Permalänk
Medlem

Grafikkort för 2560x1440

Jag håller på med en "midlife update" av min gamingrigg och har bytt upp mig till en större skärm (2560x1440). Därmed behöver jag också fler hästkrafter på grafiksidan för att allt ska flyta fint. Tror dock inte att CPU behöver bytas denna gång, har definitivt mer klockningspotential att ta ut om det skulle behövas.
Eftersom jag använder datorn till annat än spelande en stor del av tiden är låg ljudnivå vid idle (och gärna låg strömförbrukning) ett viktigt krav.

Jag funderar på ett upplåst HD6950->6970, alternativt ett GTX 570. Är dock orolig över att det senare kortets mindre minnesmängd kan vara ett problem vid den höga upplösning som jag kommer använda det i.

Ska man satsa på en crossfire-uppsättning med 2x HD6850/2x HD6870 istället, så får man både 2x1GB minne och dessutom mer beräkningskraft? (SLI är inte aktuellt pga att moderkortet ej stödjer detta)
Har ett nätagg på 650 W som borde orka med 2x HD68X0.

Är det i så fall någon särskild modell av HD6850 som lämpar sig extra bra för crossfire när man har ett moderkort som tvingar en placering av korten intill varandra så att det övre kortet får hyfsad luftförsörjning och därmed inte måste tokvarva sin fläkt?

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...