Tidigare i veckan framgick att Assassin's Creed: Unity kommer köras i 30 FPS med 1 600 x 900 pixlar på både Xbox One och Playstation 4. Det här har väckt reaktioner bland gamers världen över, som anklagar Ubisoft för att hålla tillbaka versionen för Playstation 4 för att inte ge den en grafisk fördel.

At Ubisoft for a long time we wanted to push 60 fps. I don't think it was a good idea because you don't gain that much from 60 fps and it doesn't look like the real thing. It's a bit like The Hobbit movie, it looked really weird.

Nu svarar Ubisoft en del av kritiken, nämligen valet att köra spelet i 30 FPS på båda spelkonsoler. Förutom att det är svårare att nå 60 FPS menar Nicolas Guérin, som leder arbetet för miljöerna i Unity, att 30 FPS ger en mer filmisk känsla. Han jämför mot filmen The Hobbit, som på utvalda biografer spelades upp i 48 FPS istället för standardiserade 24 FPS, vilket har fått ett blandat mottagande.

So I think collectively in the video game industry we're dropping that standard because it's hard to achieve, it's twice as hard as 30fps, and its not really that great in terms of rendering quality of the picture and the image.

Guérin tror även att spelindustrin i helhet kan väntas frångå guldstandarden 60 FPS på spelkonsoler framöver, då det är dubbelt så svårt att uppnå jämfört mot 30 FPS och samtidigt innebär kompromisser i bildkvalitet. Inte helt oväntat får han medhåll av spelets Creative Director, Alex Amancio, som menar att gamers inte borde bry sig om siffror så länge resultatet ser bra ut.

Assassin's Creed: Unity släpps den 13 november till plattformarna PC/Windows, Playstation 4 och Xbox One.

Källa: Techradar.