Nvidia bekräftar minnesproblem i Geforce GTX 970 – begränsning i hårdvara

Nvidia bekräftar minnesproblem i Geforce GTX 970 – begränsning i hårdvara

Det är ingen minnesbugg som upptäckts i Geforce GTX 970 utan en begränsning i hårdvaran, men Nvidia hävdar att det hela inte orsakar någon större inverkan på prestandan.

Nyligen upptäcktes att grafikkortet Geforce GTX 970 dras med ett mystiskt problem relaterat till hanteringen av det 4 GB stora videominnet. Om applikationer allokerar mer än cirka 3,3 GB sjunker minnesbandbredden i det överskjutande adressutrymmet till bara en bråkdel av det normala, något som exempelvis riskerar att orsaka plötsliga fall i bildfrekvens.

970.png

Nvidia testar Geforce GTX 970 och GTX 980

Prestanda vid användning av mer än 3,5 GB minne

GTX 980

GTX 970

Shadows of Mordor

<3.5GB setting = 2688x1512 Very High

72 fps

60 fps

>3.5GB setting = 3456x1944

55 fps (-24%)

45 fps (-25%)

Battlefield 4

<3.5GB setting = 3840x2160 2xMSAA

36 fps

30 fps

>3.5GB setting = 3840x2160 135% res

19 fps (-47%)

15 fps (-50%)

Call of Duty: Advanced Warfare

<3.5GB setting = 3840x2160
FSMAA T2x, Supersampling off

82 fps

71 fps

>3.5GB setting = 3840x2160
FSMAA T2x, Supersampling on

48 fps (-41%)

40 fps (-44%)

The GeForce GTX 970 is equipped with 4GB of dedicated graphics memory. However the 970 has a different configuration of SMs than the 980, and fewer crossbar resources to the memory system. [...] As you can see, there is very little change in the performance of the GTX 970 relative to GTX 980 on these games when it is using the 0.5GB segment.

Efter att spekulationerna dragit igång på nätet väljer nu Nvidia att gå ut med en officiell förklaring. Enligt grafikkortsmakaren handlar det inte om någon bugg eller annat problem i mjukvaran utan om en begränsning i den nedskalade variant av grafikprocessorn GM204 som används i Geforce GTX 970.

Trots att grafikkortet på pappret innehåller en närmast identisk minneskonfiguration som den mer påkostade Geforce GTX 980 finns vissa skillnader, där det färre antalet beräkningsenheter även lämnar mindre resurser till minneshanteringen. Grafikkortet hanterar det genom att dela upp minnet i två sektioner om 3,5 respektive 0,5 GB, där den största biten åtnjuter högst prioritet.

Kompromissen sägs inte påverka prestandan i någon större utsträckning. För att bevisa detta åberopar Nvidia ett gäng prestandatester i höga upplösningar, där Geforce GTX 970 bara tappar någon enstaka procent mer i bildfrekvens än GTX 980 när spelen använder över 3,5 GB videominne.

Det utesluter dock inte att den udda minneshanteringen kan ha andra sidoeffekter. Exempelvis förekommer rapporter om ojämna renderingstider eller så kallad microstuttering i spel som allokerar mycket minne. Den typen av fenomen kräver en djupare analys för att kunna beskrivas i siffror.

Klicka här för att läsa hela uttalandet

Explaination of GeForce GTX 970 memory subsystem

The GeForce GTX 970 is equipped with 4GB of dedicated graphics memory. However the 970 has a different configuration of SMs than the 980, and fewer crossbar resources to the memory system.

To optimally manage memory traffic in this configuration, we segment graphics memory into a 3.5GB section and a 0.5GB section. The GPU has higher priority access to the 3.5GB section. When a game needs less than 3.5GB of video memory per draw command then it will only access the first partition, and 3rd party applications that measure memory usage will report 3.5GB of memory in use on GTX 970, but may report more for GTX 980 if there is more memory used by other commands. When a game requires more than 3.5GB of memory then we use both segments.

We understand there have been some questions about how the GTX 970 will perform when it accesses the 0.5GB memory segment. The best way to test that is to look at game performance. Compare a GTX 980 to a 970 on a game that uses less than 3.5GB. Then turn up the settings so the game needs more than 3.5GB and compare 980 and 970 performance again.

