Råd: 20k burk, SandyB, 2560*1600 - Hjälp till att opta

Permalänk
Medlem

Råd: 20k burk, SandyB, 2560*1600 - Hjälp till att opta

Dags att ersätta en av burkarna hemma när SB kommer ut i handeln. Det var dock länge sedan jag byggde och har inte riktigt koll på komponentmarknaden längre. Vad skulle du välja för prylar?

Systemkrav
Spel är dimensionerande och körs i 2560*1600 på en Dell Ultrasharp. Jag lirar mest MMO och RTS. Just nu är det WoW, Fallout3, Civ5 som går. Men givetvis spelar man igenom de nya FPSerna när de kommer. Jag behöver inte allt ögongodis, men det får inte hacka när man kör multiplayer. MMO blir ofta bäst med Addons installerade (WoW, WAR), och det kan bli ganska CPU-intensivt. I mitt nuvarande system är E8400 @3.8GHz en flaskhals.

Överklocking Hoppas kunna skrämma upp t.ex. en 2500k eller 2600k(?) till strax under 5GHz

Ljudnivån är viktig. Chassit och CPU-kylaren är jag inte orolig för, men hur är det med grafikkortet? Mitt nuvarande 295GTX var en obehaglig överaskning ljudmässigt.

Kringutrustning som redan finns omfattar NAS, en extra HDD, G15, G13, G9 (keyboard, gameboard, mus), Headset med usbljudkort, högtalare (2.0), Windows7 Home Edition och en 30" bildskärm.

Prisnivån hade jag tänkt kring 20k... bra prestanda och hög kvalité. Vidare är jag ingen vän av vinkelslip och multimeter - det ska vara vanilj att bygga.

Hur skulle du?

Edit: 20k -> 25k

Permalänk
Medlem

Komponentdiskussion

Chassi
Står på golvet, så storleken är ingen begränsning - samtidigt är det ju onödigt med en stor klump om det inte behövs. Jag har inget behov av fler än 2 HDD (SSD+ev datadisk) och klarar mig eg. helt utan 5.25 platser. Däremot måste kylning och grafikkort få plats.
Esata behövs inte, men gärna USB3 i fronten.
Stilmässigt gillar jag svart och är minimalist. Ogillar när det lyser och blinkar eller är pråligt/plastigt.

Powersupply
Kanske lika bra att satsa på 750+W direkt? Om man vill köra flera grafikkort framgent? Hursom betalar jag elen själv, så det är värt att satsa på hög verkansgrad. Låg ljudnivå.

Prolle I dagsläget verkar klockfrekvensen ha störst betydelse för spelprestandan. Är det värt 1000 pix att gå från 2500K till 2600K? Eller vänta på nya sviten senare i vår?

Moderkort OC vänligt med USB3. Ska klara nVidia SLI. Tillräckligt bra ljud/LAN för att man ska kunna nöja sig med det inbyggda? Bluetooth är bra men inte nödvändigt.

Minnen Här har jag riktigt dålig koll. Hur mycket är det värt att klocka dem? Separat kyllösning (har speciella fläktar på mina nuvarande Corsair)? Och hur mycket har man egentligen användning av för att maxa spelprestanda? 4/6/8?

Grafikkort Här vill jag inte ha ett kort som viner som ett bi på speed när det blir varmt. Räcker ett 580? Eller är det mer effektivt/prisvärt/lättkylt med lägre modeller i SLI?

LAN Jag behöver inget WLAN. Ökar ett separat kort prestandan eller duger inbyggt LAN på MB?

Ljudkort Samma som LAN. Avlastas systemet nämnvärt av ett separat ljudkort eller är det lika bra att satsa på bra inbyggt ljud? (Jag har ofta upplevt att separata ljudkort strular och slipper det gärna).

Systemdisk SSD är ett måste, men vilka är prisvärda och pålitliga? Jag behöver minst 150Gb för system och program för att inte behöva hushålla med utrymmet. Kan tänka mig ännu lite mer utrymme för att skippa datadisken och bara köra SSD och NAS.

Vattenkylning är det nödvändigt för att få tyst på grafikkortet? Slipper gärna såvida det inte finns riktigt smidiga paketlösningar.

Permalänk
Medlem

Chassin under utvärdering:

Obsidian Series™ 650D ? (tillräckligt bra luftflöde? Kommer först i vår)
SilverStone Fortress FT02 2142:- (ingen USB3 i front)
Lian Li PC-V1020R 2700:- (tillräckligt bra luftflöde?)
Lian Li PC-V2120B 3973:-
Lian Li PC-X500FX ?
Lian Li PC-X900  3607:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siddha:

Chassin under utvärdering:

Obsidian Series™ 650D ? (tillräckligt bra luftflöde? Kommer först i vår)
SilverStone Fortress FT02 2142:- (ingen USB3 i front)
Lian Li PC-V1020R 2700:- (tillräckligt bra luftflöde?)
Lian Li PC-V2120B 3973:-
Lian Li PC-X500FX ?
Lian Li PC-X900  3607:-

jag tycker ( ifall du vill lägga lite pengar ) att du borde köpa ett obsidian 800D, riktigt bra chassi

Permalänk
Medlem

inbyggt lan på mobo räcker!
Det inbyggda ljudet duger också, men det är ju inget att hurra för.

Permalänk
Medlem

Det jag saknar på Obsidan 800D är USB3 i fronten. Det verkar lite väl rymligt om man inte ska köra vatten - och vatten verkar besvärligt.

Permalänk

Vad jag vet så kommer det komma moderkort med en USB3-'låda' som du kan placera i främre delen av chassit - ASUS P8P67 Deluxe ett sådant moderkort. Vilket kanske kan lösa ditt USB3-krav.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem

Sandy bridge 2600k, samt 6970 crossfire tror jag du skulle behöva. En sandforce 120gb passar nog in i din budget också.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Sandy bridge 2600k, samt 6970 crossfire tror jag du skulle behöva. En sandforce 120gb passar nog in i din budget också.

Eller 2st upplåsta 6950? För att spara en tusing. Sen skulle jag inte köra på Sandforce nu, utan vänta på antingen Sandforce 2000 som kommer nu i vår eller Intels G3. Se till att maxa Sata 6GBPS nu när du ändå är igång!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Misstänker att USB3-"lådan" tar en extern 5.25? Det låter som en smidig lösning och ökar ju tillgången på antalet valbara chassin. Dessutom gillar jag ASUS MBs.

När det gäller grafikkort föredrar jag nvidia (av vana). I testerna ser jag sällan 2560*1600, men det nämns ofta att mängden minne är viktigt för prestandan vid höga upplösningar. Just nu kör jag ett 295GTX med knappt 2Gb och att byta till ett 580 innebär sålunda en viss minskning av videominnet.

Hur fungerar det här med SLI? "adderas" mängden minne på de båda korten?

Jag hade hoppats på att det skulle räcka med ett 580 för att minska risken för det strul som kan uppstå när man kör SLI. Men det ser kanske ut som om det får bli t.ex. två stycken 570. Men hur får man två 570 att inte väsnas en massa?

Permalänk
Skrivet av Siddha:

Just nu kör jag ett 295GTX med knappt 2Gb och att byta till ett 580 innebär sålunda en viss minskning av videominnet.

Hur fungerar det här med SLI? "adderas" mängden minne på de båda korten?

GTX 295 har ju 896mb minne per gpu, dvs du använder inte 1792mb, utan bara 896mb eftersom minnena innehåller samma information.
Samma sak gäller när du sätter två kort i SLI. Du kan alltså inte dubbla minnet.

Med andra ord så ökar du minnet ganska rejält

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Skrivet av Siddha:

Det jag saknar på Obsidan 800D är USB3 i fronten. Det verkar lite väl rymligt om man inte ska köra vatten - och vatten verkar besvärligt.

Vad jag har läst och hört är det inte bra att ha fläktkylt i 800D

Permalänk

Ser bara massa diskussioner och inga förslag så här kommer ett.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/94872/2011-01-08
mobo och processor är bara estimeringar på vad du kommer lägga på 2600k och ett okej p67chipset för mmorpg's

Du kan ju ta ett gtx580 men vet inte vad SB kommer kosta så la lite under budget.
H70kylaren är väl bara "prismessigt" i närheten vad en tyst kylare kommer kosta som har stöd för 1155socket.

GL

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem

Många bra synpunkter och råd!

Just nu lutar jag åt någonting i stil med:

i7 2600K ~3000:-
ASUS P8P67 Deluxe ~2200:-
http://www.inet.se/kundvagn/visa/91094/2011-01-06-xfire

Vilket hamnar på ca 25k.

Valde AMD-grafik m.a.a. videominne, ljudnivå i CF, strömförbrukning och fps per krona. Är fortfarande orolig för att de kommer väsnas en hel del och har därför valt en tyst låda med mycket luftflöde och utrymme om man vill växla till vattenkylning av grafikkorten.

Jag har förstått att OC av SB beror till mycket stor del på processorn och är relativt oberoende av kylning och moderkort - till skillnad från tidigare generationer. Vinner man någon spelprestanda på att gå upp från P8P67 Deluxe till ett ASUS Maximus IV?

Permalänk
Medlem

CF kabeln behöver du inte den ingår i grafikkorten. Har du tänkt köra sandybridge skall du endast ha 2 eller 4 minnes moduler. Kan väl rekommendera http://www.inet.se/artikel/5315066/corsair-8gb-2x4096mb-1600m... Och grafikkorten, Om jag inte minns helt fel kan du spara pengar på att köpa 2x 6950 och låsa upp dem till 6970 helt riskfritt så där kan du med spara pengar. Och moderkortet kommer inte ge dig någon extra prestanda förutsatt att båda har 2st 16x PCI-E portar

Och sist, chassit. Har du kollat något på http://www.inet.se/artikel/6900440/fractal-define-xl-svart ? Något mindre i storlek men som sagt, över 2000kr att spara + att chassit är ljuddämpat

Mvh

http://www.inet.se/kundvagn/visa/95437/2011-01-08 Så kan det se ut, Men bytte inte chassit slängde även in en 2tb hårdisk för eventuell lagring

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk

Det paketet ser bra ut, du kommer antagligen kunna spänna upp proppen en bra bit med det moderkortet. Iaf mer än tillräckligt för wow och liknande;)
En liten instickare bara. Om du köper en entusiastdator som denna kommer bli, med massor av highend-hårdvara, så kommer den låta mycket punkt slut. det är extremt svårt att få en sån värsting att låta lite om man inte tänker på vatten för att få den runt 5dB, eller mindre, så rekommenderas olja.
Men rent prestandamessigt ser det paketet helt enormt bra ut;) Ingenting kommer stå i din väg på några år;) (2 kanske sen kommer det ett nytt metro2033 eq som kommer våldta alla nya datorer, misstänker jag)

Lycka till.

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem

Bra tips om upplåsning av 6950!

Vi får se vad ljudnivån hamnar på. Skulle det låta för mycket går det kanske att komplettera med två gelid-icy-vision GPU-kylare när de kommer för 6950. Tillsammans med en extra PCI-fläkt borde det funka för att få ut värmen utan allt för mycket vinande.

Permalänk
Medlem

Hmm... får nog se över valet av minne för att få det kompatibelt med CPU-kylaren. Verkar dock inte som att inet har något 2000MHz+ minne med 2/4 kretsar för totalt 4-6Gb.

http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_ram_gen&products_id=34&lng=en#DDR3_Corsair