Processorer i GTA V

GTA V går av allt att döma relativt hårt åt systemets processor, vilket gör att vidare undersökningar kan vara intressanta. Redaktionen laddar två testriggar med dubbla Geforce GTX 980 i SLI samt CPU-modeller från Intel respektive AMD och samlar in värden runt hur spelet beter sig. Grafiknivån är High och upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar.

gtav-8.jpg

Tester med Intel Core i7-5930K

Först ut är processorn från SweClockers prestandarigg, Core i7-5930K. Redaktionen testar dels med alla sex kärnor aktiva, dels med diverse delar avslagna för att i någon mån "simulera" andra modeller.

I topp hamnar föga överraskande konfigurationen med alla sex kärnor aktiva. Tekniken Hyperthreading verkar dock spela mindre roll, GTA V är av allt att döma tillfredställt redan vid sex trådar.

Längre ned i tabellen syns ett tapp vid steget ned till fyra kärnor, och vidare prestandaförlust när Hyperthreading inaktiveras. Bildfrekvensen faller ytterligare vid två kärnor, även om fyra tillgängliga trådar lyfter siffrorna rejält.

När klockfrekvensen sänks till mer blygsamma 3,5 GHz förändras siffrorna, men inte den inbördes ordningen. Konfigurationerna med sex aktiva kärnor är fortfarande i topp, och bildfrekvensen håller sig över snittet 60 fps hela vägen ned till två kärnor med fyra trådar.

Nämnvärt är att vid två kärnor utan Hyperthreading beter sig spelet mycket märkligt. Resurser laddas inte alltid in korrekt, kamerarörelser blir ibland fel och texturer blinkar. Spelet mår kort och gott inget vidare, utan verkar med de aktuella inställningarna behöva fler trådar för att rulla som det ska.

Tester med AMD FX-8350

Redaktionen kompletterar med AMD:s storsäljare FX-8350. Modellen monteras på ett 990FX-moderkort tillsammans med 16 GB RAM i 1 866 MHz. Testet sker dels med alla moduler aktiva, dels med diverse delar avstängda för att "simulera" andra processorer.

Med uppskruvade klockfrekvenser snittar FX-8350 strax över 80 fps när alla moduler får jobba. Upplevelesen är dock inte fläckfri, utan bildströmmen störs bitvis av märkbara ryck. Samma beteende är inte alls lika framträdande på Intel-systemet.

Med moduler inaktiverade faller prestandan. Sex trådar på tre moduler lyckas fortfarande landa långt över 60 fps i snitt, men hackandet är än mer framträdande och kan periodvis kallas regelrätta frysningar. Vid två moduler försvinner ytterligare prestanda, och med en ensam modul blir upplevelsen minst sagt ryckig.

När klockfrekvenserna vrids ned till standardnivån sjunker siffrorna. Alla fyra moduler presterar strax över 70 fps, vilket får ses som godkänt. Det irriterande ryckandet är dock mer framträdande, speciellt när moduler inaktiveras.

Precis som för Core i7-5930K med två aktiva trådar beter sig spelet extremt märkligt när endast en modul får jobba. Mängder av objekt blir periodvis osynliga, och titeln kraschar ofta till skrivbordet med diverse obskyra felmeddelanden.