Nvidias värstingkrets GM200 "Titan II" med 12 GB GDDR5-minne på bild

Nvidias värstingkrets GM200 "Titan II" med 12 GB GDDR5-minne på bild

Den som väntar på uppföljaren till Geforce GTX Titan behöver kanske inte hålla ut särskilt länge till. Nu cirkulerar bilder på Nvidias kommande värstingprocessor GM200.

Prestandamodellerna i Geforce GTX 900-serien är inte slutstationen för arkitekturen Maxwell. Tvärtom arbetar Nvidia på uppföljaren till föregående generations värstingkrets GK110, som bland annat är känd från Geforce GTX Titan. Namnet att lägga på minnet är Nvidia GM200.

nvidia_gm200_titan_0002_Layer 2.jpg
nvidia_gm200_titan_0003_Layer 1.jpg
nvidia_gm200_titan_0001_Layer 3.jpg
nvidia_gm200_titan_0000_Layer 4.jpg

På det kinesiska forumet Baidu sprids nu bilder på vad som av allt att döma är ett tidigt testexemplar av ett grafikkort med just värstingkretsen Nvidia GM200. Den nya grafikprocessorn omgärdas av inte mindre än 24 minneskapslar från SK Hynix, vilket ger sammanlagt 12 GB videominne i uppemot 7,0 GHz GDDR5.

Grafikkortet på bild kan mycket väl vara samma modell som redan tittat fram i databasen till verktyget GPU-Z och senare kommer att förvandlas till Quadro M6000. Förutsatt att dessa uppgifter stämmer innebär det att GM200 innehåller hela 3 072 beräkningsenheter – 50 procent fler än GM204 i Geforce GTX 980.

gm200.jpg

Är Nvidia vanan trogen kommer dock GM200 inte reserveras för enterpriseprodukter som Quadro och Tesla utan även användas i uppföljaren till Geforce GTX Titan, som väntas anlända senare under 2015.

38

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

12

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

3

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

37

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

22

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

31

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

58

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

149

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer