Permalänk
Medlem

Dator fryser random efter BIOS update

Hej, hoppas jag kan få någon hjälp här för håller på att bli tunnhårig på huvudet pgr av detta.

Updaterade BIOS i min dator för ca 2 veckor sedan, och efter det så har den börjat slumpmässigt frysa, men på ett konstigt sätt som jag aldrig varit med om tidigare.
Allt ifrån 20min upp till flera timmar igång, sedan följande.

Musik lopar sig, ( 2-3 sek loopar ) om det är igång. Övrigt ljud är OK.
Muspekare fungerar, kan öppna vissa saker men inget mer.
Tngtbord fungerar men inte alla funktioner.
Spel ect om något är igång fortsätter som vanligt.
Kamera hänger sig om den är igång.
Mic fungerar

Vid då försök att stänga av program ect i aktivitetshanteraren så händer inget, datorn fryser sig mer o mer ju mer jag försöker påverka den.
Försöker starta om, datorn går då ut i " omstarts läge " och den vita ringen börja cirkulera.... men händer inget, slutar med att jag få döda den via powerknappen och sedan starta upp på nytt.
Har försökt med Shift+CTRL+Win+B för att starta om grafik men händer inget.
Temperaturerna håller sig på bra nivåer vid spel så inget onormalt där.
CPU MAX 50C
GPU MAX 50C
Minnen MAX 45C

Har letat runt som en tok och ställt om saker o ting men utan resultat. Börja bli svårt att komma ihåg vad man gjort men det känns som att det ända som är kvar är att installera om Windows... vilket jag gärna vill undvika.

Ett fel som loggen anger är följande som återkommer varje gång dator börja frysa sig men vet ej om det är orsaken.

Ett oåterkalleligt fel i TPM-maskinvaran har påträffats i drivrutinen för TPM (Trusted Platform Module). Felet gör det omöjligt att använda TPM-tjänster (som datakryptering). Om du behöver mer hjälp kontaktar du datortillverkaren.

Har ni några tips så hade jag varit jätte tacksam att testa <3

Mina specs:

Processor AMD Ryzen 5 2600X Six-Core Processor, 3600 Mhz,
BIOS-version och -datum American Megatrends Inc. 6223, 2024-03-22
BIOS-läge Äldre ---- Kan detta vara något?
Baskortsprodukt ROG STRIX X470-F GAMING
Installerat fysiskt minne (RAM) 32,0 GB 3200mhz
ASUS ROG RTX 2060

Permalänk
Medlem

1. Clear CMOS
2. Uppdatera/Nedgradera Bios

Provat dom två?

Vad jag kommer ihåg av tidiga generationer av Ryzen så var dom jäkligt instabila med högre minneshastigheter. Kunde i princip inte köra något annat än 2133mhz på mina. Så om du faktiskt kör på 3200mhz så skulle det kunna vara problemet kanske?

Permalänk
Medlem

Jag skall testa att återställa CMOS vilket jag inte gjort.

Ang minnerna så har jag har kört på 3200mhz sedan 2-3 år bakåt utan detta problemet, det uppkom först sedan jag uppdaterade bios.
Återkommer efter jag rensat CMOS och om det dyker upp igen med frysningen.

UPDATE: Ok så jag tro mig ha hittat felet, ett synnerligen oväntat sådant.

Jag återställde CMOS och ställde ner minnerna till 2133 bara för att utesluta detta att dom gick för högt.
Datorn gick stabilt i flera timmar och stressat den hela tiden under tiden, noll fel.

Kopplade då in allt igen och tog inte mer än 2 min så dök felet upp igen, testade då att dra ut en o en sak i taget, verka vara en defekt multianslutning som jag har lite USB utrustning inkopplad i, utan den inkopplad så går datorn galant och utan frys what so ever. Så jag håller tummarna att det är den som gjort datorn sur.

UPDATE nr: Fortfarande stabilt och ingen frys har skett på hela dagen, så jag tar detta som att det var en felaktig hårdvara i form av en multidockningsstation.

Tackar för tipsen, problemet är löst

Permalänk
Medlem

UPDATE nr 3: Happ... tyvärr fryste datorn igen men nu dock efter 2 dagar utan några som helst problem, så jag testar att ställa ner Hz på ramen till 2133 och se om det vill gå bättre.

Noterade att jag testade att koppla ur skärmarna och sätta i dom igen i datorn, men då ville dom inte visa bild. Så antingen RAM minerna eller GPU.n som strular vid detta fenomen iaf.