Permalänk
Medlem

Pepsi ftw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu har vi i alla fall uppslaget till ett vattenbygge på Coca Cola-tema med rött chassie, vit logga och transparanta slangar för den bruna vätskan

Edit: Som reservoar har man en liten pet-flaska på.. 500ml?

Vem blir först?

Fick samma tanke när jag började läsa tråden! Låter som ett hyfsat klockrent tema-bygge. Flaska eller burk som reservoar är ju bara ett måste

För kättaren kan man ju även göra samma sak med annat tema, säg Dr Pepper, Pepsi, Red Bull osv... Eller varför inte nån öl, vin eller whiskysort?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

brygg kaffe istället med kylningen ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

En mini-itx lösning med sodastream i en del av datorn skulle kunna fungera däremot. Ett moddat fulltower med mini-ITX moderkort ger gott om plats över för installation av en sodastream, beroende på chassi- och sodastreammodellerna förstås. Fyller ingen praktisk funktion, förutom att det är lite roligt och nördigt vilket kan vara tilltalande! ^^

Lösningen ovanför låter också lite rolig. Ett varmt grafikkort börjar ju närma sig möjligheten att brygga kaffe.. Synd bara att utblåst luft ligger på betydligt lägre värme än själva GPU:n. Synd i "kaffebryggningsperspektiv" alltså

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk

Vet att jag läste om något chassi som skulle ha samma dunktion som ett kylskåp (tror det var något zalman) och att man inte ens skulle behöva cpu-kylare i det (Minns dock inte om det var runt 1 april). Finns detta chassi så kunde kanske vara något att bygga på. Vill dock minnas att det låg i 10k-klassen redan då (gissar på minst 7-8 år sen).

Har själv haft tankarna på ett vattenkylningssystem kopplat till ett specialbyggt litet akvarie inne i ett bigtower-chassi men drog slutsatsen att alg-utvecklingen skulle sabba kylningen totalt.

Permalänk
Medlem

Gör en spis ist för bacon o ägg o sånt. Ta en jutjärns bit o modifiera ett varmt grafikkort med en pcie raiser så du kan ha de utanför datorn haha ^^

Permalänk
Inaktiv

trots offtopic, men här har ni nåt o göra om ni vill. har en egen hemma, vi använder den under sommaren.
så fort kameran är tillbaka så tar jag ett par bilder på den jag har o posta den.
här har ni en skis på ungefär hur det ser ut.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nerfherder:

En mini-itx lösning med sodastream i en del av datorn skulle kunna fungera däremot. Ett moddat fulltower med mini-ITX moderkort ger gott om plats över för installation av en sodastream, beroende på chassi- och sodastreammodellerna förstås. Fyller ingen praktisk funktion, förutom att det är lite roligt och nördigt vilket kan vara tilltalande! ^^

Lösningen ovanför låter också lite rolig. Ett varmt grafikkort börjar ju närma sig möjligheten att brygga kaffe.. Synd bara att utblåst luft ligger på betydligt lägre värme än själva GPU:n. Synd i "kaffebryggningsperspektiv" alltså

Det där är ett projekt som är betydligt lättare att genomföra. För att brygga kaffe vill du ju ha vatten som är någonstans runt 95 grader. Säg 90 grader. Ett ordentligt datorsystem med dubbla 6990 (eller 590 för den delen) plus en lite kraftigare CPU som gärna får vara överklockad borde ju utan problem kunna springa iväg på 500 W utan att man behöver stressa utrustningen alltför mycket. Med den effekten så borde man kunna värma upp vattnet i slingan på under en halvtimme. Sen är det bara att tappa av lite vatten från tanken via ett vanligt kaffefilter och ner i en kopp. Problemet är dock att alla komponenter i slingan kommer vara minst 95 grader varma för att det ska fungera. Det ligger under gränsen på vad som är direkt skadligt för kisel men det lär påverka livslängden rätt rejält. Man lär nog få koppla bort funktionen som stänger ner datorn automatiskt när processorn blir för varm också. Borde för övrigt vara lätt ordnat att sätta en liten ventil som är kopplad till en termometer som mäter temperaturen i vattnet så att den automatiskt börjar brygga när vattnet når rätt temperatur.

