MacBook Air 11.6" för KTH?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonRon:

Är så sjukt sugen på att slå till på en 11.6" MBA nu efter att sa smekt den i affären, kollat youtubeklipp och läst diverse recensioner. Frågan är om man ska bärga sig till i sommar för att se om det dyker upp någon nyare version.
Livet är svårt ibland

Det kommer alltid något nytt senare. Fyller den något behov (eller om du har pengar), köp den (men glöm inte 4GB RAM!)

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Formfaktorn är som sagt underbar, men man kan ju hoppas på att hårdvaru refresh. De nuvarande CPUerna är ju inte mycket snabbare än Intel Atom , men antar att det inte är så Apple likt att sälja budget prylar när man vill ha mer betalt för sin slutprodukt.

Men det spelar ingen roll, det är som dyr netbook med vass GPU. Helt ok för mig, kompilerar ju ändå själv på andra maskiner.

Ang tangentbordet så får man ju faktiskt kolla eller specialkonfiguera layouten så att det fungerar med programmering, en vettig programmerar kör ju strikt Vi(M) som editor http://www.vim.org/

Det är nog inte det mest ergonomiska programmerings tangentbordet, men som alltid byter man ju till amerikansk layout för det fönstret. Tror att även OSX klarar det? Men jag vet inte, kör ju enbart ubuntu på min och använder enbart OSX för att få tillgång till firmware uppdateringar. Förstår inte riktigt poängen med OSX, ett OS för idioter. nåt jäkla app store dök upp också vid någon uppdatering sedan, va fan gör man med sådant. Amerikansk idiotism på hög nivå, MBA är som en vilken modern PC som helst fast med properitär EFI, precis som HPs laptops. Båda använder EFI för att strypa ner användarens möjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Ang tangentbordet så får man ju faktiskt kolla eller specialkonfiguera layouten så att det fungerar med programmering, en vettig programmerar kör ju strikt Vi(M) som editor http://www.vim.org/

Det är nog inte det mest ergonomiska programmerings tangentbordet, men som alltid byter man ju till amerikansk layout för det fönstret. Tror att även OSX klarar det? Men jag vet inte, kör ju enbart ubuntu på min och använder enbart OSX för att få tillgång till firmware uppdateringar. Förstår inte riktigt poängen med OSX, ett OS för idioter. nåt jäkla app store dök upp också vid någon uppdatering sedan, va fan gör man med sådant. Amerikansk idiotism på hög nivå, MBA är som en vilken modern PC som helst fast med properitär EFI, precis som HPs laptops. Båda använder EFI för att strypa ner användarens möjligheter.

Oj, vilken trångsynt bild du har måste jag säga. På JFokus förra veckan kunde jag nog räkna antalet besökare/talare som inte körde Mac/OSX på mina två händer

OS X är ett utmärkt operativsystem att utveckla i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Oj, vilken trångsynt bild du har måste jag säga. På JFokus förra veckan kunde jag nog räkna antalet besökare/talare som inte körde Mac/OSX på mina två händer

OS X är ett utmärkt operativsystem att utveckla i.

Nu kanske det är lite överdrivet att påstå att OS X är ett operativsystem för idioter, men om personen i fråga äger en Mac tycker jag väl det känns lite överdrivet att kalla h*n trångsynt.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Nu kanske det är lite överdrivet att påstå att OS X är ett operativsystem för idioter, men om personen i fråga äger en Mac tycker jag väl det känns lite överdrivet att kalla h*n trångsynt.

"en vettig programmerar kör ju strikt Vi(M) som editor"
"ett OS för idioter"
"Tror att även OSX klarar det? Men jag vet inte, kör ju enbart ubuntu på min och använder enbart OSX för att få tillgång till firmware uppdateringar"

Nja, låter inte så öppen i sinnet enligt mig allafall Det finns en värld för "vettiga" utvecklare även utanför Ubuntu och Vi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

"en vettig programmerar kör ju strikt Vi(M) som editor"
"ett OS för idioter"
"Tror att även OSX klarar det? Men jag vet inte, kör ju enbart ubuntu på min och använder enbart OSX för att få tillgång till firmware uppdateringar"

Nja, låter inte så öppen i sinnet enligt mig allafall Det finns en värld för "vettiga" utvecklare även utanför Ubuntu och Vi.

Sant, jag tar tillbaka vad jag skrev.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Det där "back to school" som apple kör, vad är det?
Går jag in på csnkortet.se så ser jag att jag kan få en viss rabatt på apple produkter som student, är detta samma grej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonRon:

Det där "back to school" som apple kör, vad är det?
Går jag in på csnkortet.se så ser jag att jag kan få en viss rabatt på apple produkter som student, är detta samma grej?

Det brukar vara det som CSN har + typ 1152kr rabatt valfri iPod (eller den billigaste typ gratis).

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonRon:

Är så sjukt sugen på att slå till på en 11.6" MBA nu efter att sa smekt den i affären, kollat youtubeklipp och läst diverse recensioner. Frågan är om man ska bärga sig till i sommar för att se om det dyker upp någon nyare version.
Livet är svårt ibland

Jag är själv sugen på en mba 13" men undrar också om man bör avvakta till nyare modell? Har ju inget akut behov.

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Avstängd

Okej, 11.6-an funkar väl också, men...
__________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umiss:

Jag är själv sugen på en mba 13" men undrar också om man bör avvakta till nyare modell? Har ju inget akut behov.

Du kommer inte bli missnöjd med nuvarande modell, I promise!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roowie:

Du kommer inte bli missnöjd med nuvarande modell, I promise!

http://img.defunct.cc/smiley.gif

Nej men jag kan garantera dig att jag blir missnöjd om något anmärkningsvärt kommer i nästa modell och jag inte har den

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz