Xbox Project Scorpios speltitlar från Microsoft körs i äkta 4K-upplösning

Xbox Project Scorpios speltitlar från Microsoft körs i äkta 4K-upplösning

Kort efter att det framgått att få Playstation 4 Pro-spel kommer köras i 4K-upplösning, berättar en chef på Microsoft att det blir fallet med samtliga förstapartstitlar för Project Scorpio.

Kort efter att Sony avtäckt Playstation 4 Pro gick företaget ut med att det är få spel som faktiskt körs i 4K-upplösning på spelkonsolen, och att det i de flesta fall kommer ske någon slags uppskalning. Nu meddelar Microsoft att så inte blir fallet med deras kommande konsol Project Scorpio, i alla fall inte för förstapartstitlar.

Det är Shannon Loftis, ansvarig för utgivning på Microsoft, som berättar i en intervju med USA Today att alla förstapartstitlar som ges ut av Microsoft kommer köras i upplösningen 4K UHD, alltså 3 840 x 2 160 pixlar. Några vidare detaljer ges inte, men stödet innefattar alla spel som släpps tillsammans med Scorpio samt de som kommer efter lanseringen.

Project Scorpio utannonserades under spelmässan E3 2016 och är en kraftfullare variant av spelkonsolen Xbox One. Enheten får enligt Microsoft en beräkningskraft på 6 TFLOPS för grafikdelen, jämfört med 4,2 TFLOPS för Playstation 4 Pro, samt en åttakärnig processor från AMD.

Precis som Playstation 4 Pro är kompatibel med alla Playstation 4-spel blir också Scorpio kompatibel med alla Xbox One-spel samt tillbehör, men ska i de fall där spelen tillåter det leverera bättre grafik och högre upplösning.

8

Fredagspanelen 126: Oculus Touch, AMD Crimson ReLive och Fitbit förvärvar Pebble

Jonas och Kenneth rasar över uteblivna smarta klockor, snackar nya drivrutiner och blir påtvingade ett grandiost julpynt i veckans avsnitt av fredagspanelen. Läs mer

19

Julstämning med Bluetooth-styrd ljusstake

Till julen hör ljusstakar och slingor i alla tänkbara tappningar. Medlemmen Sennaho skruvar upp konceptet genom att introducera styrning via Bluetooth. Läs mer

33

The Division får DirectX 12-stöd nästa vecka

I och med nästa uppdatering av svenska Massives The Division introduceras stöd för grafikgränssnittet DirectX 12, vilket ska medföra bättre prestanda i högre upplösningar. Läs mer

13

Google, Oculus och HTC med flera går samman för att bilda VR-förening

För att främja utveckling och innovation inom virtuell verklighet går flera stora aktörer samman och bildar Global Virtual Reality Association, ett samarbete som ska forma framtiden för VR. Läs mer

23

Bitfenix avtäcker Shogun – chassi med dubbla paneler av härdat glas

Dubbla paneler av härdat glas, gedigen konstruktion och plats för en uppsjö av hårddiskar. Dessa är några av paradnumren för Bitfenix senaste flaggskeppschassi Shogun. Läs mer

Tangentbordet Logitech G610 Orion Red och spännande tävling bakom nionde luckan

  • igår 12:00

Bakom lucka nio i Geeks Julkalender döljer sig både ett fint erbjudande på tangentbordet G610 Orion Red från Logitech, och en tävling där du kan vinna tangentbordet, spelmus och andra tillbehör. Läs mer

24

SweClockers logotyp pyntad för jul!

Nio stilfulla jullogotyper gick till final och efter att medlemmarna fått säga sitt är det ett bidrag som med bred marginal kammat hem segern, och får sprida julstämning på SweClockers. Läs mer

12

Spelare bygger fungerande Atari 2600-emulator i Minecraft

Youtube-användaren SethBling visar i ett nytt videoklipp på de stora möjligheterna i Minecraft, med en Atari 2600-emulator skapad direkt i spelet. Läs mer

10

Testpilot: Cooler Master Mastermouse Pro L

Cooler Masters modulära mus Mastermouse Pro L passar både vänster- och högerhänta samt olika greppstilar. Testpiloten Niklas Huhtala sätter tänderna i modellen och ser vad den går för. Läs mer

61

Microsoft samarbetar med Qualcomm för att ta Windows 10 till ARM-processorer

I ett något oväntat drag meddelar nu Microsoft att Windows 10 i framtiden kommer kunna köras på ARM-processorer, med stöd för samtliga Windows-applikationer och spel. Läs mer

59

AMD introducerar Radeon Software Crimson ReLive

Ett år efter introduktionen av mjukvarusviten Radeon Software Crimson har det blivit dags för nästa inkarnation, där en av de stora nyheterna är en hårdvaruaccelererad inspelningsfunktion. Läs mer

50

Bethesda plockar bort kopieringskyddet Denuvo i Doom

Utvecklaren Bethesda blir nu den andra som på kort tid gör sig av med kopieringsskyddet Denuvo, efter Playdeads Inside. Anledningen tros vara att skyddet kringgicks kort efter lanseringen. Läs mer