Here’s an example of some performance data:

GTX 980

GTX 970

Shadows of Mordor

<3.5GB setting = 2688x1512 Very High

72 fps

60 fps

>3.5GB setting = 3456x1944

55 fps (-24%)

45 fps (-25%)

Battlefield 4

<3.5GB setting = 3840x2160 2xMSAA

36 fps

30 fps

>3.5GB setting = 3840x2160 135% res

19 fps (-47%)

15 fps (-50%)

Call of Duty: Advanced Warfare

<3.5GB setting = 3840x2160
FSMAA T2x, Supersampling off

82 fps

71 fps

>3.5GB setting = 3840x2160
FSMAA T2x, Supersampling on

48 fps (-41%)

40 fps (-44%)

On GTX 980, Shadows of Mordor drops about 24% on GTX 980 and 25% on GTX 970, a 1% difference. On Battlefield 4, the drop is 47% on GTX 980 and 50% on GTX 970, a 3% difference. On CoD: AW, the drop is 41% on GTX 980 and 44% on GTX 970, a 3% difference. As you can see, there is very little change in the performance of the GTX 970 relative to GTX 980 on these games when it is using the 0.5GB segment.

Visa mer
Kommentarer till artikeln

365 debattinlägg

Skicka en rättelse
7

Imagination Technologies lägger upp sin verksamhet för försäljning

Efter att Apple bestämt sig för att övergå till egen tillverkning av grafikprocessorer för Iphone och Ipad säljer nu Imagination sin verksamhet, där ett flertal intressenter redan lagt bud på denna. Läs mer

1

Fulkultur om tidsresande mördarrobotar

Denna veckas avsnitt av Fulkultur bjuder på en djupdykning i de två första Terminator-filmerna, där James Cameron målar upp en dystopisk framtid med självmedveten artificiell intelligens. Läs mer

0

Alla teknik- och frågepaneler med SweClockers från Dreamhack Summer 2017

Årets upplaga av datorfestivalen Dreamhack Summer må ha tagit slut i början av veckan men lämnar dock efter sig en diger skara hårdvarurelaterade paneler som livesändes från scenen. Läs mer

20

Zenimax vill säljstoppa Oculus Rift

Ett antal månader efter domen mot Oculus fortsätter nu rättstvisten mellan dem och Zenimax. Detta då Zenimax vill blockera all försäljning av Oculus VR-headset Rift. Läs mer

42

AMD förbereder B2-stepping för AMD Ryzen "Summit Ridge"

Inom kort sjösätter AMD en ny våg av Ryzen-processorer, där smärre buggfixar och vad som tros bli förbättrad minneskompatibilitet står i centrum Läs mer

14

Fler bilder från Dreamhack Summer 2017

Under Dreamhack Summer 2017 fick SweClockers redaktion uppbackning av de glada spelnördarna i Geeks Gaming, som med kamerorna i högsta hugg bevakade världens största LAN-festival. Läs mer

11

Testpilot: Cryorig H7 Quad Lumi

Testpiloten David Kvist testar Cryorig H7 Quad Lumi, vilken utlovar extremt god kompatibilitet och god kylförmåga med ett litet avtryck och RGB-belysning. Läs mer

7

Toshiba har hittat en köpare för sin minnesverksamhet

Toshiba har nu hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där det vinnande budet för denna uppges hamna på minst 157 miljarder kronor. Läs mer

22

Microsoft svarar på Kasperskys anmälan om konkurrensbrott

Efter att Kaspersky lämnat in en anmälan om konkurrensbrott mot Microsoft till EU svarar nu företaget och erkänner att de avaktiverat annan mjukvara, men att det gjorts av kompatibilitetsskäl. Läs mer

27

Samsung Galaxy Note 8 lanseras i augusti

Trots debaclet kring Galaxy Note 7 arbetar Samsung på en ny modell i Galaxy Note-serien, vilken utrustas med 6,2-tumsskärm och väntas lanseras i augusti i år. Läs mer

42

Rykte: AMD Radeon RX Vega från partner lanseras i början av augusti

Under sommaren lanserar AMD den nya flaggskeppsserien Radeon RX Vega för konsumenter. Nu rapporteras att modeller från partnertillverkare släpps kort efter AMD:s egen referensdesign. Läs mer

49

AMD återvänder till servermarknaden med Epyc 7000-serien

Efter att ha återvänt till prestandaklassen för konsumenter hoppas AMD att med arkitekturen Zen åter bli relevanta inom servrar, där bolaget sedan några år tillbaka är så gott som utraderad. Läs mer