Val av fiberkabel mellan hus och garage. MPO, multifiber?

Permalänk
Medlem

Val av fiberkabel mellan hus och garage. MPO, multifiber?

Hej,

Börjar bli dags att skrota min trådlösa länk med Nanobeam 5AC gen2 mellan hus och garage.

Har grävt ner 50mm slang (30-40m) och funderar på vilken fiberkabel jag ska välja. Det ska vara single mode duplex och jag kommer använda sfp/sfp+ med LC kontakter i switchar, servrar, nas etc

Anledningen till att jag tittar på multifiber är att jag har servrar och nas samt någon rackmonterad workstation i garaget (med sfp/sfp+) medan jag har huvudswitchar och router i huset.
Inget kritiskt, bara lek, men vill göra det ordentligt.

Har även grävt slang från huset till ett annex där jag har kontor. Tittar på att köpa en USW-Aggregation för 10G switchning som då sitter direkt efter routern i huset. I utgångsläget så är det dock mina två US-48-500W som ska kopplas ihop, en i huset och en i garaget. I annexet sitter idag US-16-150W med duppla CAT6 som länk.

Alternativen som jag hittat är:

En vanlig LC-LC YD 3.0mm
variationCode=20103061Länk

Ruggad fiberkabel
länk
Finns även som dubbel

Ruggad kabel med multifiber tex 8st
Länk

MPO kabel 12 fiber.
Länk
Tog bara en kabel här, men lutar åt en TypC eller B så jag kan använda vanliga fiberpatchkablar

Som jag ser det så måste jag ha patchpanel på både vanlig multifiber och MPO kablage då servrarna och switcharna sitter för långt ifrån varandra för att kunna koppla direkt.

Så vad säger ni som vet lite mer?

Visa signatur

Server: Blandat
Nätverk: Ubiquiti UDM-Pro, 2x US-48-500W, US-16-150W, US-8-150W, US-8, UAP-nanoHD, UAP-AC-Lite, UAP-AC-PRO, UAP-AC-M, 3x UVC, TS-5-PoE, 2x NBE-5AC-Gen2

Permalänk
Medlem

Hej,

Kul frågeställning!

Är också inne på att dra fiber hemma.
Det finns rätt mycket man måste ta hänsyn till när man väljer fiber och tillhörande utrustning, särskilt om det är en mer permanent installation, men man bör alltid utgå från vilka behov man har idag och sedan lägga till marginal på minst 100%. Sen översätts inte alltid detta till fler fiberpar, men värt att ha skalbarhet och anpassbarhet i åtanke.

Tycker även att ditt val av singlemode är klokt, mycket för att det är den som de flesta stadsnät kör, vilket gör att du enkelt kan flytta ut stadsnätets CPE till garaget om så skulle önskas.

Jag skulle avråda från att köra "inomhus-patchar" för utomhusbruk, även om det inte bör ställa till något problem, så länge röret är nedgrävt tillräckligt långt ned. Jag skulle också avråda från att använda MPO, det används främst i datacenter för att minska antalet kablar som dras mellan rack och kräver special-SFP:er och/eller MPO-kassetter.

Kort sagt, undvik speciallösningar särskilt då detta blir mer av en permanent installation. Kör två fiberpar eller fler. Singlemode. Patchpanel i vardera sida.

Kör på utomhuskabeln från FS, med minst 4 st fiber.
https://www.fs.com/de-en/products/29606.html?attribute=1263&i...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för bra svar.

Hos fs.com kostade frakten ungefär lika mycket som kabeln och leverans var 20e oktober...

Ubiquiti säljer fasta längder 100/200/300" med 6 fiber (FC-SM-xxx) i deras EU store. FC-SM-200 kostar 112,50 € inkl frakt.
Jag beställde samma kabel på amazon.se för 1225kr inklusive frakt, leverans den 23/8.

Hittar inget om det är UPC eller APC...

Visa signatur

Server: Blandat
Nätverk: Ubiquiti UDM-Pro, 2x US-48-500W, US-16-150W, US-8-150W, US-8, UAP-nanoHD, UAP-AC-Lite, UAP-AC-PRO, UAP-AC-M, 3x UVC, TS-5-PoE, 2x NBE-5AC-Gen2

Permalänk
Skrivet av Robex:

Hittar inget om det är UPC eller APC...

När det gäller aktiv utrustning så används APC i stort sett bara i kabel-tv och mätinstrument.
I SFP är det inte APC.

APC = "snedslipad" kontakt.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Tack för info, normalt sett är väl blå kontakter UPC och gröna APC?
Har beställt patchkablar och keystone kontakter, samt dessa sfp:er.
Hoppas det funkar.

Visa signatur

Server: Blandat
Nätverk: Ubiquiti UDM-Pro, 2x US-48-500W, US-16-150W, US-8-150W, US-8, UAP-nanoHD, UAP-AC-Lite, UAP-AC-PRO, UAP-AC-M, 3x UVC, TS-5-PoE, 2x NBE-5AC-Gen2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robex:

Tack för info, normalt sett är väl blå kontakter UPC och gröna APC?
Har beställt patchkablar och keystone kontakter, samt dessa sfp:er.
Hoppas det funkar.

Det kommer gå fint! Jag drog precis fiber mellan ett komplementshus och ett huvudhus och det gick smidigt. Att tänka på är att vara varlig med kabeln när du drar den, och undvika snäva böjar. Ta inte bort skydden för fiberkontakterna heller, låt dem vara kvar tills du faktiskt ska ansluta dem på allvar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hej,

Tänkte att jag lånar denna tråden för jag är på väg att göra samma resa och blev intresserad av vilken kabel som valdes av #robex till slut.

Hade först bara tänkt ha ett par SingleMode LC-LC, men då jag ändå skulle gräva så kanske det var lika bra att ha en kabel med 2 par. De kablar jag har hittat är rugged och undrar också ifall jag kan lägga den direkt i jorden eller ifall jag måste lägga den i ett flexrör? Det är en gräsmatta och där kommer det inte att grävas med några tyngre maskiner. Vill hitta en billig men bra kabel att köpa.

Permalänk
Medlem

Bottson, ta och åk förbi biltema och köp billig flexslang och sedan köper du den billigaste fibern du hittar.