AMD visar prestandaförbättringar med flera kärnor och DirectX 12
AMD visar prestandaförbättringar med flera kärnor och DirectX 12
AMD visar prestandaförbättringar med flera kärnor och DirectX 12
AMD visar prestandaförbättringar med flera kärnor och DirectX 12
AMD visar prestandaförbättringar med flera kärnor och DirectX 12
AMD visar prestandaförbättringar med flera kärnor och DirectX 12

AMD visar prestandaförbättringar med flera kärnor och DirectX 12

Grafikmakaren AMD rustar upp inför lanseringen av Windows 10 och DirectX 12, som enligt en läckt presentation ska ge signifikanta prestandaökningar med flerkärniga processorer.

Med Mantle banade AMD väg för nästa generations grafikgränssnitt. Huvudnumren är lägre overhead och bättre nyttjande av fler processorkärnor (trådar), någonting som gör det möjligt att utföra fler ritanrop än DirectX 11 och tidigare. Det här är nu på väg till nästa version av DirectX och även uppföljaren till OpenGL; Vulkan.

AMD-DirectX-12f.jpg
AMD-DirectX-12h.jpg
AMD-DirectX-12g.jpg
AMD-DirectX-12i.jpg

Nu publicerar Techpowerup en hemligstämplad presentation från AMD, som visar vilka förbättringar som är att vänta med DirectX 12. Först och främst visar bolaget hur ineffektivt DirectX 11 är på att nyttja flera kärnor och att det i dagsläget är en kärna som drar det tunga lasset.

Med nedbantade abstraktionslager i DirectX 12 möjliggörs mer effektiv användning av mer än en tråd. I AMD:s exempel visas hur samtliga åtta kärnor bidrar, vilket halverar renderingsprocessen från 29 millisekunder (34 bilder per sekund) ned till 15 millisekunder (66 bilder per sekund).

AMD-DirectX-12j.jpg

En annan presentationsbild visar hur antalet ritanrop per sekund (eng. draw calls) ökar när AMD går över till det nya gränssnittet. Som exempel används fyrkärniga A10-7850K och ett "hemligt" test – högst sannolikt kommande uppdateringen till 3DMark. Här lyfts prestandan med 469 procent, samtidigt som strömförbrukning går ned en smula. Nämnvärt är att detta är ett bästa scenario för DirectX 12 och att prestandalyftet kan variera stort beroende på spel.

AMD-DirectX-12l.jpg
AMD-DirectX-12m.jpg

Möjligheten att nyttja fler processorkärnor är inte det enda som tillkommer med DirectX 12. Ett annat tillskott är en förbättrad renderingsprocess för grafikdelen med möjligheten till asynkron schemaläggning och exekvering, vilket ger högre prestanda genom att dela upp tidigare seriella beräkningar till parallella.

DirectX 12 lanseras tillsammans med Windows 10 under sommarmånaderna.

Kommentarer till artikeln

53 debattinlägg

Skicka en rättelse
3

Live: Nintendo-kväll med Geeks Gaming

Häng med när Geeks Gaming spelar både nytt och gammalt från Nintendo. Galleriet kommer uppdateras löpande från kvällens gång. Läs mer

Blixtsnabb SSD-lagring bakom lucka tio

  • igår 12:00

Det är dags för den tionde luckan i Geeks Julkalender, och här erbjuder Inet ett förmånligt pris på en rymlig SSD. Läs mer

12

Fredagspanelen 126: Oculus Touch, AMD Crimson ReLive och Fitbit förvärvar Pebble

Jonas och Kenneth rasar över uteblivna smarta klockor, snackar nya drivrutiner och blir påtvingade ett grandiost julpynt i veckans avsnitt av fredagspanelen. Läs mer

24

Julstämning med Bluetooth-styrd ljusstake

Till julen hör ljusstakar och slingor i alla tänkbara tappningar. Medlemmen Sennaho skruvar upp konceptet genom att introducera styrning via Bluetooth. Läs mer

39

The Division får DirectX 12-stöd nästa vecka

I och med nästa uppdatering av svenska Massives The Division introduceras stöd för grafikgränssnittet DirectX 12, vilket ska medföra bättre prestanda i högre upplösningar. Läs mer

16

Google, Oculus och HTC med flera går samman för att bilda VR-förening

För att främja utveckling och innovation inom virtuell verklighet går flera stora aktörer samman och bildar Global Virtual Reality Association, ett samarbete som ska forma framtiden för VR. Läs mer

25

Bitfenix avtäcker Shogun – chassi med dubbla paneler av härdat glas

Dubbla paneler av härdat glas, gedigen konstruktion och plats för en uppsjö av hårddiskar. Dessa är några av paradnumren för Bitfenix senaste flaggskeppschassi Shogun. Läs mer

31

SweClockers logotyp pyntad för jul!

Nio stilfulla jullogotyper gick till final och efter att medlemmarna fått säga sitt är det ett bidrag som med bred marginal kammat hem segern, och får sprida julstämning på SweClockers. Läs mer

12

Spelare bygger fungerande Atari 2600-emulator i Minecraft

Youtube-användaren SethBling visar i ett nytt videoklipp på de stora möjligheterna i Minecraft, med en Atari 2600-emulator skapad direkt i spelet. Läs mer

10

Testpilot: Cooler Master Mastermouse Pro L

Cooler Masters modulära mus Mastermouse Pro L passar både vänster- och högerhänta samt olika greppstilar. Testpiloten Niklas Huhtala sätter tänderna i modellen och ser vad den går för. Läs mer

65

Microsoft samarbetar med Qualcomm för att ta Windows 10 till ARM-processorer

I ett något oväntat drag meddelar nu Microsoft att Windows 10 i framtiden kommer kunna köras på ARM-processorer, med stöd för samtliga Windows-applikationer och spel. Läs mer

65

AMD introducerar Radeon Software Crimson ReLive

Ett år efter introduktionen av mjukvarusviten Radeon Software Crimson har det blivit dags för nästa inkarnation, där en av de stora nyheterna är en hårdvaruaccelererad inspelningsfunktion. Läs mer