Intel Broadwells grafikarkitektur specificeras

Intel Broadwells grafikarkitektur specificeras

Fokus för nästa processorarkitektur från Intel ligger på lägre strömförbrukning och förbättrad grafik. Nu avslöjas flera övergripande detaljer om grafikprocessorn.

Efter en del tillverkningstekniska bekymmer är Intel igång med tillverkning av kretsar med 14 nanometersteknik. Först ut är arkitekturen Broadwell, som krymper nuvarande Haswell för lägre strömförbrukning. Detta toppas av ny grafik enligt arkitekturen Gen8, som ska ge högre prestanda till lägre strömförbrukning.

broadwell.jpg

Nu rapporterar CPU World om flera detaljer för den nya grafikarkitekturen. Först och främst får Broadwell 20 procent fler beräkningsenheter, vilket betyder att den vanligaste GT2-konfigurationen kliver upp till 24 stycken medan mer påkostade GT3 samt GT3e med 128 MB L4-cacheminne får 48 stycken.

Förutom att öka antalet beräkningsenheter syns flera arkitektoniska förbättringar. Bland dessa är förstorat cacheminne, bättre Hi-Z och tesselering, samt en ökning i fillrate (pixlar per sekund). Den nya GPU-arkitekturen får även inbyggt stöd för kantutjämning med tekniken 2 x Multi Sample Anti-Aliasing (MSAA).

Fokus för generationen ligger även på utbyggt mediastöd med hårdvaruacceleration av Googles öppna videokodare VP8. Scalable Video Codec (SVC) som återfinns i Haswell är nu i enlighet med High Profile-specifikationen. Broadwell med GT3-grafik ska även få snabbare version av videoacceleratorn Quick Sync.

Världen rör sig mot 4K-upplösning och det besvaras med högre klockfrekvenser för Broadwells skärmstyrenhet. Mobila H-serien kommer stödja två skärmar i uppemot 4 096 x 2 304 pixlar med uppdateringsfrekvensen 60 Hz via Displayport 1.2 (DP) och eDP 1.3 (embedded). För Ultrabook-orienterade U-serien skalas upplösningen tillbaka till mer vanliga 3 840 x 2 160 pixlar, vilket även gäller strömsnåla Y-serien, dock med maximalt en skärm.

Likt Haswell kommer Broadwell stödja gränssnitten DirectX 11.1, OpenGL 4.2 och beräkningsorienterade OpenCL 1.2. Intel väntas även lägga till stöd för framtida OpenCL 2.0 och det är sannolikt att det kommer finnas stöd för DirectX 12, som framförallt bjuder på lägre overhead.

De första processorerna med arkitekturen Broadwell ska finnas ute på marknaden i bärbara datorer, hybrider och surfplattor framåt slutet av året. Det kommer dröja till 2015 innan arkitekturen även hittar ut till prestandaorienterade datorsystem, däribland en upplåst variant med grafikdelen Iris Pro (GT3e).

Källa: CPU World.

Kommentarer till artikeln

29 debattinlägg

Skicka en rättelse
4

Google Andromeda kombinerar Android och Chrome OS

Utöver en uppsjö av ny hårdvara talas det nu om att Google även kan ha ett nytt operativsystem på gång, som kombinerar välrenommerade Android med molnbaserade Chrome OS. Läs mer

25

Test: Corsair Lapdog – tangentbord för vardagsrumsspelande

Amerikanska Corsair slår ett slag för spelande i vardagsrummet med Lapdog – en hållare för företagets mekaniska tangentbord särskilt utformad för soffgamers. Läs mer

31

AMD:s styrkrets X370 för sockel AM4 ger stöd för Crossfire och SLI

När AMD släpper den efterlängtade arkitekturen Zen får den sällskap av en ny styrkrets, som enligt nya uppgifter blir ensam om att ge stöd för Crossfire och SLI till sockel AM4. Läs mer

52

Apple kan använda grafikkort från Nvidia i kommande datorer

Listningar för tre nya jobbpositioner på Nvidias webbplats skvallrar om att företagets produkter kan dyka upp i kommande Mac-datorer från Apple. Läs mer

59

Nvidia Geforce GTX 1050 Ti och GTX 1050 lanseras i oktober

Efter 2,5 år på marknaden är Geforce GTX 750 Ti och GTX 750 på väg att fasas ut, till förmån för två nya instegsmodeller baserade på arkitekturen Pascal. Läs mer

42

Valve uppdaterar utseendet på Steam Store

En kommande uppdatering till Steam ska fräscha upp utseende på Store-sidan. Med större bilder och mer användaranpassning ska den bli mer överskådlig och lättnavigerad. Läs mer

33

Google visar Wifi-router och Chromecast med 4K-stöd den 4 oktober

Det blir inte enbart två nya telefoner under Googles evenemang i oktober. Nu talas det även om att bolaget släpper en router, Google Home och en Chromecast med 4K-stöd. Läs mer

53

Sid Meier's Civilization VI får systemkrav

Om mindre än en månad släpps Sid Meier's Civilization VI, som åter går tillbaka till spelets rötter. Inför lanseringen släpper Firaxis Games spelets systemkrav. Läs mer

127

Test: Asus Radeon RX 480 Dual OC 4 GB och Palit Geforce GTX 1060 Dual 3 GB

Det blåser upp till storm i mellanklassen, där SweClockers testlabb blir arena för en sann grafikkortsbatalj mellan lågminnesvarianterna av Geforce GTX 1060 och Radeon RX 480. Läs mer

65

Battlefield 2142 återupplivas av fans

I år fyller Battlefield 2142 tio år och i samband med detta passar en grupp hängivna fans på att ge spelet nytt liv i form av en gratisversion med fungerande servrar. Läs mer

19

Titanfall 2 får systemkrav

En av höstens stora förstapersonstitlar Titanfall 2 släpps nästa månad. Förutom konsol kommer även spelet till PC/Windows och utvecklarna meddelar nu kraven för plattformen. Läs mer

16

In Win släpper nätaggregaten Classic Series med 80 Plus Platinum

Med hög verkningsgrad i fokus sjösätter In Win två nya nätaggregat i Classic Series på 750 och 900 W, där båda är fullt modulära och levereras med 80 Plus Platinum-certifiering. Läs mer