Microsoft berättar mer om Game Mode i Windows 10

Det har tidigare rapporterats om ett nytt Game Mode i kommande Creators Update till Windows 10 och nu går Microsoft ut med fler detaljer kring funktionen.

Bland de nya funktionerna i den kommande Windows 10-uppdateringen Creators Update återfinns bland annat ett Game Mode. Denna har tidigare dykt upp testversioner av operativsystemet och det rapporterades då att läget endast var kopplat till inspelningsfunktionen Game DVR i Windows 10.

Nu har Microsoft själva släppt ett videoklipp som demonstrerar hur läget fungerar. I en intervju med Windows Central utvecklar Xbox-ingenjören Kevin Gammill ytterligare och berättar att det primära syftet med läget är att ge en jämnare spelupplevelse överlag, snarare än en direkt prestandaökning. Med detta menas exempelvis stabilare bilduppdatering och prestanda.

Detta fungerar likt den funktion som redan finns för Xbox One, där Game Mode hindrar applikationer som körs i bakgrunden från att använda mer resurser än nödvändigt, både från processorn och grafikkortet.

forza-horizon-3.jpg

Det har tidigare bekräftats att läget kommer fungera med både Win32- och UWP-applikationer, men enligt Gammill är det i de sistnämnda som den största skillnaden kommer märkas. Detta då UWP-applikationer är mer standardiserade och skiljer sig mindre från varandra, vilket gör det lättare att optimera för dessa.

Vissa bakgrundsprocesser kommer dock fortfarande vara aktiva, såsom notifikationer och andra viktiga Windows-funktioner. Microsoft håller fortfarande på att finjustera exakt hur mycket Game Mode ska påverka bakgrundsprocesserna och det kan därför komma att ändras ytterligare.

Game Mode introduceras i och med Creators Update, vilken väntas släppas någon gång under april månad. Utvecklare kommer inte behöva göra något för att deras spel ska fungera, utan detta sker automatiskt.

Kommentarer till artikeln

33 debattinlägg

29

Blizzard upphör med stöd för Windows XP och Windows Vista

Trots att Microsoft själva officiellt avslutat stödet för både Windows XP och Vista har Blizzard behållit stöd för operativsystemen i ett flertal spel, nu bekräftar Blizzard att det är slut med det. Läs mer

55

Varumärkesansökan av Nintendo pekar på ett Nintendo 64 Classic Edition

En användare på forumet Neogaf har upptäckt en varumärkesansökan på vad som verkar vara den klassiska spelkontrollen för Nintendo 64, vilket kan antyda att en revision av konsolen är på gång. Läs mer

3

Arctics trio av vattenkylare får stöd för AMD Ryzen Threadripper

Lanseringsdatumet för AMD:s mångkärniga processorer i Threadripper-serien närmar sig och samtidigt dyker fler uppgifter om kylare upp. Läs mer

25

Moderkort i Mini ITX-format från Gigabyte för sockel AM4 når svenska butiker

Några månader efter lanseringen av AMD Ryzen är det fortfarande glest i lagren när det kommer till ITX-moderkort för AMD:s nya sockel AM4. Nu blir det ändring på det när Gigabyte äntrar scenen. Läs mer

38

Microsoft bekräftar avslutat stöd för Intels Clover Trail-familj

Kort efter att inkompatibilitet mellan äldre Intel-processorer och senaste uppdateringen för Windows 10 uppdagats, bekräftar Microsoft att den är permanent. Läs mer

24

EagleTree Capital i förhandlingar om att köpa Corsair Components

Anonyma källor till Reuters gör gällande att investeringsbolaget EagleTree Capital befinner sig i förhandlingar om att köpa amerikanska Corsair Components. Läs mer

33

Microsoft introducerar kortare nedtid vid uppdateringar med Fall Creators Update

Med lanseringen av uppdateringen Fall Creators Update väntas kortare nedtid vid uppdateringar eftersom bolaget stuvar om uppdateringsprocessen. Läs mer

32

Testpilot: Komplett Gamer Xtreme a70

För den kräsne gamern som bara vill starta upp datorn och börja lira står numera även AMD på menyn hos Komplett. Testpiloten Simon Alling granskar prestandapaketet Gamer Xtreme a70. Läs mer

12

Alphabet återupplivar AR-glasögonen Google Glass med fokus på företag

Moderbolaget till Google visar upp nya modellen av AR-glasögonen Glass som går under namnet Enterprise Edition, vilka är tänkta att öka produktionen och effektiviteten på industrigolvet. Läs mer

15

Fulkultur om Zelda i våra hjärtan

Zelda-universumet har funnits i drygt 31 år, som under den tiden resulterat i ett antal speltitlar. Häng med när Andreas Eklöv och Jakob Nilsson dyker ner i Zeldas långa historia. Läs mer

22

Samsung växlar upp produktionstakten av HBM2-minne

HBM har länge dragits med problem som höga priser och låga kapaciteter, något Samsung försöker råda bot på med ökad produktion av minnestypen. Läs mer

29

Destiny 2 Beta med Kenneth och Emil

Det är betatid för kommande Destiny 2. Kenneth och Emil sitter laddade i studion, redo att servera första tankar och upplevelser från spelet. Läs mer