DirectX får Mantle-liknande lågnivålager

DirectX får Mantle-liknande lågnivålager

Microsoft och Khronos Group vill snabba upp DirectX respektive OpenGL genom att minska overhead, mycket likt hur AMD använder Mantle för att klämma fram mer prestanda.

För ett litet tag sedan introducerade AMD i samarbete med DICE det uppmärksammade grafikgränssnittet Mantle, en egen motsvarighet till DirectX och OpenGL. Syftet är öka prestanda genom att minska overhead, vilket innebär att banta bort komplexa abstraktionslager och låta programmerare arbeta close to metal eller "nära hårdvaran".

unigine.jpg

Nu ser det ut som att både Microsoft och Khronos Group plockar upp handsken och satsar på att snabba upp DirectX respektive OpenGL. På agendan inför Games Developers Conference i San Francisco står tre sessioner där just effektiviserade grafikgränssnitt är huvudnumret.

In this session we will discuss future improvements in Direct3D that will allow developers an unprecedented level of hardware control and reduced CPU rendering overhead across a broad ecosystem of hardware.

För Microsofts del handlar det om DirectX: Direct3D Futures och DirectX: Evolving Microsoft's Graphics Platform, där representanter från företaget ska tala om framtiden för DirectX. Kommande finesser i Microsofts grafikgränssnitt ska kunna användas för att "klämma fram den sista droppen prestanda" genom att bereda väg för close to metal-programmering på persondatorer, plattor, telefoner och konsoler.

On desktop systems, driver overhead can decrease frame rate, while on mobile devices driver overhead is more insidious – robbing both battery life and frame rate. [...] will present high-level concepts available in today's OpenGL implementations that radically reduce driver overhead – by up to 10x or more.

Den osannolika kombinationen AMD, Intel och Nvidia, tre företag i Khronos Group, håller en snarlik presentation under parollen Approaching Zero Driver Overhead in OpenGL. Här handlar det om att visa upp koncept, som visserligen inte nödvändigtvis är close to metal, men ändå kan användas i befintliga OpenGL för att drastiskt minska overhead.

Spelutvecklingskonferensen Games Developers Conference hålls den 17–21 mars i Moscone Center, San Francisco.

Kommentarer till artikeln

159 debattinlägg

Skicka en rättelse
14

Geeks Gaming strömmar Civilization VI

I samband med att Firaxis Games tillåter förhandsvisningar av Civilization VI drar Geeks Gaming med TheMadPanda i spetsen igång en Twitch-sändning. Läs mer

12

Fulkultur pratar äventyrsspel

Det blir en kavalkad i peka och klickande när Fulkultur-gänget ger sig på den underbara världen av äventyrsspel, med klassiker som Maniac Mansion och Grim Fandango på agendan. Läs mer

14

Geeks Gaming strömmar Civilization VI klockan 20:00

Efter en avstickare till yttre rymden återvänder Civilization till rötterna med den sjätte upplagan av spelet, som Geeks Gaming kommer ge en försmak av senare under kvällen. Läs mer

54

En 25 år gammal Commodore 64 används fortfarande av en polsk bilverkstad

Trots att Commodore 64 släpptes för över 30 år sedan är datorn ännu i bruk och inte helt utdöd. Bland annat används en fortfarande av en polsk bilverkstad. Läs mer

86

Nvidia Geforce GTX 1080 Ti ger prestanda i klass med Titan X

I samband med lanseringen av Geforce GTX 1080 började entusiaster efterfråga ett GTX 1080 Ti, en modell som enligt nya uppgifter kan lanseras i början av 2017. Läs mer

9

NZXT lanserar S340 Elite

Amerikanska NZXT uppdaterar sitt populära lågprischassi S340 med en rad nya finesser, däribland en sidopanel av härdat glas och en VR-hållare med inbyggd kabelsamlare. Läs mer

24

Nvidia presenterar Tegra Xavier med Volta och 7 miljarder transistorer

Under GPU Technology Conference Europe 2016 tillkännager Nvidia med god framförhållning nästa generations Tegra, som förutom åtta skräddarsydda kärnor huserar arkitekturen Volta. Läs mer

54

No Man's Sky utreds för falsk marknadsföring

Efter ett flertal klagomål inleds nu en utredning av No Man's Sky. Spelet anklagas för falsk marknadsföring och mycket av materialet på dess Steam-sida sägs vara missvisande. Läs mer

21

Blackberry slutar tillverka mobiltelefoner

Egentillverkade telefoner från Blackberry är numera ett minne blott, då företaget upphör med tillverkning och istället satsar helt på mjukvara. Läs mer

132

Microsoft förutspår slutet för QWERTY-tangentbord

Dave Coplin på Microsoft berättar att han tror att datoranvändandet i framtiden kommer ändras. Enligt honom kommer tangentbord som kontrollmetod bytas ut mot modernare tekniker. Läs mer

28

Razer lanserar Deathadder Elite

En klassiker i Razers arsenal förnyas. Nu presenteras uppdaterade Deathadder Elite, där nya brytare och uppdaterad sensor står på menyn. Läs mer

21

Be Quiet lanserar den slutna vattenkylaren Silent Loop

Be Quiet är kanske mest kända för sina nätaggregat och chassin, men breddar nu sitt utbud och lanserar sin första slutna vattenkylare för processorer. Läs mer