XBMC 10.0 Dharma accelererar med DXVA2

Permalänk
Melding Plague

XBMC 10.0 Dharma accelererar med DXVA2

Lagom till julafton uppdateras mediacentret XBMC till version 10.0. Nytt är bland annat stöd för tilläggsprogram och utökad GPU-accelerering.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

går de fortfarande o köra denna på en gammal xbox eller får man nöja sig med gamla xbmc ?

/karel

Visa signatur

WIN7 ultimate 64bit | Intel I7 920 2,66ghz @ 4,3GHz |Nvidia GTX480SLI @ 870/2000| Asus P6T Deluxe | 3 x 2gb ddr3. 1600mhz | 1xSSD 5XSATA = 2936GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av karel021:

går de fortfarande o köra denna på en gammal xbox eller får man nöja sig med gamla xbmc ?

/karel

Jag har för mig att dom har laggt ner stödet för XBOX.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Provade på denna version imorse, mycket smidigt program, men jag håller mig till mediaportal ett tag till...

Permalänk

Känns som om PLEX fortfarande är det som gäller när det kommer till mac, för egen del står och faller det lite på kompabiliteten med Hulu och Netflix.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmiDonk:

Provade på denna version imorse, mycket smidigt program, men jag håller mig till mediaportal ett tag till...

Får man fråga varför?

Har testat MediaPortal ett antal gånger och var rätt krånligt att få igång det. Kommer ihåg att man fick ladda hem någon annan scraper som var bättre och fanns inte så klockrena skins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karel021:

går de fortfarande o köra denna på en gammal xbox eller får man nöja sig med gamla xbmc ?

/karel

Farewell XBOX | XBMC

on-topic: För en som använt det här sedan XBMP tiden är det en ren fröjd med alla nya funktioner, addons intergreringen är ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Stöd för tilläggsprogram har funnits tidigare också. Men som jag förstått det är att de har byggt om stödet för tillägsprogram (plugins).

Permalänk
Medlem

Stöd för XBOX 1, alltså orginal XBOX finns. Dock inte 360, detta för Microsoft gjort det så svårt som möjligt att lägga in egna open source-program som XBMC, än. Finns några sätt att gå förbi det, men man kan inte ta nytta av alla funktioner.

Förhoppningsvis är det nån som knäcker nöten, och hittar ett enkelt sätt att få det att funka till 360.

Permalänk
Testpilot

Jag skulle vilja ha inbyggt stöd för Xbox 360-handkontrollen som jag använder för navigering då jag är van från Xbox-tiden, som det är nu behöver jag köra ett extra event-program för att kunna använda den. Under Windows borde det väl inte vara så svårt att lägga in stöd för kontrollen?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Kanske värt att testa igen, youtube låter bra. Får se om man kan lyckas få igång sopcast och nes/zsnes/sega-emulatorer genom XBMC också. Isf skulle ju HTPCn bli helt komplett.

Permalänk
Medlem

Fantastisk timeing skall bygga en HTPC nu i jul och detta kommer åka in direkt!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk

Kan tipsa om att det finns fjärrkontroll för iPhone och Android. Kör själv den för iPhone och den funkar bra.

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

Det ska finnas en version för Xbox också, dock inte officiell utan det är någon community som fortsatt på den.

Permalänk
Medlem

Resume av videofiler har varit buggigt sedan mars. Jag tvivlar att de brytt sig om att fixa det (anv. RC2). Synd att man inte kan betala direkt till någon dev för att få saker fixat, det verkar ju som behövs för att de ska göra det.

Permalänk
Medlem

Hur kompatibelt är xbmc över plattformsgränserna? Det står "Gemensamma tilläggsprogram oavsett plattform", är det även så att man kan överföra t.ex konfigurationsfiler mellan plattformarna? Vore nice om man kunde sitta och pilla med detta på linuxdatorn och sen bara föra över konfigurationen till brorsans Mac eller HTPCn med Windows.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall de officiella skinsen har stöd för 10.0 utan problem?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
SpelClockers

när ska dom lägga in dts-hd stöd och så man kan spela blu ray filmerna från spelaren?

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Stöd för tilläggsprogram har funnits tidigare också. Men som jag förstått det är att de har byggt om stödet för tillägsprogram (plugins).

Du kan bläddra bland alla tillgängliga plugins inifrån xbmc och installera dem du vill ha, tidigare var man tvungen att ladda ner, extrahera och lägga på rätt ställe i xbmc konfigen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av umepojk:

när ska dom lägga in dts-hd stöd och så man kan spela blu ray filmerna från spelaren?

När ffmpeg (video ramverket stöder detta kommer det till xbmc)
Dsplayer branchen har stöd för det redan idag...

Permalänk
Medlem

Touchscreen-support, yes! Bra timing när jag köpte en touchscreen just för detta ändamål förra veckan!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Quasit:

Resume av videofiler har varit buggigt sedan mars. Jag tvivlar att de brytt sig om att fixa det (anv. RC2). Synd att man inte kan betala direkt till någon dev för att få saker fixat, det verkar ju som behövs för att de ska göra det.

