Routern segar ner, direkt i väggen går fint.

Permalänk
Medlem

Routern segar ner, direkt i väggen går fint.

Hejsan, har under de senaste 2 dygnen haft ett väldigt segt nätverk här hemma, som består av, en stationär och två bärbara, där det är kabel till den stationära och trådlöst till de bärbara.

Kabel (testat i alla tre datorer): ~1mbit/s upp och ner
Kabel direkt i väggen: ~89mbit/s upp och 9mbit/s ner
Trådlöst (testat i båda bärbara): ~10-80kbit/s upp och ner

Ur detta kan man förstå att min router (netgear wgr614) måste vara krånglet i ekvationen, det konstiga är att det fungerat fint i snart 3 månader för att helt plötsligt slå till.

Vad kan få en router att slå om så hära?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Prova en fabriksåterställning, funkar det inte bättre, prova uppdatera/installera om firmware på routern.

Hoppas det hjälper!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Det är en usel skitrouter.
Även om du får den att fungera ordentligt har den en throughput på runt 8MBit, så lägg ingen energi på att bråka med den utan köp en som klarar hantera dina 100Mbit.

[edit]Har du någon säkerhet på ditt trådlösa? Så det inte är en granne som kopplat upp sig och knycker bandbredd?[/edit]

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Prova en fabriksåterställning, funkar det inte bättre, prova uppdatera/installera om firmware på routern.

Hoppas det hjälper!

Testade båda tipsen och det blev tyvärr ingen skillnad.

Skrivet av Json_81:

Det är en usel skitrouter.
Även om du får den att fungera ordentligt har den en throughput på runt 8MBit, så lägg ingen energi på att bråka med den utan köp en som klarar hantera dina 100Mbit.

[edit]Har du någon säkerhet på ditt trådlösa? Så det inte är en granne som kopplat upp sig och knycker bandbredd?[/edit]

Ja nog var/är den rackarns' billig och man får ju vad man betalar för, tyckte bara det var lite konstigt att den går och viker ner sig så hära över en natt. Vad kan det bero på?

WAP2+AES har jag valt som kryptering, samt ett lösenord på 12 bokstäver.

Tack för tipsen.

Visa signatur

Citera för svar