Datorn crashar efter byte till SSD

Permalänk
Medlem

Datorn crashar efter byte till SSD

Fick nyss hem mitt 6950 och i samband med detta passade jag även på att montera i min Intel x25 40gb ssd.

Installationen går utmärkt, Intallerade om Windows, formaterade min gamla mekaniska HDD och kommer in i Windows utan problem och det går utmärkt att reboota ett par gånger men efter 10-30 min så crashar datorn allternativt så vägrar den starta vid reboot. Kommer in till "automatic repair", sen startar den om, samma fel,, startar om, osv osv osv.

Nu till kruxet. Detta problem uppstår ENDAST när jag aktivierar AHCI i BIOS :S

Har, som synes i sign, ett ASUS Crosshair IV Formula.
Under "Disc manegment" i BIOS kan jag välja AHCI för Sata port 1 - 4 samt för 5 - 6. Jag kan alltså inte aktivera AHCI endast för Sata port1 ( i vilken jag har min SSD ).

Först hade jag min SSD i port1, hd i port2 samt optisk enhet i port3. Då uppstod samma problem probleme så jag antog först att det hade ngt att göra med att andra enheter var anslutna till sataportar med AHCI-inställning, så jag har nu flyttat min mekaniska HDD samt den optiska enheten till port5 och port6 och ställt dessa två portar på IDE i BIOS. Trots detta kvarstår problemet.

Som jag förstått av de två tusen "min SSD ger inte bra prestanda"-trådar som finns här på Swec så är AHCI ngt som måste vara aktiverat för att man ska få prestanda ur sin SSD?

Mer än så kan jag tyvärr inte, så har ni något som kan hjälpa så snälla dela med er

Och är ngt oklart så tveka givetvis inte att fråga

Puss å kram!

EDIT: Det handlar INTE om en blåskärm-crach, utan datorn startar bara om, endera när jag själv rebootar den eller så gör den det av sigsjälv. Senaste gången ( då den inte kom in i windows ) så stod den och reebootade sigsjväl när jag kom tillbaka från att ha kollat på en film, så vill även lägga till som en "parantes" att det kan ha varit vid ingång till vänteläge som det hände. Är vänteläga något jag skall stänga av? Vill minnas att jag läst ngt om att Corsairs F-series ofta blåskärmade vid uppstart efter vänteläge?

Permalänk
Medlem

När du väl kommer in i Windows har du installerat sensate AHCI drivrutinerna? Om man inte gör det så använders sig Windows7 av generiska drivrutiner. Du kan även lägga drivrutinerna på en USB och ladda dom redan i setupen av Windows7.

Senaste AHCI från Intel
http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Känns spontant som att det inte är din disk som skapar ditt problem.

Värmeproblem?
Klent nättagg?

Att det är ACHI-inställningarna som skulle få din dator att spontanreboota utan blåskärm känns lite långsökt.

Du har inte fipplat med andra inställningarna i BIOS i samband med bytet? Kört en reset?
Min tanke kommer ju även till felaktiga minnesinställningar som får datorn instabil.

Lite ot men för någon annan kanske?
Hade själv väldiga bekymmer med några nybyggda servrar på jobbet men där var det ADATA-minnen i kombination med i3 som spökade.
Minnena hade "fel" spänning och orskade spontana omstarter utan förvarning och med noll i loggarna.

Visade sig att ADATA standard DDR3-minnen är specade till 1,5V men att dom inte alltid håller det vilket gjorde att dom krashade. Fick öka till 1,6V och sen dess har dom varit stabila. Har haft en del bekymmer med just ADATA standard DDR3 och Intels Core-serie. Vissa maskiner har gått utan problem och andra har varit rent ut sagt överjävliga. Dock så har det hjälpt med nya minnen och ibland har vi gått över till Gaming-minnen från ADATA utan problem.

Visa signatur

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Fick nyss hem mitt 6950 och i samband med detta passade jag även på att montera i min Intel x25 40gb ssd.

Installationen går utmärkt, Intallerade om Windows, formaterade min gamla mekaniska HDD och kommer in i Windows utan problem och det går utmärkt att reboota ett par gånger men efter 10-30 min så crashar datorn allternativt så vägrar den starta vid reboot. Kommer in till "automatic repair", sen startar den om, samma fel,, startar om, osv osv osv.

Nu till kruxet. Detta problem uppstår ENDAST när jag aktivierar AHCI i BIOS :S

Har, som synes i sign, ett ASUS Crosshair IV Formula.
Under "Disc manegment" i BIOS kan jag välja AHCI för Sata port 1 - 4 samt för 5 - 6. Jag kan alltså inte aktivera AHCI endast för Sata port1 ( i vilken jag har min SSD ).

Först hade jag min SSD i port1, hd i port2 samt optisk enhet i port3. Då uppstod samma problem probleme så jag antog först att det hade ngt att göra med att andra enheter var anslutna till sataportar med AHCI-inställning, så jag har nu flyttat min mekaniska HDD samt den optiska enheten till port5 och port6 och ställt dessa två portar på IDE i BIOS. Trots detta kvarstår problemet.

Som jag förstått av de två tusen "min SSD ger inte bra prestanda"-trådar som finns här på Swec så är AHCI ngt som måste vara aktiverat för att man ska få prestanda ur sin SSD?

Mer än så kan jag tyvärr inte, så har ni något som kan hjälpa så snälla dela med er

Och är ngt oklart så tveka givetvis inte att fråga

Puss å kram!

