Efter en lång tids utveckling lanserade Nvidia nyligen sitt fysikbibliotek PhysX. PhysX gör det möjligt att låta grafikkortet räkna fysik, som kan ge mer verklighetstrogna effekter i spel. Nvidia är mycket stolta över tekniken som de menar kommer att ta spelen till helt nya höjder.

AMD är inte lika positiva. PhysX är en stängd standard, och fungerar endast på Nvidias grafikkort. Därför kommer tekniken aldrig att bli populär. Godfrey Cheng som är Marketing Director på AMD kommenterar:

As we have emphasised with our support for OpenCL and DX11, closed and proprietary standards will die. The end game is having GPU physics as an integral part of game play and not just eye candy. If it is optional eye candy, GPU physics will not gain traction.

AMD anser dock inte att grafikkortaccelererad fysik i sig är en sådan tokig idé. Enligt Cheng arbetar AMD fortfarande med Havok, som arbetar på ett eget system för hårdvarufysik. Cheng vill dock inte kommentera mer utförligt vad samarbetet kommer att leda till.

[AMD] will provide more clarity to our work once more milestones have been achieved between AMD and Havok.

Mer information om AMD:s eventuella hårdvarufysik väntas dyka upp nästa år.

Källa: Bit-Tech.