Grafikkort till mediadator, vad krävs?

Permalänk
Medlem

Grafikkort till mediadator, vad krävs?

Hallå hallå, jag och min rumskamrat håller på att bygga mediastation i vardagsrummet och skall därför ha en dator för att spela spotify och Filmer i Maxad HD-upplösning på vår 52" TV.

Alltså tänkte jag att min gamla speldator kan göra jobbet, det är den i min signatur.
Men problemet med den är att den beter sig konstigt, den startar fint först, men efter en liten stund så blir skärmen såhär

Den lixom flimrar såhär, startar jag om datorn är det bra men sen blir den såhär efter kortare stund än innan, det tar alltså kortare och kortare stund innan den låser sig såhär. Låter jag den däremot stå avstängd så tar det längre tid igen (men det handlar alltid bara om minuter).
Jag har fipplat med drivrutiner och ominstalering av OS (windows 7, hade xp när jag använde den när den var ny) hur mycket som helst, blir samma resultat hela tiden, provat olika skärmar i olika portar osv.

Så grafikkortet kanske är sabbat på något sätt.

Tänkte däför skaffa ett nytt: Även de billigaste korten piskar väll mitt i alla ronder ändå?

Kortet ska alltså driva en 52" TV via HDMI och en vanlig 19" monterad i bordet och klara 20gb filmer i bluraykvalité.

Detta kan ju inte vara så vansinnigt krävande, ska ju inte lira spel eller så, räcker det med under 500kr och vad ska jag leta efter isåfall? Btw, har förkärlek för Geforce (anledning: vet ej)

Är bilder på mediacenterbygget intressant föresten? Ska jag ta lite bilder när vi bygger?

MVH // Axel

Permalänk
Antielefant

De billigaste Geforcekorten i 8-serien eller senare du hittar ska klara Blu-rayavkodning samt hårdvaruaccelererad H/X.264 i 1080p.

Dock bör man också komma ihåg att det ofta strular med Full-HD över HDMI-kablage som är 10 m eller längre. Längsta (officiellt) godkända HDMI 1.3-kabel för 1080p är 7,5m, över det är det (återigen officiellt) 720p som gäller.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync