När Nvidia avtäckte den nya Geforce RTX-familjen under spelmässan Gamescom representerade det en av de största stora nyheterna i grafikkortsbranschen på många år. RTX-familjen och dess Turing-arkitektur introducerade hårdvarubaserat stöd för ray tracing, och en av titlarna som lyftes fram under presentationen var den italienska racingtiteln Assetto Corsa Competizione.
Under presentationen och ett blogginlägg på Nvidias webbplats meddelades det att Assetto Corsa Competizione, som gjordes tillgänglig som testversion på Steam Early Access, skulle få stöd för RTX-tekniken i efterhand. Så blir det inte då spelets utvecklare meddelar att stödet dumpas helt som svar på en fråga i spelets sida i Steam-gemenskapen.
Our priority is to improve, optimize, and evolve all aspects of ACC. If after our long list of priorities the level of optimization of the title, and the maturity of the technology, permits a full blown implementation of RTX, we will gladly explore the possibility, but as of now there is no reason to steal development resources and time for a very low frame rate implementation
Spelets utvecklare Kunos Simulazionis menar i svaret att studion gärna lägger till stöd för RTX-rendering i framtiden om det passar in i deras mål för prestanda och nödvändiga resurser kan tilldelas funktionen, men att det i dagsläget inte är värt det när resultatet blir låg bilduppdatering. Stöd för RTX kommer inte implementeras nu, och inte heller över en "överskådlig framtid".
Assetto Corsa Competizione är den första titeln där prestandafrågan har lett till att RTX-stöd dumpas helt istället för att erbjudas som ett alternativ till traditionell rendering. Det återstår att se om detta är ett isolerat fall eller om fler kommer följa i Kunos Simulazionis fotspår.
► Läs FZ:s recension av Assetto Corsa Competizione