Microsoft lovar stöd för Freesync och G-sync till Universal Windows Platform

Microsoft lovar stöd för Freesync och G-sync till Universal Windows Platform

Stödet för spelfunktioner i Microsofts applikationsplattform UWP har den senaste tiden kritiserats hårt. Under GDC 2016 meddelar företaget att plattformen snart ska bli bättre.

Microsofts universella applikationsplattform, UWP, gör det möjligt för applikationer att utvecklas för och släppas på en rad olika typer av produkter. Allt från Windows-datorer till Xbox-spelkonsoler och mobiltelefoner kan köra UWP-appar. Smidigt för utvecklare, men plattformen har fått utstå en hel del kritik på senare tid för sitt bristande funktionsstöd.

UWP är formatet som används av applikationer som distribueras genom Windows-butiken. För närvarande lider UWP-paketerade spel av en rad olika bekymmer, bland annat är det inte möjligt att stänga av V-Sync och parkopplade grafikkort via Crossfire eller SLI fungerar inte. Att stödet för traditionell spelpaketering inte heller stöds fullt ut har kritiserats av industrijättar.

RotTR.jpg

Rise of the Tomb Raider är ett exempel på spel vars Windows Store-lansering var bristande i funktionalitet jämfört med konkurrerande plattformar som Steam.

Under den pågående spelutvecklarmässan Game Developer Conference 2016 har dock Microsoft i samtal med journalister meddelat att UWP i kombination med DirectX 12 ska få välbehövliga förbättringar framöver. Dessa inkluderar stöd för variabel bilduppdatering, vilket gör det möjligt att dra nytta av bildsynkronisering via AMD Freesync och Nvidia G-sync.

Samma uppdatering ska även göra det möjligt att stänga av V-Sync för att göra tearing möjligt. Normalt sett är detta inte önskvärt, men det finns situationer där den minsta möjliga latensen som uppstår vid olåst bilduppdatering kan vara användbar för spelutvecklare.

När uppdateringen av UWP blir tillgänglig framgår inte, men Microsoft meddelar att de kommer att prata mer om förbättringarna under mässan Build 2016, som går av stapeln den 30 mars i San Francisco.

Källa: Anandtech

Kommentarer till artikeln

21 debattinlägg

Skicka en rättelse
24

Marknaden för spelhårdvara omsatte 266 miljarder kronor under 2016

Marknaden för spelinriktad hårdvara fortsätter växa och slog under förra året försäljningsrekord, där nästan hälften utgjordes av entusiastinriktade produkter i de övre prisklasserna. Läs mer

11

Samsung lanserar inte Galaxy S8 på Mobile World Congress 2017

Efter att Samsungs senaste flaggskepp Galaxy Note 7 bokstavligen brann upp bryter bolaget sin tradition och lanserar Galaxy S8 senare än väntat. Läs mer

18

Halo Wars 2 får systemkrav

Till skillnad från del ett släpps Halo Wars samtidigt för Xbox-plattformen och PC/Windows, där utvecklarna nu går ut med systemkrav för strategispelet. Läs mer

27

Steam uppdateras med möjlighet att flytta spel mellan hårddiskar

En ny uppdatering till speltjänsten Steam gör det nu lättare att flytta spel mellan hårddiskar och SSD-enheter, detta med en ny funktion som finns inbyggd direkt i mjukvaran. Läs mer

50

Apple stämmer Qualcomm för uteblivna betalningar och dyra patent

En ny rättstvist inleds mellan Apple och Qualcomm, där Apple stämmer processortillverkaren på motsvarande 8,8 miljarder kronor för bland annat överprisade patent. Läs mer

68

Samsung avslöjar varför Galaxy Note 7 började brinna

Efter flera månaders felsökning av Galaxy Note 7 berättar Samsung varför telefonerna började brinna, där resultatet visar att det i båda fallen handlade om felande batterier. Läs mer

20

Ubisoft släpper systemkrav för For Honor

Med endast veckor kvar till lansering går Ubisoft ut med systemkrav för For Honor, där utgivaren anger alltifrån åldrande till mer moderna doningar för att driva spelet. Läs mer

16

Testpilot: Tesoro Excalibur Spectrum SE

En ny typ av optiska brytare får SweClockers tangentbordskonnässör Niklas Huhtala att skutta av glädje. Det är dags för recensionen av Tesoro Excalibur Spectrum SE. Läs mer

21

Fredagspanelen 127: Intel Kaby Lake, AMD Ryzen och Nintendo Switch

I första Fredagspanelen för året orerar Jonas och Jacob om Intels nylanserade processorfamilj Kaby Lake, AMD:s stundande lansering av Ryzen och Nintendos skeva prissättning av Switch. Läs mer

177

Titanfall-utvecklare: "Switch får lika dåligt tredjepartsstöd som Wii U"

På grund av klen hårdvara kommer Nintendo Switch gå samma öde till mötes som Wii U när det kommer till tredjepartsutvecklade spel, menar TItanfall-utvecklaren Mohammad Alavi. Läs mer

33

Windows 10 Creators Update gör det lättare att välja mellan olika energilägen

Till följd av efterfrågan från partnertillverkare kommer bärbara Windows 10-datorer få ett lätt åtkomligt reglage för olika energiprofiler med Creators Update. Läs mer

48

AOC avtäcker ultrabred 35-tumsskärm med 100 Hz

Det senaste tillskottet i AOC:s Agon-serie blir AG352UCG, en ultrabred spelskärm med 100 Hz bilduppdateringsfrekvens och Nvidia G-Sync. Läs mer