Nvidia utlovar stöd för G-Sync-konkurrenten Adaptive-Sync

Nvidia utlovar stöd för G-Sync-konkurrenten Adaptive-Sync

Det är inte bara AMD som vill utnyttja Displayport Adaptive-Sync för att åstadkomma dynamiska uppdateringsfrekvenser. Nvidia planerar stjäla rampljuset och göra detsamma, trots att tekniken konkurrerar med G-Sync.

För ungefär ett år sedan presenterade Nvidia tekniken G-Sync, där grafikkortet styr skärmens uppdateringsfrekvens. Effekten är att bilden upplevs som mer följsam, särskilt vid lägre bildfrekvenser, och detta utan sidoeffekter som tearing och kännbara fördröjningar. Konkurrenten AMD har ännu ingen motsvarande lösning på marknaden, men arbetar febrilt med vad som kallas för Project Freesync.

Far_Cry_Displayport_hardware.fr.jpg

Till skillnad från Nvidia vill AMD se en öppen lösning och arbetar därför tillsammans med standariseringsorganet VESA, som står bakom Displayport-standarden. Freesync utnyttjar funktionen Adaptive-Sync i Displayport 1.2a, som likt Nvidia G-Sync gör det möjligt att styra skärmens uppdateringsfrekvens. Kruxet är att det ännu inte finns några kompatibla datorskärmar.

Medan entusiasterna väntar på att få prova AMD Freesync planerar Nvidia att stjäla rampjuset genom att göra detsamma och implementera stöd för Displayport Adaptive-Sync, trots att tekniken i praktiken konkurrerar med Nvidia G-Sync. Detta uppgavs på en hemlig presskonferens i San Francisco inför lanseringen av de nya Maxwell-baserade grafikkorten Geforce GTX 980 och GTX 970.

Några mer ingående detaljer än så avslöjas ännu inte. Fler uppgifter om Nvidias tilltänkta satsning på Adaptive-Sync släpps sannolikt när de första kompatibla bildskärmarna hittar ut på marknaden, vilket beräknas ske i början av nästa år.

Kommentarer till artikeln

36 debattinlägg

Skicka en rättelse
25

Marknaden för spelhårdvara omsatte 266 miljarder kronor under 2016

Marknaden för spelinriktad hårdvara fortsätter växa och slog under förra året försäljningsrekord, där nästan hälften utgjordes av entusiastinriktade produkter i de övre prisklasserna. Läs mer

11

Samsung lanserar inte Galaxy S8 på Mobile World Congress 2017

Efter att Samsungs senaste flaggskepp Galaxy Note 7 bokstavligen brann upp bryter bolaget sin tradition och lanserar Galaxy S8 senare än väntat. Läs mer

18

Halo Wars 2 får systemkrav

Till skillnad från del ett släpps Halo Wars samtidigt för Xbox-plattformen och PC/Windows, där utvecklarna nu går ut med systemkrav för strategispelet. Läs mer

28

Steam uppdateras med möjlighet att flytta spel mellan hårddiskar

En ny uppdatering till speltjänsten Steam gör det nu lättare att flytta spel mellan hårddiskar och SSD-enheter, detta med en ny funktion som finns inbyggd direkt i mjukvaran. Läs mer

50

Apple stämmer Qualcomm för uteblivna betalningar och dyra patent

En ny rättstvist inleds mellan Apple och Qualcomm, där Apple stämmer processortillverkaren på motsvarande 8,8 miljarder kronor för bland annat överprisade patent. Läs mer

69

Samsung avslöjar varför Galaxy Note 7 började brinna

Efter flera månaders felsökning av Galaxy Note 7 berättar Samsung varför telefonerna började brinna, där resultatet visar att det i båda fallen handlade om felande batterier. Läs mer

20

Ubisoft släpper systemkrav för For Honor

Med endast veckor kvar till lansering går Ubisoft ut med systemkrav för For Honor, där utgivaren anger alltifrån åldrande till mer moderna doningar för att driva spelet. Läs mer

16

Testpilot: Tesoro Excalibur Spectrum SE

En ny typ av optiska brytare får SweClockers tangentbordskonnässör Niklas Huhtala att skutta av glädje. Det är dags för recensionen av Tesoro Excalibur Spectrum SE. Läs mer

21

Fredagspanelen 127: Intel Kaby Lake, AMD Ryzen och Nintendo Switch

I första Fredagspanelen för året orerar Jonas och Jacob om Intels nylanserade processorfamilj Kaby Lake, AMD:s stundande lansering av Ryzen och Nintendos skeva prissättning av Switch. Läs mer

177

Titanfall-utvecklare: "Switch får lika dåligt tredjepartsstöd som Wii U"

På grund av klen hårdvara kommer Nintendo Switch gå samma öde till mötes som Wii U när det kommer till tredjepartsutvecklade spel, menar TItanfall-utvecklaren Mohammad Alavi. Läs mer

33

Windows 10 Creators Update gör det lättare att välja mellan olika energilägen

Till följd av efterfrågan från partnertillverkare kommer bärbara Windows 10-datorer få ett lätt åtkomligt reglage för olika energiprofiler med Creators Update. Läs mer

48

AOC avtäcker ultrabred 35-tumsskärm med 100 Hz

Det senaste tillskottet i AOC:s Agon-serie blir AG352UCG, en ultrabred spelskärm med 100 Hz bilduppdateringsfrekvens och Nvidia G-Sync. Läs mer