Köpe av Mac för att utveckla

Permalänk
Medlem

Köpe av Mac för att utveckla

Hej hej

Jobbar som utvecklare inom windowsmiljö, och chefen är nu sugen på att jag ska börja utveckla även för Mac, och då främst iPhone appar.

Problemet då jag sitter i windowsmiljö är att vi behöver köpa in en Mac till mig, och då jag absolut inte har någon koll på vad som krävs, tänkte jag fråga er.

Laptop eller stationär spelar ingen jättestor roll, för datorn kommer nog egentligen aldrig att flyttas.
Det enda den ska användas till är att utveckla appar med, och testköra dessa appar osv.

Så vilken dator är mest lämpad för detta?

Priset spelar ingen jättestor roll.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Billigaste MBPn, end of discussion (fast en begagnad 15"are vore inte heller fel)

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk

Jag hade nog sattsat på den nya generationens mac book pro (jag vet att den har haft lite lagg också) i storlek 15". Den kostar 16,5 k vilket är ganska dyrt men du skrev ju att priset inte spelade nån större roll. Anledningen till att jag tog mac book pro 15" och inte macbook eller macbook pro 13" är att de är ganska så betydligt mycket klenare. SÅ jag tycker att du ska satsa på macbook pro 15"

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog avvaktat lite med 15" och 17" modellerna av den nya varianten då många rapporterar problem med överhettning och total låsning av datorn (lite otänkbart i en utvecklarmiljö).

Jag kan tycka att Mac Pro har ett saftigt överpris, så det lutar nog åt vad fratey säger:
13" MacBook Pro med en extern skärm. Du kommer vilja ha en skärm med åtminstone 1920x1080 i upplösning på XCode har en tendens, speciellt vid iPhone-utveckling, att ha många fönster (främst vid GUI-hantering).

Du vill gärna ha en hyffsat snabb processor och en hel del RAM för mest prestanda vid kompilering. Utöka gärna med en SSD, det kommer du spara många timmar på i slutändan.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ska han inte ha bärbart, så varför inte en 20" iMac?

Permalänk
Medlem

Varför inte en IMac om den ändå inte ska flyttas?

Visa signatur

-Gaming: | NZXT Lexa S | Core i5 750 @ 3 GHz | XFX 5850 xXx | Asus P7P55D EVO | Corsair Dominator 4GB | NH-D14 | WD Caviar Black 750GB
-Programmering/grafiskt: | MacBook Pro 13.3" | SSD 128GB | Ubuntu 8.10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Ska han inte ha bärbart, så varför inte en 20" iMac?

Helt sant, fick hjärnsläpp och glömde iMacen:

Låter helt klart som att en iMac är vad du ska ha

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det kommer dock nya modeller i princip när som helst så jag skulle inte köpa nån iMac nu. Jag gissar på Sandy Bridge och Thunderbolt, men det är förstås bara gissningar från min sida.

Permalänk
Medlem

Eller, så behöver du inte köpa en dyr macintosh dator över huvudtaget. Köp delar till en vanlig dator för typ 8k och få minst lika bra prestanda. Sen installerar du bara Mac OS X. Billigt och lika bra. Så skulle jag gjort iallafall om det var minna pengar man skulle lägga ut.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Ska han inte ha bärbart, så varför inte en 20" iMac?

Därför den har en leksaksprocessor och inte är bärbar.

Skrivet av vikham:

Eller, så behöver du inte köpa en dyr macintosh dator över huvudtaget. Köp delar till en vanlig dator för typ 8k och få minst lika bra prestanda. Sen installerar du bara Mac OS X. Billigt och lika bra. Så skulle jag gjort iallafall om det var minna pengar man skulle lägga ut.

Hans chef vill nog inte ha en Hackintosh.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Skaffa en imac 27", köpte i7 modellen nyligen och är helnöjd

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Snabbaste 13" mbp plus extern skärm (runt 24"). Alt en iMac. Alternativt en mbp 17", men det är lite för mycket rapporter om värmeproblem, så kör på 13" istället. Komplettera med lite mer minne och SSD, precis som fog är inne på, så kommer det bli en riktigt trevlig maskin.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Jag skulle väntat på nya iMacs, kommer troligtvis snart.
Eller så skulle jag köpte en MBP 13" eller 15" och sen en Apple Cinema Display 27"!!! GREAT!

