Avancerade alternativ...
Se till att du inte har begränsat mängden minne (eller kärnor) som kan användas.
Båda skall normalt vara omarkerade.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Har gjort det, 2 gånger. Startade om datorn andra gången och gjorde det. Ingen är markerad. Jag fattar 0. Jag gjorde en återställning till tidigare idag då min dator var vanlig och hade alla 6gn fungerande men ändå så nu när jag tittar så är det samma resultat vilket är otroligt konstigt.

Permalänk

Oavsett operativ och andra egenheter så skall du få mer än 2GB totalt minne.
Vad händer om du markerar minnesbegränsning men sätter värdet till högre eller maximal mängd ?
Hur ser det ut i BIOS ? får du total mängd användbart minne där ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Absolut ingenting händer när jag sätter maximal mängd. BIOS vet jag ej, vad jag ska leta efter där?

Permalänk
Skrivet av silentrage:

Absolut ingenting händer när jag sätter maximal mängd. BIOS vet jag ej, vad jag ska leta efter där?

Det beror på moderkort och BIOS var detta finns angivet. Oftast anges detta i uppstarts texterna, annars i "System information", "DRAM Configuration" eller liknande.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Hur når jag BIOS? Startar om datorn och ska klicka på någon knapp men vet ej vilken.

Permalänk

Startade om datorn precis, brukar komma upp en bild på mitt moderkort tror jag brukar stå DDR3 och nån bild etc med vilka knappar man ska trycka på etc. Detta var så ända sen jag köpte datorn men nu kommer ej bilden upp? Är bara svart, sen så ser man att windows startas. Det ska inte vara så, är detta något?

Permalänk

Jag ser att du har ett GA-X58A-UD3R moderkort.
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-x58a...

Efter pipen trycker man upprepande gånger på [Del] tangenten så hamnar man i BIOS.
Du ser "Totala minnesmängden" längst ner på sidan "Standard CMOS Features".

På sidan 75 beskrivs hur man kan se vilken BIOS version du har samt möjlighet att uppdatera
BIOS i Windows. Programmet @BIOS följde med på moderkorts-CD'n. (den kan även laddas ner).

Anledningen till att jag nämner BIOS versionen är att man har uppdaterat minnes hanteringen i F3 & F5.
Senaste version är F6 för moderkorts rev. 1.0 (och FB för rev. 2.0).

P.S. Du nämnde att Windows sa att du fått annan hårdvara... kanske har du glapp i minneshållarna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Du kör 32bit Windows 7?

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Du kör 32bit Windows 7?

Nej 64bit OS.

I BIOS står det också att jag har 2048 eller 42 mb, vilket e ju 2gb.. fattar ej. Memory remapping finns ej på min bios heller, titta på allt.

Permalänk

Öppna lådan och kör minnena upp och ner så de får bra kontakt.
Alla minnena skall sitta i de vita hållarna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Om bios inte hittar mer än 2gb, så kan du testa 1 sticka åt gången för att se så att alla fungerar separat. Om de inte gör det så är det trasigt.

Permalänk

Får någ ta och testa det nonta91. Om det ej funkar får jag lämna tillbaka datorn igen pga samma problem. Dom skicka tillbaka datorn och sa att det var helt nya minnen.

Permalänk
Skrivet av silentrage:

http://i54.tinypic.com/10cjjpk.png

Jag installerade Opera.

Såg att det fanns "en ny maskinvara" på datorn.

Tryckte updatera.

Efter en timme eller så, så fick datorn en blå skärm och crashade.

Startades om, loggade in. Allt funkar.

Tittar på Minnena och står att jag har 6gb men bara 2gb används.

Vad är felet?

Jag har ett likadant moderkort och har haft samma problem.
Lösningen?
Uppdatera BIOS till den senaste och du bör ha allt minne, det funkade för mig!

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Låter som Bios behöver en flash helt klart.
Och om dom nu kollat dina minnen så har dom säkert kollat dem separata och med ett mem test program för att se om där inte är fel på dem. Där av så säger dem att minnena är okej.Men lite dåligt av stället där du lämna i den att dem inte såg att den inte posta alla gig minne du har i maskinen. Men flasha Bios så bör dit problem vara löst

Permalänk

Jag har inte gjort något, ej updaterat BIOS eller öppnat och lagt om minnena. Stänger av datorn för natten, startar den på morgonen och det står att det fortfarande är 2gb, okej tänkte jag. Så får jag upp ett felmeddelande där det står att jag måste felsöka datorn för jag kan ha fel på RAM. Jag gör det, den hittar inga fel alls. Datorn startas om, tittar och så står det att det nu används 4gb av 6gb. Jag fattar inget alls.

Permalänk
Skrivet av silentrage:

Jag har inte gjort något, ej updaterat BIOS eller öppnat och lagt om minnena. Stänger av datorn för natten, startar den på morgonen och det står att det fortfarande är 2gb, okej tänkte jag. Så får jag upp ett felmeddelande där det står att jag måste felsöka datorn för jag kan ha fel på RAM. Jag gör det, den hittar inga fel alls. Datorn startas om, tittar och så står det att det nu används 4gb av 6gb. Jag fattar inget alls.

Som jag skrev tidigare, uppdatera din BIOS till senaste versionen, FB.
Jag har samma kort som dig och hade samma minnesproblem, det löste sig när jag uppdaterade BIOS till FB.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk

Är det Gigabyte GA-X58A-UD3R (rev. 2.0) Bios FB16 Beta den jag ska ladda ned? Är det säkert att updatera sin BIOS? Kommer det på något sätt förstöra för min garanti om det blir fel?

Permalänk
Skrivet av silentrage:

Är det Gigabyte GA-X58A-UD3R (rev. 2.0) Bios FB16 Beta den jag ska ladda ned? Är det säkert att updatera sin BIOS? Kommer det på något sätt förstöra för min garanti om det blir fel?

Säkert och säkert, kan ju förekomma problem, men det är sällan numera.
Jag har uppdaterat min BIOS funktionellt så det bör inte vara några problem.
Står ju på deras hemsida:

Warning:

Because BIOS flashing is potentially risky, if you do not encounter problems using the current version of BIOS, it is recommended that you not flash the BIOS. To flash the BIOS, do it with caution. Inadequate BIOS flashing may result in system malfunction.

Att flasha BIOS är vad jag vet på egen risk, dock sa supporten åt mig att uppdatera BIOS via telefonen, så det får isf stå på deras ansvar.
Hur vida det går på garanti kan jag inte svara på tyvärr.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB