Nytt Headsett! Vilket ska jag ha ? Fördelar nackdelar?

Permalänk
Medlem

Nytt Headsett! Vilket ska jag ha ? Fördelar nackdelar?

Tjenare alla glada!
Nu äre så att ja råka ha sönder mitt neckband för en stund sen :S
Så nu är det dags att köpa ett nytt! Jag fick 1000 spen i julas och kan dra över med några hundralappar
De här headseten funderar jag på :

http://www.pricerunner.se/pl/94-1209829/Hoerlurar-och-Headset...

http://www.pricerunner.se/pl/94-2597429/Hoerlurar-och-Headset...'

http://www.pricerunner.se/pl/94-1201146/Hoerlurar-och-Headset...

Vad är nackdelarna/fördelarna me de här olika headseten ? Bäst ljud för gaming och musik, hållbarast, bäst mick osv?

Tack för alla vettiga svar // Grante

Permalänk
Medlem

Logitech G35 alla dagar

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Varför då, vad är det som är så gött med G35an då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grante:

Varför då, vad är det som är så gött med G35an då?

Sitter skönt även efter 6-8 timmars spelade. 7.1 ljud rätt skönt i spel. vad mer kan man säga?
Men det finns mer alternativ förutom logitech G35

http://www.inet.se/artikel/6303425/steelseries-siberia-v2-vit

http://www.inet.se/artikel/6361055/corsair-hs1-usb-gaming-hea...

Men mitt tips är att läs recension på dom och känn efter

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Jag är också ute efter headsett och har också kollat på PC350/60, G35:an och även HS1. Men det jag undrar lite finns det något headsett som rent prestandamässigt är bättre? Eller är det bara att gå på det man tycker är skönast? Har bara testat PC350 av de headsetten och tyckte det var så stor skillnad från mitt nuvarande att jag insåg att ett nytt headsett var ett måste.

Permalänk

Jag rekommenderar HS1:an:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=708206

Ett tips är ju att kolla upp lite olika reviews på youtube om man tvekar mellan flera. Oftast finns några nackdelar med varje headset (precis som det finns fördelar) och de blir rätt uppenbara om man kolla på youtube.

Permalänk
Medlem

Varför inte Sennheiser HD555? Lär klå alla gaminglurar på fingrarna när det gäller musik och är säkerligen minst lika bra till spel.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Okok, men det har ingen mic va? Dock så går det ju att köpa separat vilket kanske är smartare? Sen har jag läst massa om att 5.1/ 7.1 ger samma effekt som 2.1 (även om vissa säger sig höra sjuk skillnad), men borde man inte ha ett headsett med 2.1 i alla fall så man får lite bas? Eller behövs inte det?

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur folk kan tipsa om Siberia och fortfarande ha en bra självkänsla... Speciellt inte i denna prisklassen. Jag köpte Sennheiser HD555 och en extern Zalman-mic och det funkar extremt bra. Inte testat något av headseten som du länkade till men jag vet att Sennheiser gör riktigt bra saker

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Sitter med G35 och har haft G35 sen 2 år tillbaka och anser att det är bland de vettigaste köpen du kan göra, komforten är enorm samt känslan är gedigen.
Ljudet är grymt bra, jag spelar mycket som prickskytt och lyssnar varifrån skottlossningen kommer och där tycker jag att Logitechs produkter utmärker sig bra, basen i lurarna är kanon.

Så min röst går på Logitech G35.

Fördelar:
Hög komfort
Bra ljud ut ur lurarna
Nästan inget ljud utifrån in i lurarna
Bra mikrofon
G-knappar (macron)
Knapp för Surroundljud
Lång sladd med USBkoppling
Robusta

Nackdelar:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackeswe:

Okok, men det har ingen mic va? Dock så går det ju att köpa separat vilket kanske är smartare? Sen har jag läst massa om att 5.1/ 7.1 ger samma effekt som 2.1 (även om vissa säger sig höra sjuk skillnad), men borde man inte ha ett headsett med 2.1 i alla fall så man får lite bas? Eller behövs inte det?

det är 2,0/2,1 i alla tre han länkande. men det använder ett program för att skapa 7,1 ljud. örat uppfatar vart ljud ett kommer i från genom fördrögningen från en till andra örat!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Fattar inte hur folk kan tipsa om Siberia och fortfarande ha en bra självkänsla... Speciellt inte i denna prisklassen. Jag köpte Sennheiser HD555 och en extern Zalman-mic och det funkar extremt bra. Inte testat något av headseten som du länkade till men jag vet att Sennheiser gör riktigt bra saker

Jag har riktigt höga krav på ljud men i lurväg så har jag fortfarande kvar mina Siberia V1. Har inte lyssnat på många lurar, men lyssnade på en lurkombo på hi-fi klubben som kostade runt 4-5k och visst lät det bättre, men inte riktigt värt pengarna tyckte jag.
Den dag mina Siberia går sönder så ska jag dock byta upp mig. Siberia är inte helt fel...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag har riktigt höga krav på ljud men i lurväg så har jag fortfarande kvar mina Siberia V1. Har inte lyssnat på många lurar, men lyssnade på en lurkombo på hi-fi klubben som kostade runt 4-5k och visst lät det bättre, men inte riktigt värt pengarna tyckte jag.
Den dag mina Siberia går sönder så ska jag dock byta upp mig. Siberia är inte helt fel...

Okej, jag har aldrig gillat dem.. Känns för klena och håliga enligt mig. Sen känns det som om ljudet kommer från 3 mil bort "/

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Jag lägger min röst på Logitech G35, Grymt bra ljud, själva hörlurarna isolerar ljud utifrån vilket resulterar till mycket bättre ljud när man ska höra fotsteg och så vidare, dessutom finns det knappar som du kan trycka på för att muta hörlurarna eller micen. Sen såg jag 3 knappar G1, G2 och G3 har ingen aning vad de gör då jag var hos en polare när jag testade de.

OT: Men inget slår Siberia när det gäller komfort, de är de skönaste headset jag har haft på huvudet, saknar dock att man inte kan vrida ner ljudet på den, Mikrofonen som följer med är oerhört bra, har själva micen ca 4 meter ifrån och hörs fortf bra. Polare på skype brukar klaga på att bakgrundsljudet som kommer nerifrån är för högt.
Definitivt bästa hörlurarna för medelbudget.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Siberia låter som skit på platt mark, självklart. G35 överraskade mig en aning och lät som skit i burk. Listan över gamingheadsets man testat/använt hos polare kan göras lång, ingen av de låter ens hyfsat. Köp 555 (el. dyl.) eller bli besviken är den trista sanningen.

Permalänk
Medlem

@Uzor med G-knapparna kan du öppna upp media player, itunes m m det går att ändra i kommandona själv-

Permalänk
Medlem

AKG K530 + zalman mic summa ca 550-600 och låter bättre än siberia, razer megalodon och en massa andra headset jag provat. Siberias komfort är dessutom skit kass för oss med örhänge får skit ont efter ca 45-60 SEKUNDER!

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Jag kolla runt lite själv och tyckte att dessa såg rätt lovande ut?
Sennheiser HD598 (så köper man till en lös mic).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=720361
Känns som att man tjänar på att köpa hörlurar och sedan köpa till en mic? Det borde ju då vara inriktat på ljudet och därför prestera bättre än ett headsett eller?

Men jag kanske är helt ute och cyklar men i.o.m att alla säger olika så gissar jag att det inte finns ett headsett som är "prestandamässigt" bättre än de andra i samma prisklass.

(Ber om ursäkt för eventuella stavfel, skriver i nattmössan:) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackeswe:

Jag kolla runt lite själv och tyckte att dessa såg rätt lovande ut?
Sennheiser HD598 (så köper man till en lös mic).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=720361
Känns som att man tjänar på att köpa hörlurar och sedan köpa till en mic? Det borde ju då vara inriktat på ljudet och därför prestera bättre än ett headsett eller?

Men jag kanske är helt ute och cyklar men i.o.m att alla säger olika så gissar jag att det inte finns ett headsett som är "prestandamässigt" bättre än de andra i samma prisklass.

(Ber om ursäkt för eventuella stavfel, skriver i nattmössan:) )

Helt rätt.
Men det kanske kan vara bättre att välja en billigare lur och sedan ett ljudkort till det. Dyrare lurar kanske är för trögdrivna för det du har att driva dom med för tillfället.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Helt rätt.
Men det kanske kan vara bättre att välja en billigare lur och sedan ett ljudkort till det. Dyrare lurar kanske är för trögdrivna för det du har att driva dom med för tillfället.

Asså, låter ju inte helt ologiskt :). Men kom på nu att det är därför man ska köra på USB för då får man väll ut maximal prestanda? Har iofs ett gammalt ljudkort i min HTPC frågan är om det är något att ha längre :/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackeswe:

Asså, låter ju inte helt ologiskt :). Men kom på nu att det är därför man ska köra på USB för då får man väll ut maximal prestanda? Har iofs ett gammalt ljudkort i min HTPC frågan är om det är något att ha längre :/.

Kör du USB så går det till ett litet ljudkort antingen i luren eller mellan luren och datorn. Dom ljudkorten är oftast inte så bra.
Säg vad det är för ljudkort du har. Jag stoppade i ett Creative Soundblaster Audigy 2 från 2002 i min dator nu i veckan och det låter (tror jag) bättre än det inbyggda i mitt rätt så dyra moderkort.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Kör du USB så går det till ett litet ljudkort antingen i luren eller mellan luren och datorn. Dom ljudkorten är oftast inte så bra.
Säg vad det är för ljudkort du har. Jag stoppade i ett Creative Soundblaster Audigy 2 från 2002 i min dator nu i veckan och det låter (tror jag) bättre än det inbyggda i mitt rätt så dyra moderkort.

Låter som ett sjukt sammanträffande men är nästan säker på att det är detta ljudkort jag har.

Har tagit ut det och det står i alla fall på det.
SOUND BLASTER
AUDiGY2 Z5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackeswe:

Låter som ett sjukt sammanträffande men är nästan säker på att det är detta ljudkort jag har.

Har tagit ut det och det står i alla fall på det.
SOUND BLASTER
AUDiGY2 Z5

Det kortet verkar ju sjyst! Har dock ingen koll på hur bra lursteg det har. Men bättre än inbyggda lär det ju vara. Om du inte vill köpa nytt ljudkort eller extern lurförstärkare så skulle jag koppla in det där.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Jackeswe:

Asså, låter ju inte helt ologiskt :). Men kom på nu att det är därför man ska köra på USB för då får man väll ut maximal prestanda? Har iofs ett gammalt ljudkort i min HTPC frågan är om det är något att ha längre :/.

Jag har testat siberia v1 med och utan ljudkort och lite skillnad är det men inte så stor att jag skulle välja ett headset bara för att det har usb, när jag testade siberia v1 med mitt Xonar DX så fick jag faktiskt mycket bättre bas. kör man på billigare lurar som siberia så tycker jag inte man behöver ljudkort

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Det kortet verkar ju sjyst! Har dock ingen koll på hur bra lursteg det har. Men bättre än inbyggda lär det ju vara. Om du inte vill köpa nytt ljudkort eller extern lurförstärkare så skulle jag koppla in det där.

Asså där ser man, trodde det var ett skitkort! Vad innebär lursteg? Men om jag använder detta kort så får jag alltså bättre ljud med ett par lurar för ca 1000kr med 3,5mm/6,5 med addapter än vad jag får av ett USB lurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Jag har testat siberia v1 med och utan ljudkort och lite skillnad är det men inte så stor att jag skulle välja ett headset bara för att det har usb, när jag testade siberia v1 med mitt Xonar DX så fick jag faktiskt mycket bättre bas. kör man på billigare lurar som siberia så tycker jag inte man behöver ljudkort

Nä, det har du rätt i. Gränsen går väl vid Sennheiser HD555. Har man bättre lurar än det så borde man tänka på vad man driver dom med också.

Skrivet av Jackeswe:

Asså där ser man, trodde det var ett skitkort! Vad innebär lursteg? Men om jag använder detta kort så får jag alltså bättre ljud med ett par lurar för ca 1000kr med 3,5mm/6,5 med addapter än vad jag får av ett USB lurar?

Lursteg, det är alltså själv delen som ger "ström" åt hörlurarna. Ditt gamla ljudkort lär vara bättre än ett som sitter i en USB-lur. Annars om du inte vill ha ljudkortet så får du mer än gärna skicka till mig där det kommer användas flitigt

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Lursteg, det är alltså själv delen som ger "ström" åt hörlurarna. Ditt gamla ljudkort lär vara bättre än ett som sitter i en USB-lur. Annars om du inte vill ha ljudkortet så får du mer än gärna skicka till mig där det kommer användas flitigt

Ok vet inte om den får någon extern ström, uttagen som finns på sidan är:
TAD, CD_IN, AUX_IN, SB1394 och CD_SPDIF. Sedan kontakter "ovanpå": AD_EXT, SPDIF_01 och plus ett utan namnbeteckning. Sen finns det även en längre vit kontakt där det nu sitter en adapter som gör om det till vanlig HD Audio hane.
Alltså från den vita längst upp till vänster på denna bilden och så går den ut i en sån till höger på bilden (står dock inte HD Audio på den)

Permalänk
Medlem

Extern ström behövs ju inte. Om du tänker i datorn så går det väl att ta 75W via PCI. Och till lurarna behövs det ju inte. Det är ju milliwatt man snackar om det gäller lurar

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Sennheiser, har inte dem själv men dem har 4-5/5 i betyg på varje sida typ.. G35 är också rätt bra har jag hört..

Permalänk
Skrivet av Jackeswe:

Jag kolla runt lite själv och tyckte att dessa såg rätt lovande ut?
Sennheiser HD598 (så köper man till en lös mic).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=720361
Känns som att man tjänar på att köpa hörlurar och sedan köpa till en mic? Det borde ju då vara inriktat på ljudet och därför prestera bättre än ett headsett eller?

Men jag kanske är helt ute och cyklar men i.o.m att alla säger olika så gissar jag att det inte finns ett headsett som är "prestandamässigt" bättre än de andra i samma prisklass.

(Ber om ursäkt för eventuella stavfel, skriver i nattmössan:) )

Sennheiser gör ju bra grejer men har aldrig testade. Jag använder lös mic och tycker det är bättre än inbyggd mic då dom oftast brukar vara av dålig kvalité vid lägre priser. Jag själv har inte några gaming headset just nu och skillnaden i spel är inte stor, spelar du mycket cs och är kräver att höra fotsteg bra så kan gaming headset vara värt det men då tappar du mer känsla i musik

Jag testade faktiskt G35 och kuddarna ser obekväma ut eftersom de är fyrkantiga men de var faktiskt väldigt bekväma(dom var inte så jätte stora om jag minns rätt), och dom isolerar ljudet utifrån fruktansvärt bra vilket kan vara väldigt bra när man behöver höra extra bra

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607