Hur ska Prollekylaren placeras?

Permalänk
Medlem

Hur ska Prollekylaren placeras?

Hej

Tänkte köpa ett Fractal Design R3 med kylaren Cooler Master 212 till processorn.(Signaturen)

I Chassit sitter det en 120 mm som drar in där fram och en 120 mm som blåser ut därbak. I Taket tänkte jag placera en 120 mm och på 212:an tänkte jag sätta dit en till 120 mm.

Frågan är då, bör jag placera 212:an så att den ena fläkten blåser uppåt, dvs till den övrefläkten, och den andra neråt? Eller bör jag placera den så att den ena fläkten blåser balåt och den andra mot fronten?

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Hej

Tänkte köpa ett Fractal Design R3 med kylaren Cooler Master 212 till processorn.(Signaturen)

I Chassit sitter det en 120 mm som drar in där fram och en 120 mm som blåser ut därbak. I Taket tänkte jag placera en 120 mm och på 212:an tänkte jag sätta dit en till 120 mm.

Frågan är då, bör jag placera 212:an så att den ena fläkten blåser uppåt, dvs till den övrefläkten, och den andra neråt? Eller bör jag placera den så att den ena fläkten blåser balåt och den andra mot fronten?

Jag skulle placera kylaren så att båda fläktarna blåser luften bakåt.

Visa signatur

|>Cooler Master Dominator 690|Asus M4A79XTD Evo|AMD Phenom 2 X4 955 BE@3,7 Ghz|Scythe Kama Angle Rev.B|Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz|Cougar CM 700|XFX Radeon HD 5850 AvP|Western Digital Caviar 500GB|DVDRW Samsung SH-233L<|

Permalänk
Medlem

Blåser mot bakre fläkten eller taket spelar nog ingen roll, men båda funkar och lär inte vara någon större skillnad.

Permalänk
Medlem

som sagt..rikta den åt det hållet som du vill..men se till att den fläkten som sitter på kylaren blåser ut..dvs igenom kylaren till fläkten i taken/bak som sen suger ut värmen där

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Men kan man placera den ena fläkten på "fel håll" så att den ena fläkten blåser på/igenom kylflänsen till den andra fläkten som blåser värmen iväg (Uppåt eller bakåt)?

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Men kan man placera den ena fläkten på "fel håll" så att den ena fläkten blåser på/igenom kylflänsen till den andra fläkten som blåser värmen iväg (Uppåt eller bakåt)?

Ja, det kan man. Bruksanvisningen till fläkten brukar visa hur.

Ha en bra dag!
//
Calle

Visa signatur

|>Cooler Master Dominator 690|Asus M4A79XTD Evo|AMD Phenom 2 X4 955 BE@3,7 Ghz|Scythe Kama Angle Rev.B|Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz|Cougar CM 700|XFX Radeon HD 5850 AvP|Western Digital Caviar 500GB|DVDRW Samsung SH-233L<|

Permalänk
Medlem

Alright! Tack!

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att rikta den så att luften blåser ut bakåt. Annars kan jag tänka mig att ljudnivån blir högre. Så länge som du har bakdelen på datorn riktad bort från dig vill säga.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Avstängd

Skulle rekommendera att du följer Undelete's råd.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]