Prestanda: Nvidia Surround

Att spela med flera skärmar blir allt populärare, speciellt sedan AMD introdcuerade Eyefinity i samband med Radeon HD 5000-serien. Med Geforce GTX 680 går Nvidia åt samma håll, och öppnar upp för att köra upp till fyra skärmar med ett enda grafikkort.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 3
  • Geforce GTX 680 Kepler
  • Geforce GTX 680 Kepler
  • Geforce GTX 680 Kepler
  • Bildspel
  • Bild 1 av 3

Kontrollpanelen erbjuder inställningar för att gruppera skärmar, samt mer avancerade alternativ som kompensation för kanter. Geforce GTX 680 kan hantera tre skärmar över DVI-kontakterna samt HDMI, alternativt genom Displayport. För SweClockers konfiguration används dubbla DVI och en ensam Displayport.

För ett par snabba tester används populära Battlefield 3 över tre 1080p-skärmar, vilket summerar till totala upplösningen 5760x1080 pixlar. Spelet testas i samtliga fyra kvalitetslägen, där framför allt de högre nivåerna ställer extremt höga krav på grafikkorten.

Diagram

Med Battlefield 3 i lägsta kvalitetsläget ger ett ensamt Geforce GTX 680 klart godkänd prestanda med nästan 80 bildrutor per sekund. Modellen visar dessutom en prestandavinst på cirka 13 procent mot konkurrenten Radeon HD 7970.

Med dubbla grafikkort i testriggen ändras placeringarna i tabellen. AMD Crossfire skalar cirka 85 procent samtidigt som Nvidia SLI når knappa 40 procent, vilket ger ett klart övertag till Radeon HD 7970.

Diagram

Även med inställningarna i medelläge syns ett välbekant mönster. Med ensamma grafikkort har Geforce GTX 680 en märkbar fördel, vilken totalt utraderas när två enheter sammankopplas. Uppenbart finns det här mycket att jobba på för Nvidia.

Diagram

Även med inställningarna i prestandatunga höga läget lyckas Gefroce GTX 680 hålla Radeon HD 7970 på avstånd, dock med en medelfrekvens på knappa 50 bilder per sekund. SLI-skalningen är åter en besvikelse, med klar vinst åt AMD Crossfire.

Diagram

Med grafikreglaget i topp presterar Geforce GTX 680 visserligen bättre än Radeon HD 7970, men ger knappast njutbar prestanda. Endast 30 bilder per sekund i SweClockers förhållandevis enkla testsekvens lovar snarast bildspel under en intensiv flerspelarrunda.

58

Drömmen om att spaka JAS 39 Gripen

  • Spel
  • 2015-03-28 15:59

En rote Gripen vrålar fram över himlen. Piloterna viftar lätt på joysticken med blicken fäst på tre bildskärmar. Det kan vara på riktigt, men även någonting från ett datorspel. Läs mer

26

SweClockers besöker Dustin Expo 2015

Nordens största IT-mässa pågår i Ericsson Globe Arena och på lördag öppnar även mässan för allmänheten. För den som inte har vägarna förbi bjuder SweClockers på en rundtur. Läs mer

74

Youtube experimenterar med 4K UHD i 60 fps

Nästa steg för Youtube är inte enbart fler pixlar utan även högre bildfrekvens. Nu tillgängliggörs 4K UHD i hela 60 bilder per sekund, något som inte minst passar för spelsekvenser. Läs mer

42

GOG.com uppdaterar användarvillkor med 30 dagars öppet köp

  • Spel
  • 2015-03-27 14:07

Möjligheten att ångra spelköp är i hetluften sedan Valve börjat tvinga köpare att frånsäga sig den rätten. Nu ger sig GOG.com in i striden och erbjuder 30 dagars öppet köp. Läs mer

65

Intel och Micron tillkännager 3D NAND – öppnar för 10 TB SSD

Det blir rymligare SSD-enheter av alla dess slag när Intel och Micron tillkännager nya 3D NAND, som ska ge hela tre gånger högre lagringstäthet än jämförbara tekniker. Läs mer

133

EA Origin i blåsväder efter uppdaterat DRM

  • Spel
  • 2015-03-26 18:22

Det är upprörda känslor bland hårdvarufrälsta och i skottgluggen står Electronic Arts. Boven i dramat är ett uppdaterat DRM-system för några av företagets speltitlar. Läs mer

38

Test: Benq XL2730Z med AMD Freesync

Till testlabbet anländer nya Benq XL2730Z, som inte bara lockar med WQHD-upplösning och 144 Hz uppdateringsfrekvens utan även är tidigt ute med stöd för AMD Freesync. Läs mer

16

Futuremark släpper 3DMark för Windows 10, DirectX 12 och AMD Mantle

Idag uppdaterar Futuremark testsviten 3DMark med nya API Overhead Test, som gör det möjligt att prestandatesta DirectX 11 mot AMD Mantle och Windows 10-exklusiva DirectX 12. Läs mer

82

Geforce GTX 980 Ti anländer efter sommaren

Framåt sensommaren får flaggskeppet Geforce GTX Titan X sällskap av ytterligare en prestandamodell med den påkostade grafikprocessorn GM200. Läs mer

17

AMD "Tobago" kan bli ny grafikprocessor för Radeon 300-serien i juni

Även om mycket talar för att Fiji blir den enda nya grafikprocessorn i Radeon 300-serien fortsätter rykten blossa upp om nyheter i det lägre segmentet. Läs mer

40

EVGA släpper Geforce GTX 980 Hybrid

En nytt påkostat Geforce GTX 980 med sluten vattenkylning ska sänka temperaturerna och ge gott om svängrum för överklockare, där samma lösning även säljs separat. Läs mer

21

Microsoft gör uppföljare till Surface 2 utan Windows RT

I början av året upphörde Microsoft med tillverkningen av Surface 2 med Windows RT. Nu sägs en uppföljare vara på gång med x86-processor från Intel, vilket innebär en lägre prissatt Surface-enhet med fullskaliga Windows. Läs mer

14

Nvidia bekräftar Samsung som partner för kretstillverkning

I en finansrapport bekräftar Nvidia att de inte längre arbetar exklusivt med TSMC, utan att Samsung numera är en partner för tillverkning av bolagets grafikprocessorer och Tegra. Läs mer

146

Samsung uppges överväga köpa AMD

En sydkoreansk publikation gör gällande att Samsung överväger ett förvärv av processormakaren AMD, en affär som ska gynna båda parter och skapa orosmoln för Intel, Qualcomm och TSMC. Läs mer

Sök jobb