På vilket sätt krånglar det? jag har själv aldrig märkt av några problem med att återuppta uppspelningen och jag kollar på videofiler i alla möjliga format. XBMC håller koll på filer jag kollade förra gången jag hade igång datorn och kan återuppta även dem utan problem.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

På vilket sätt krånglar det? jag har själv aldrig märkt av några problem med att återuppta uppspelningen och jag kollar på videofiler i alla möjliga format. XBMC håller koll på filer jag kollade förra gången jag hade igång datorn och kan återuppta även dem utan problem.

Resume försätter videon ~4 sekunder efter bokmärket. Hade inte brytt mig så mycket om det var 4 sekunder före bokmärket. Det händer inte alltid och det var värre i mars då det hände det vid varje resume.

Permalänk
Medlem

DXVA2 stöd har ju funnits ett tag om man har använt sig av rc-kandidaterna. Även betaversionerna hade ju det.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med resumefunktionen. Kört betan och RC ett tag utan problem alls.

Har mina XBMCs kopplade till varandra via SQL. Så stoppar jag i vardagsrummet kan jag gå till sovrummet och trycka på play där så fortsätter den där jag var. Utan att den hoppar fram eller bak.

//Stellan

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Jag har inga problem med resumefunktionen. Kört betan och RC ett tag utan problem alls.

Har mina XBMCs kopplade till varandra via SQL. Så stoppar jag i vardagsrummet kan jag gå till sovrummet och trycka på play där så fortsätter den där jag var. Utan att den hoppar fram eller bak.

//Stellan

Låter grymt, finns det nån guide för att sätta upp det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teposen:

Låter grymt, finns det nån guide för att sätta upp det?

Självklart finns det det

Här är guiden jag använde.

How to Synchronize Your XBMC Media Center Between Every Room in the House

Mvh Stellan

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Jag skulle vilja ha inbyggt stöd för Xbox 360-handkontrollen som jag använder för navigering då jag är van från Xbox-tiden, som det är nu behöver jag köra ett extra event-program för att kunna använda den. Under Windows borde det väl inte vara så svårt att lägga in stöd för kontrollen?

Eden kommer fokusera på binära addons vilket är ett förkrav för att kunna skapa input addons (de flesta input addons kommer behöva C/C++). Jag hoppas på (om ingen annan gör det) att lägga till detta till eden+1. Detta innebär att du kommer kunna ladda ner input addon ifrån addon hanteraren, vi kommer säkert skicka med de vanligaste sådanna så de kan användas direkt efter installation.

Skrivet av Quasit:

Resume av videofiler har varit buggigt sedan mars. Jag tvivlar att de brytt sig om att fixa det (anv. RC2). Synd att man inte kan betala direkt till någon dev för att få saker fixat, det verkar ju som behövs för att de ska göra det.

Fungerar utmärkt för mig, vad som behövs för att det ska fixas är trac tickets och bra bugrapporter...

Skrivet av powerlol:

Hur kompatibelt är xbmc över plattformsgränserna? Det står "Gemensamma tilläggsprogram oavsett plattform", är det även så att man kan överföra t.ex konfigurationsfiler mellan plattformarna? Vore nice om man kunde sitta och pilla med detta på linuxdatorn och sen bara föra över konfigurationen till brorsans Mac eller HTPCn med Windows.

Vi använder exakt samma konfigurationsfiler på alla platformar så det ska gå utmärkt att flytta mellan dem. Dock kommer lokala filnamnen inte vara samma ( t ex /media/Foo/Bar.mp3 på linux och D:\Bar.mp3 på windows) detta innebär att bibliotek för lokala filer inte kommer hålla över gränserna, om du använder windows shares så ska det fungera. Dock har jag aldrig testat detta men jag kan inte se varför det inte borde fungera.

Permalänk
Medlem

Blir till att testa Live versionen när jag kommer hem

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfs2:

Vi använder exakt samma konfigurationsfiler på alla platformar så det ska gå utmärkt att flytta mellan dem. Dock kommer lokala filnamnen inte vara samma ( t ex /media/Foo/Bar.mp3 på linux och D:\Bar.mp3 på windows) detta innebär att bibliotek för lokala filer inte kommer hålla över gränserna, om du använder windows shares så ska det fungera. Dock har jag aldrig testat detta men jag kan inte se varför det inte borde fungera.

Härligt, har allt material på en server med windows/ubuntu och nätverksadressen blir samma oavsett vilket av de systemen jag använder så förhoppningsvis blir det likadant på de olika klienterna.

Måste sätta mig in mer i xbmc. Har kört mediaportal hittills och det jag gillar med det är att det finns ett separat program för konfiguration. Det mesta verkar ju gå att fixa inuti xbmc men enda alternativet verkar vara att editera XML-filer direkt vilket känns lite väl 1337.