EDIT: Det handlar INTE om en blåskärm-crach, utan datorn startar bara om, endera när jag själv rebootar den eller så gör den det av sigsjälv. Senaste gången ( då den inte kom in i windows ) så stod den och reebootade sigsjväl när jag kom tillbaka från att ha kollat på en film, så vill även lägga till som en "parantes" att det kan ha varit vid ingång till vänteläge som det hände. Är vänteläga något jag skall stänga av? Vill minnas att jag läst ngt om att Corsairs F-series ofta blåskärmade vid uppstart efter vänteläge?

Ja aktiverade AHCI i bios innan ja installerade Win 7 å ja kör med en Intel SSD(sata port 1) å en WD Veloci Raptor(sata port 5) + en Aopen blu-ray spelare(sata port 3) utan problem.

Stavfel.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

När du väl kommer in i Windows har du installerat sensate AHCI drivrutinerna? Om man inte gör det så använders sig Windows7 av generiska drivrutiner. Du kan även lägga drivrutinerna på en USB och ladda dom redan i setupen av Windows7.

Senaste AHCI från Intel
http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Skall pröva dessa omeddelbart

Skrivet av Haseman:

Känns spontant som att det inte är din disk som skapar ditt problem.

Värmeproblem?
Klent nättagg?

Att det är ACHI-inställningarna som skulle få din dator att spontanreboota utan blåskärm känns lite långsökt.

Du har inte fipplat med andra inställningarna i BIOS i samband med bytet? Kört en reset?
Min tanke kommer ju även till felaktiga minnesinställningar som får datorn instabil.

Lite ot men för någon annan kanske?
Hade själv väldiga bekymmer med några nybyggda servrar på jobbet men där var det ADATA-minnen i kombination med i3 som spökade.
Minnena hade "fel" spänning och orskade spontana omstarter utan förvarning och med noll i loggarna.

Visade sig att ADATA standard DDR3-minnen är specade till 1,5V men att dom inte alltid håller det vilket gjorde att dom krashade. Fick öka till 1,6V och sen dess har dom varit stabila. Har haft en del bekymmer med just ADATA standard DDR3 och Intels Core-serie. Vissa maskiner har gått utan problem och andra har varit rent ut sagt överjävliga. Dock så har det hjälpt med nya minnen och ibland har vi gått över till Gaming-minnen från ADATA utan problem.

Har ett Corsair AX850 så nätagget är knappast problemet.
Har öppen låda, gott om fläkter och stenkoll på alla temps så värmeporlbem tror jag ej det är.

De enda inställningarna jag rört i BIOS är för hdd. Kör corsaor Dominator GT (2000mhz) nerklockade till 1700mhz och 7-8-7-20 (orginal 8-9-8-22) med 1.65v enligt spec och har gjort så senaste 4-5 månaderna utan minsta problem!

Ska som sagt pröva att installera senaste drivisarna för AHCI, återkommer med resultat

EDIT: Får felmeddelandedet "this computer does not meet minimum requirements for installing the software"

Permalänk
Medlem

Sorry! Jag såg inte att du hade AMD! Ta ner drivrutinerna från www.asus.com

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Sorry! Jag såg inte att du hade AMD! Ta ner drivrutinerna från www.asus.com

Har redan varit inne där, hittade ACHI-drivers men nu när jag laddat ner dem så måste jag göra ngn form av disk!? när jag startar asus setup.

Hur fungerar det? Räcker det med att lägga in på en usb och sen botta från den eller hur gör man? bios-biten är jag ganska kass på!
Eller kan man använda asus egna biosuppdater? Den kanske bara fungerar för bios?

Permalänk
Medlem

Tanken med disketten är att den ska användas vid setupen av Windows. Då kan man ladda drivrutinerna där. Om du kan packa upp den så kan du lägga den på vilket media som helst. Gå sedan in i Enhetshanteraren och leta upp AHCI-enheten och uppdatera manuellt.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Tanken med disketten är att den ska användas vid setupen av Windows. Då kan man ladda drivrutinerna där. Om du kan packa upp den så kan du lägga den på vilket media som helst. Gå sedan in i Enhetshanteraren och leta upp AHCI-enheten och uppdatera manuellt.

ok!

Att intstallera om OS'et är nemas problemas, har gjort det på tok för många gånger redan så en gång till gör knappast ngn skillnad!

Snabguide för hur man gör detta skulle uppskattas Hittade lite guider på nätet men bara för XP!

Permalänk
Medlem

Nu bumpar jag här vilket jag vet är ej tillåtet men behöver hjälp!

Hur skall jag gå tillväga? Ska jag lägga drivisarna för achi på en sticka och installera om bios? Hur gör jag isf för att installera dem i windows-installen?

Är som sagt inte riktigt hajj på den biten av datorer så all hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

om du vet att man inte får bumpa medelanden så gör inte det då!

du vet att då redigerar man i det medelandet man skrev sist!

Visa signatur

Samsung RF511, I7 2630QM, Geforce GT540M -optimus, 6GB ddr3 sodimm, hdd 640GB - Windows 7 home premium - Störtskön laptop.
Benq 24" E2420, Creative ljud med subwofer. - Det är bara att tuta och köra!

Permalänk
Medlem

Läs ssd:faq här på forumet, finns en text om ahci en bit ner...

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/865288-20100918-sa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingew:

om du vet att man inte får bumpa medelanden så gör inte det då!

du vet att då redigerar man i det medelandet man skrev sist!

Problemet med att min tråd då hamnar längre och längre bak kvarstår ju då dock, vilket innebär att ingen läser, jag får inget svar på min fråga och så skapar jag en ny tråd istället, så ja, du inser ju själv hur korkat det faktiskt kan vara att blint följa regler ibland...

Skrivet av Frispel:

Läs ssd:faq här på forumet, finns en text om ahci en bit ner...

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/865288-20100918-sa...

Skall kolla direkt, tack tack !