Permalänk
Medlem

Problem med nätverkskort

Tjena!

Som trådnamnet avslöjar så har jag grava problem med mitt nätverk i min ena stationära burk, som jag inte ser någon lösning på!

Min dator har börjat få för sig att internet explorer eller firefox inte skall få tillgång till internet, det spelar ingen roll vad jag gör så kommer jag inte ut på internet! Jag kan dock köra msn å andra program som går via nätet. Det är alltså inte fel på uppkopplingen.

Jag kan även gå via fjärrskrivbord till min server och gå ut på internet i explorer via fjärrskrivbordet, även de andra datorerna kommer utan problem ut, så inget fel på router eller nätverket.

Det enda som fungerar är om jag installerar om drivrutinerna till mitt nätverkskort, då kommer jag ut på internet via explorer eller firefox. Dock är det så att så fort jag startar om datorn så kommer samma problem igen, att jag inte har tillgång till internet via webläsare, men kan nå det via msn, spotify och andra program.

Detta har pågått i ca 1 vecka nu, och jag börjar bli mäkta irriterande på det!!

Tips på åtgärd någon?

Nätverkskort: Marvell Yukon 88E8056
Moderkort: Asus Rampage extreme

Tack för hjälpen på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Tja nätverkskortet är det inte så som du beskriver det! Det bryr sig inte om du kör msn eller surfar, funkar det ena så funkar hårdvaran som den ska. Det är kanske firewallen, eller så har du kanske fel på dina dns inställninigar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men om DNS funkar efter det att jag lägger in drivisarna så borde ju inte den ändras bara för att datorn stängs av?

Nä exakt, kortet funkar som det skall, men något jävlas med mig! Jag har comodo brandvägg, där ligger både explorer och firefox som betrodda program...

Permalänk
Rekordmedlem

Jag syftade mest på din rubrik, ditt nätverkskort funkar, problemet är nån annanstans, om en dator tappar internet men de andra kommer ut så funkar ju nätet/routern, kombinerat med att övrig nätverkstrafik fungerar måste det vara något i datorn som gör att internet försvinner på just den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Aha, nu e jag med!
Jag tack för visat intresse och det är virusprogrammet som pajade för mig! Avast blockerade mina webläsare...