Permalänk
Medlem

Har funderar lite och känns kanske som en laptop vore smidigast ändå, ifall jag behöver jobba hemifrån så vore det smidigt att kunna ta med den...

Värmeproblemen i de nya är ju såklart ett problem, men är det något som kommer att lösas inom kort?

Och är det några problem med att koppla en Mac laptop till en "vanlig" lcd skärm?
Och med iMac, går det koppla PC burken till den skärmen, så man slipper dubbla skärmar?

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av Hal0:

Har funderar lite och känns kanske som en laptop vore smidigast ändå, ifall jag behöver jobba hemifrån så vore det smidigt att kunna ta med den...

Det känns ju som ytterligare ett argument till att ta en 13". 15" väger rätt mycket mer.

Skrivet av Hal0:

Värmeproblemen i de nya är ju såklart ett problem, men är det något som kommer att lösas inom kort?

Förmodlligen. Jag kan tänka mig att det är åtgärdat påde maskiner som byggs idag, det är ju bara det att man inte vet när maskinen man köper är byggd.

Skrivet av Hal0:

Och är det några problem med att koppla en Mac laptop till en "vanlig" lcd skärm?

Nej. Man behöver en adapter från miniDisplayPort till antingen VGA eller DVI (beroende på vad skärmen har för kabel) bara.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Det känns ju som ytterligare ett argument till att ta en 13". 15" väger rätt mycket mer.

Lustig rekommendation, han säger att han kanske kommer arbeta hemifrån ibland. I sådant fall så finns det ju ingen som helst poäng med att spara 5 hekto och skaffa en betydligt klenare maskin.
Dessutom så är 13"aren nästan helt värdelös i sig själv att utveckla på. Upplösningen är helt enkelt för låg för att vara användbar.
15" med hi-res är ett bra alternativ. Ta den klenare varianten, den kommer räcka gott och väl såvida du inte ska syssla med 3d-modellering eller smyga in spel på den.

Skrivet av thomas67lundberg:

Nej. Man behöver en adapter från miniDisplayPort till antingen VGA eller DVI (beroende på vad skärmen har för kabel) bara.

Det finns ju även den självklara lösningen att skärmen råkar ha displayport, isf behöver du bara en sådan kabel (tänk på att macbooken har mini displayport-kontakten och skärmen antagligen vanlig displayport, så du köper en kabel med rätt kontakter)

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk

skaffa hackintosh istallet sa du slipper vara begransad till apples skrap

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Medlem
Skrivet av bedragaren_no1:

skaffa hackintosh istallet sa du slipper vara begransad till apples skrap

Jag ska ha den enbart till att utveckla "apple skräp", övrigt arbete sköter jag från min PC.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bedragaren_no1:

skaffa hackintosh istallet sa du slipper vara begransad till apples skrap

Om du nu tycker det är "apple skräp".. Vad gör du på denna delen av forumet? Väx upp för f*n..

Permalänk
Medlem

Varför inte en Mac Mini? Är ju smidig att ha som extradator, den tar ju inte heller någon plats.

Prestandamässigt räcker den till och blir över, sysslar själv med iOS-utveckling på en macbook air.

Permalänk
Medlem

Det perfekta alternativet är ju en Mac Mini. Ljudlös, tar mycket mindre plats än de andra alternativen, mycket billigare än de andra alternativen, bara att koppla in till din PC-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

Jag ska ha den enbart till att utveckla "apple skräp", övrigt arbete sköter jag från min PC.

vad han menade var nog att du skaffa en till pc dator sedan hackintosha den så du kan använda mac program på den osv. Förövrigt tycker jag Imac eller mac mini.

Permalänk
Skrivet av Slaskfe:

Om du nu tycker det är "apple skräp".. Vad gör du på denna delen av forumet? Väx upp för f*n..

Denna delen av forumet behandlar Hackintosh vilket ar en helt ok plattform imho.

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Medlem
Skrivet av bedragaren_no1:

Denna delen av forumet behandlar Hackintosh vilket ar en helt ok plattform imho.

Håll dig då till den tråden istället för att smutsa ner resten av forumet med onödiga kommentarer.

TS: Ska du ha den bara på jobb: iMac. Ska du kunna ha den med dig hem: MBP 15" tycker jag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

Hej hej

Jobbar som utvecklare inom windowsmiljö, och chefen är nu sugen på att jag ska börja utveckla även för Mac, och då främst iPhone appar.