Annars låter det som en given succé på LAN. Spela en runda DotA och sedan är kaffet klart lagom till att din bas är full av motståndarnas creeps.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Problemet är väl bara att destilerat vatten inte är speciellt jättebra i kylsystem till datorer. Vanligt vatten kalkar igen och ger upphov till algväxt utan skyddsmedel i.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

jag har inte läst alla inlägg men jag tänkte på det med coca cola, visst det får inte gå genom hela system, att använda cola som kylmedium kommer fungera som att kyla med bara glykol men problem är i kolsyra, alltså luften kommer skapa oljud och vibrationer i pumpen plus det blir tryck i själva system så läckage är rätt möjlig och så blir cola varm

men varför tänka bara på vattenkylning, den kyler ju inte under rums temperatur, kolla kompressor kylning, den säkert kan kyla när cola precis som man gillar, sen ha bara separat system som på en bild jag har sätt här att man fyller "reservoar" typ i toppen och sen har man liten kran/knapp som öppnar reservoaren, sen cola går genom typ kopparblock som sitter ihop med ngt som kyls av kompressor (vilket kyler också processor/grafikkort) och så vidare går cola ut typ till chassis framsidan där det väntar mugg eller ngt sånt
kul projekt, men nog för de som redan leker med kompressorer och har grejer och när ljudnivå är inte viktigast

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ctrl:

Problemet är väl bara att destilerat vatten inte är speciellt jättebra i kylsystem till datorer. Vanligt vatten kalkar igen och ger upphov till algväxt utan skyddsmedel i.

Om du ska koka kaffe i "kylslingan" så kommer det inte finnas några alger, det kan jag lova dig.
Kalk är dock ett väldigt lättlöst problem då det bara är att hälla i lite citrosyra i vattnet och pumpa runt ett par varv. Sedan tömmer man och fyller på med nytt rent vatten. Det är så man rengör riktiga kaffeapparater.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

fint skrivet Funderar på att göra ett litet kylskåp i trä ska jag ta ett 80w eller 226w pelitter element för att kyla ~3 st 1,5L läskflaskor? Kommer ofc att isolera vansinnigt mycket

Tänk även på att du måste ha tillräckligt med ström till elementet. Så att köpa ett för kraftigt element kan bli problem. Kopierat från kjell.com: "227W, 30A vid 16,2V". I ett vanligt väggutag är det 10A möjligtvis 16A då är det även växelstörm och jag är nästan säker på att pelterelemient drivs av likström. Men ett 80W's element borde du kunna driva med ett gammalt nätagg eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luddz:

Tänk även på att du måste ha tillräckligt med ström till elementet. Så att köpa ett för kraftigt element kan bli problem. Kopierat från kjell.com: "227W, 30A vid 16,2V". I ett vanligt väggutag är det 10A möjligtvis 16A då är det även växelstörm och jag är nästan säker på att pelterelemient drivs av likström. Men ett 80W's element borde du kunna driva med ett gammalt nätagg eller liknande.

ööh det är 16,2 volt 30A inte 230volt 30A...Kommer att köra ett 750w agg som ger 12v (Pc nätaggregat ^^)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

ööh det är 16,2 volt 30A inte 230volt 30A...Kommer att köra ett 750w agg som ger 12v (Pc nätaggregat ^^)

Jo jag vet. Försökte bara berätta hur mycket 30A är. Btw du behöver inte så mycket power så har du någon sämre skit kommer det funka lika bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luddz:

Jo jag vet. Försökte bara berätta hur mycket 30A är. Btw du behöver inte så mycket power så har du någon sämre skit kommer det funka lika bra.

Agget har djävulskt hög ripple därför använder jag det till det här projektet

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Agget har djävulskt hög ripple därför använder jag det till det här projektet

Är det måhända ett Chieftec Super Series?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smacked:

Är det måhända ett Chieftec Super Series?

Jepp på pricken 750w super series ^^

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem

Från början felplacerad tråd, sedan urspårad, nu även kapad. Esseboy är välkommen att presentera sitt projekt i en tråd i moddningsforumet. I övrigt...

* Tråd låst *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.