Köpa begagnat server chassi och upgradera.

Permalänk
Medlem

Köpa begagnat server chassi och upgradera.

Hej , håller på och skall bygga mig en ny nas och skulle vilja ha en med sånna där diskslädar som filservrar har.
Det finns ju masssa gamla servrar, kan man stoppa i ett atx eller matx kort i dem? Eller har de en annan standard?

Hur ansluts diskarna i sådana chassin? Har sett nya konsument chassin där man bara ansluter med sata kabel till ett kretskort på vaggan, men är det samma lösning i "riktiga" servrar?

Permalänk
Medlem

De beror på server skulle jag säga, men ibland är det SAS men då kan man ofta köpa sas till 4x sata tex.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Om jag inte kommer ihåg fel ska du undvika om det står något om "expander".

Jag tror oftast kretskortet som sitter i sådana chassie har något som heter SFF-kontakter (med olika siffror). I princip är det 4 stycken SATA/SAS-kanaler samlade i en kabel/kontakt. Så om ett chassie har 24 diskplatser t ex kan den ha mellan 1 och 6 stycken sådana ingångar. (24/4 = 6). Har den 1-5 betyder det att det sitter något slags expander-chip där som tar färre än 24 SAS-kanaler och expanderar det till 24 stycken SAS-diskar. Det funkar normalt inte med SATA-diskar. Om det sitter 6 kontakter är det antagligen inga konstiga chip inblandade, utan kretskortet är bara ett sätt att hålla ordning på kanalerna och det funkar då med vanliga SATA-diskar och vanliga kontrollerkort. Du behöver bara se till att hitta rätt kablar, men de finns ofta billigt på Ebay.

Det är dock möjligt att jag har fel om det här. Gäller att läsa på ordentligt innan du köper!

Själv gjorde jag tvärt om kan man säga, jag hittade ett "vanligt" chassie som har plats för många diskar och sedan köpte jag ett begagnat kontrollerkort på Ebay med totalt 16 SATA/SAS-kanaler. Och så köpte jag USB-diskar och plockade ut SATA-diskarna ur dem (eftersom det var billigast). Till kontrollerkortet behövde jag då 4 kablar (SFF-någonting-till-SATA) som delades upp till totalt 16 SATA-kablar/kontakter. Nu har det gått ett antal år och en av diskarna har rasat, men i övrigt har det rullat fint.

Tänk på att ofta verkar de sälja gamla chassie med plats för många diskar men utan "släde" för diskarna. Det tror jag man ska undvika att köpa.

Permalänk
Medlem

Då är det nog lite riskabelt att köpa en sådan.
Så får väll leta upp ett vanligt eller punga ut någon extra tusenlapp för ett nas/server chassi.
Tycker de är ont om atx chassin som tar typ 6-8 diskar.

Permalänk
Medlem

Har letat efter samma typ av chassi som du, i slutändan köpte jag ett server chassi från servercase.co.uk med 16 st 3.5" slottar.
För att använda detta typ av chassi behöver du dock en riktig SAS controller, jag har en LSI 9305 16i som fungerar väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Har letat efter samma typ av chassi som du, i slutändan köpte jag ett server chassi från servercase.co.uk med 16 st 3.5" slottar.
För att använda detta typ av chassi behöver du dock en riktig SAS controller, jag har en LSI 9305 16i som fungerar väldigt bra.

Nja jag får väll ta mig en funderare på vad jag vill ha.
Har hittat ett begagnat node 804 för 800. Men det ser inte så smidigt ut att byta diskar i.
Annars får jag lägga lite mer pengar och köpa ett sådant här.
https://www.amazon.se/SilverStone-SST-CS380-f%C3%B6rvaring-da...

Det ser ut att fylla mina krav iallafall.

Försöker hålla nere kostnaderna, då mina planer redan har svävat iväg och spräcker original budgeten med råge.