Permalänk
Medlem

Problem med högt cpu usage.

Hej , formaterade om min dator inatt till windows 7 64 bitars.

Installerar alla drivrutiner men har problemet att när jag tar upp task manager, står det att min cpu usage är rätt hög. Jag kan ha massor med program uppe och den är på 0 % men om jag t.ex tar upp en ny sida eller startar ett nytt program så stiger cpu till runt 60 %.

I bad company 2 har jag konstant 100% cpu usage och laggar därför väldigt mycket.

Processor: e8400 3.00 Ghz
Gpu: 2st ati radeon 4890
4gb ram

Permalänk
Medlem

Ladda ner CPU-Z (http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html) och håll koll på klockfrekvensen. Det låter lite som när min laptop klockade ner sig från 1,5GHz till 79MHz

Vad hade du för OS innan?

Permalänk
Medlem

windows 7 64 premium

Nu ultimate

Permalänk
Medlem

Hmm... Jag har typ ingen aning, men har du testat att köra spel? Är det samma resultat i dem?

Permalänk
Medlem

när jag spelar crysis warhead, så får jag inga lagspikes men processorn går ändå runt 60-100

Permalänk
Medlem

Mysko! Ingen som har någon idé? Jag känner mig lite lost...

Permalänk
Medlem

100% i alla spel nu ... bump!

Permalänk
Inaktiv

Kollat vilka processer som drar CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwen:

Ladda ner CPU-Z (http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html) och håll koll på klockfrekvensen. Det låter lite som när min laptop klockade ner sig från 1,5GHz till 79MHz

Vad hade du för OS innan?

79 mhz? verkligen? lolololol

men ja, kolla så att inte datorn har klockat ner sig av någon anledning. Min gjorde det en gång, till 1.5 Ghz, fan va segt det blev

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158432:

Kollat vilka processer som drar CPU?

tar jag upp vilket spel som helst, crysis 2, bad company 2, dragon age 2

så tar just den processen upp 100%

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju ingen racerprolle du har så att den får jobba i dessa ganska krävande spel är inget konstigt, dock undrar jag om detta är något som ändrats från innan? Har datorn funkat ok någonsin i dessa spel?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

datorn har funkat prima innan formateringen.

Permalänk
Medlem

Moderkorts drivrutiner??? eller bara ibehov av att uppdatera bios?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LaMoZ:

datorn har funkat prima innan formateringen.

Körde du W7 då också?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)