Test: Battlefield 3

Egenskap

Värde

Titel

Battlefield 3

Utvecklare

DICE

Genre

Förstapersonsskjutare

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2011-10-28

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,4 GHz eller motsv.

  • Radeon HD 3870/Geforce 8800 GT

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Förinställda "Ultra" (upplösning varierar)

Ett av de mest omtalade spelsläppen de senaste åren är utan tvekan Battlefield 3. Svenska DICE har arbetat hårt och länge med att leverera en mångsidig spelupplevelse, där upp till 64 spelare kan möta varandra på storslagna slagfält. Under huven finns grafikmotorn Frostbite 2, som tar hjälp av de senaste DirectX 11-funktionerna för att ge en upplevelse med uppskruvad grafik och förstörbara miljöer.

Battlefield 3 saknar testverktyg och innehåller endast ett fåtal helt repeterbara sekvenser. För SweClockers test får mjukvaran Fraps hålla koll på bildfrekvensen under inledningen till enspelaruppdraget "Thunder Run".

Med de syntetiska testerna bakom oss går vi på spelen och inleder med den populära slagfältspangaren Battlefield 3. Geforce GTX 770 kan här sträcka på benen och utpresterar Radeon HD 7970 GHz med nästan 13 procent bättre prestanda. Vidare presterar nykomlingen 17 procent bättre än Geforce GTX 670 och ungefär 6 procent bättre än Geforce GTX 680.

Korten från Gainward och Gigabyte kan kliva ytterligare ett steg upp i tabellen och presterar båda två ungefär 6 procent bättre än Nvidias referenskort.

Med upplösningen nedskruvad ökar marginalerna något till Geforce GTX 770-kortets fördel. Nykomlingen presterar här cirka 18 procent bättre än Radeon HD 7970 GHz samt ungefär 17 procent bättre än föregångaren Geforce GTX 670. Prestandafördelen över Geforce GTX 680 landar i sin tur på 6 procent.

De upphottade korten från Gainward och Gigabyte tar återigen ett kliv upp. Geforce GTX 770 Windforce 3X OC presterar här cirka 5 procent bättre än Nvidias referensdito.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

bf3.png

En titt på renderingstiderna hos ett enskilt Geforce GTX 770 avslöjar en fin graf med ett par mindre spikar. Den subjektiva upplevelsen av sekvensen är mycket god utan några märkbara hack.

bf3_sli.png

Med två kort införs något större variationer i grafen, vilket i värre fall skulle kunna uppenbara sig som "micro stuttering". Variationerna är dock väldigt små och rent subjektivt märks detta inte av när vi granskar sekvensen.