Problemet då jag sitter i windowsmiljö är att vi behöver köpa in en Mac till mig, och då jag absolut inte har någon koll på vad som krävs, tänkte jag fråga er.

Laptop eller stationär spelar ingen jättestor roll, för datorn kommer nog egentligen aldrig att flyttas.
Det enda den ska användas till är att utveckla appar med, och testköra dessa appar osv.

Så vilken dator är mest lämpad för detta?

Priset spelar ingen jättestor roll.

Det borde väll gå minst lika bra att utveckla appar på en PC som en mac (Om inte bättre på en PC?)? Det borde väll inte vara så stor skillnad? Beroende på program så borde de ju funka på PC'?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bedragaren_no1:

Denna delen av forumet behandlar Hackintosh vilket ar en helt ok plattform imho.

Att tråden infekterats är inte detsamma som att trådskaparen ändrat sin frågeställning. Det lilla mervärde inköp av hackintoshdelar ger kan snabbt ätas upp mångfalt i ren arbetstid för att få allt att fungera. Ur det perspektivet tror jag nog inte trådskaparen (eller hans arbetsgivare heller för den delen) är speciellt pigg på att lägga ner en massa tid på en hackintosh. Glädjen över det låga priset kan aldrig uppväga förbannelsen över den låga kvalitén

OnT: Jag rekommenderar också en 13-tummare just pga av värmeproblemen som ansluts till en extern skärm. Eller så väntar man tills kusten är klar och alla 15 och 17-tummare mår bra igen.
Begaggnat skulle jag undvika, bl.a. behöver man hitta ett företag som säljer om man ska kunna dra av momsen. Avskrivningsperioden blir dock kort. Annars finns det ingen större vinst då garantitiden dessutom är begränsad till ett år.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrel;:

Om du nu tycker det är "apple skräp".. Vad gör du på denna delen av forumet? Väx upp för f*n..

Skrivet av Slaskfe:

Håll dig då till den tråden istället för att smutsa ner resten av forumet med onödiga kommentarer..

Luktar jag dubbelmoral?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Det borde väll gå minst lika bra att utveckla appar på en PC som en mac (Om inte bättre på en PC?)? Det borde väll inte vara så stor skillnad? Beroende på program så borde de ju funka på PC'?

Du måste ha Xcode för att bygga iphone-applikationer och publisera desssa till App Store osv. Och Xcode finns bara för OS X.

Permalänk

Om det är jobbet som betalar ser jag ingen anledning att snåla. Mac Pro + 27" Apple Cinema Display. Om chefen tycker det är för dyrt, kör på en stor iMac.

Permalänk
Skrivet av Sheep:

Lustig rekommendation, han säger att han kanske kommer arbeta hemifrån ibland. I sådant fall så finns det ju ingen som helst poäng med att spara 5 hekto och skaffa en betydligt klenare maskin.
Dessutom så är 13"aren nästan helt värdelös i sig själv att utveckla på. Upplösningen är helt enkelt för låg för att vara användbar.
15" med hi-res är ett bra alternativ. Ta den klenare varianten, den kommer räcka gott och väl såvida du inte ska syssla med 3d-modellering eller smyga in spel på den.

Känns inte riktigt vettigt att rekommendera 15" just nu. Hade det inte varit för de återkommande rapporterna om värmeproblemen så hade det varit ett bra val, men inte nu. Jag bär dagligen min 15" (2010) till och från arbetet och är nöjd med den (förutom att den väger en del). 13" väger mindre, är tillräckligt snabb för programmering och andra vardagssysslor, photoshop kommer också rulla på fint. Med extern skärm kommer det fungera utmärkt att köra x-code på den. Kommer gå utan extern skärm med, men då kommer det bli trångt. Att köra x-code med en tvåkärnig i7 fungerar bra - jag gör det dagligen. Det bättre grafikkortet i 15" finns det ingen vinst i att att ha för app-utveckling.

Skrivet av Sheep:

Det finns ju även den självklara lösningen att skärmen råkar ha displayport, isf behöver du bara en sådan kabel (tänk på att macbooken har mini displayport-kontakten och skärmen antagligen vanlig displayport, så du köper en kabel med rätt kontakter)

Absolut, men det är inte sådär värst många skärmar (förutom Apples) som kör med DP än.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!