Prestandatester i Just Cause 3

Redaktionen delar upp testerna i två sektioner. Till att börja med används ett standardsystem för att se beteendet med olika inställningar, där några fördefinierade nivåer används. Resultaten kompletteras av ytterligare tester med andra grafikkort.

vinterdator_ingress.jpg

Just Cause 3 med SweClockers vinterdator 2015

Först ut är resultat med SweClockers vinterdator. Grafikkorten är överklockade direkt ur kartong och processorn knuffas upp till 4,2 GHz för att ge extra spelrum. Inställningarna som testas är av redaktionen definierade nivåer kallade Low, Medium, High, och Very High.

Testresultat, EVGA Geforce GTX 970 SSC ACX 2.0+

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Low

137/86 fps

85/58 fps

38/26 fps

Medium

116/82 fps

73/48 fps

33/23 fps

High

95/65 fps

56/42 fps

31/21 fps

Very High

76/51 fps

47/35 fps

27/20 fps

Vid lägsta upplösningen har Geforce GTX 970 inga som helst problem att dra runt testsekvensen, utan hänger med bra hela vägen upp till Very High – skam vore väl annat med tanke på Gameworks-stämpeln. För 1440p behöver de känsliga dock sänka minst ett steg, och vid 4K UHD är titeln svårspelad oavsett kvalitetsnivå.

Testresultat, Sapphire Radeon R9 390 Nitro (rev. 2)

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Low

115/69 fps

84/50 fps

43/24 fps

Medium

102/62 fps

69/45 fps

38/26 fps

High

95/57 fps

63/43 fps

35/22 fps

Very High

83/52 fps

57/38 fps

31/20 fps

Inte heller med Radeon R9 390 är det några problem att dra runt Just Cause 3 vid 1080p, oavsett kvalitetsnivå. Även 1440p fungerar i stort sett utmärkt hela vägen upp till Very High, samtidigt som 4K UHD med nöd och näppe blir spelbart när inställningarna skruvas ned.

Extra intressant blir jämförelsen mellan Geforce GTX 970 och Radeon R9 390, speciellt då Just Cause 3 går under Gameworks-flagg. Vid de lägre grafiknivåerna är Nvidia-kortet starkare, men när inställningarna skruvas upp kliver AMD-kortet snabbt om för att dominera ordentligt runt Very High. För 4K UHD är Radeon-varianten snabbast oavsett grafikprofil.

Resultat med ytterligare grafikkort

För att ge en bild av vad som egentligen krävs behövs givetvis fler grafikkort och prestandatester. Redaktionen plockar fram en rad aktuella modeller från AMD och Nvidia för sätta systemet på press vid inställningen Very High.

Vid den lägsta upplösningen är det för stora delar av startfältet inga problem att landa runt 60 fps i snitt. Undantagen finns på slutet i form av Nvidia Geforce GTX 960 samt åldrande GTX 680, vilka båda hamnar lite på efterkälken ställt mot övriga kort.

Med fler pixlar att dra runt ändras förutsättningarna. Många modeller klarar fortsatt att hålla runt 60 fps i snitt, men gränsen flyttas markant uppåt. Generellt är AMD-korten starkare än motsvarande modeller från Nvidia, där till exempel Radeon R9 390 hamnar långt över Geforce GTX 970.

Vid 4K UHD blir det kämpigt för i stort sett alla kort. Inte ens Geforce GTX Titan X eller Radeon R9 Fury X lyckas hosta upp bildfrekvenser bättre än runt 40-nivån, vilket knappast borgar för en med entusiastmått fulländad upplevelse.

jc3_5.jpg

Processorbelastning och renderingstider

Snabbtest i all ära, redaktionen passar även på att samla in lite ytterligare data. Processortestet körs med vinterdatorns båda grafikkort vid kvalitet Very High och upplösningen 1080p. Renderingstiderna fångas upp under 55 sekunder vid högre 1440p, även där med kvalitet Very High.

jc3_cpu.png

Med låg upplösning men uppskruvade grafikinställningar pressar Just Cause 3 inte processorn till max. Både med AMD och Nvidia i maskinen finns det outnyttjade resurser, och grafikkorten får jobba nära maxgränsen.

Renderingstiderna ser en smula röriga ut för både det gröna och det röda bidraget, där siffrorna varierar snabbt över relativt stora spann – något som ofta ger en ryckig upplevelse. Subjektivt känns dock spelet ganska välflytande, vilket tyder på att andra mekanismer jämnar ut upplevelsen.