Nintendo visar upp Switch 2 innan april 2025

Permalänk
Melding Plague

Nintendo visar upp Switch 2 innan april 2025

Switch-efterträdaren kommer att visas upp det här räkenskapsåret – men inte i juni som tidigare ryktats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om dom tar så här långt tid på sig bara för att göra en Switch 2 undrar jag om dom enbart trollar.

Permalänk
Medlem

Håller tummarna på en OLED-skärm direkt från start.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Blir nog att vänta för mig om OLED kommer senare än LCD. Men det beror nog på hur hårt de satsar på exklusiva first party spel vid lanseringen, Mario Odyssey 2 hade varit jobbigt att missa.

Bakåtkompatibilitet är också något jag önskar, hoppas även utvecklare har möjlighet att höja fps och sådant på gamla titlar likt utvecklarna gjorde på Xbox Series/PS5.

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett har de bara sagt att de kommer göra ett uttalande om uppföljaren till Switch detta räkensskapsår, inte att de faktiskt kommer visa upp den. Det tog ju t.ex. runt ett och ett halvt år från att de började prata om Switch:en till att de faktiskt visade upp den, och ytterligare ett halvår innan den lanserades, men man kan väl hoppas att de inte drar ut på det lika mycket den här gången.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Vill ha glas på skärmen ist för plast och fullsize joysticks och inte den platta dåliga skiten som det är på joycons idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Blir nog att vänta för mig om OLED kommer senare än LCD. Men det beror nog på hur hårt de satsar på exklusiva first party spel vid lanseringen, Mario Odyssey 2 hade varit jobbigt att missa.

Bakåtkompatibilitet är också något jag önskar, hoppas även utvecklare har möjlighet att höja fps och sådant på gamla titlar likt utvecklarna gjorde på Xbox Series/PS5.

Missa gör man väl inte, går att spela senare 😅

Tror att de gör som med Switch, visas på senhösten med release i mars.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Håller tummarna på en OLED-skärm direkt från start.

Kanske en lösning där man köper enheten utan skärm och att det går att montera dit en skärm på den. Och att man då kan välja mellan LED och OLED och att det framöver kan komma bättre skärmar som man kan byta upp sig till.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Tekniskt sett har de bara sagt att de kommer göra ett uttalande om uppföljaren till Switch detta räkensskapsår, inte att de faktiskt kommer visa upp den. Det tog ju t.ex. runt ett och ett halvt år från att de började prata om Switch:en till att de faktiskt visade upp den, och ytterligare ett halvår innan den lanserades, men man kan väl hoppas att de inte drar ut på det lika mycket den här gången.

Switch nämndes som next-gen i Maj-mötet, presenterades på hösten och släpptes i Mars. Kan vara liknande i detta fall, nämnts nu i Maj, presenteras i höst och släpps på våren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Missa gör man väl inte, går att spela senare 😅

Tror att de gör som med Switch, visas på senhösten med release i mars.

Japp, skulle formulerat mig annorlunda. Menar bara att jag är sugen på nästa 3D Mario och att jag nog får svårt att vänta

Permalänk
Medlem

Hoppas på en Oled-version direkt och bakåtkompatibilitet. Om inte en Oled så blir det ett köp vid release som jag senare ger bort när en Oled släpps antagligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Missa gör man väl inte, går att spela senare 😅

Tror att de gör som med Switch, visas på senhösten med release i mars.

Det är 100% vad de kommer göra. Det nuvarande fiscal året kommer vara väldigt meh när det gäller säljsiffror, launch i början av mars 2025 fyller upp årsrapporten med succé.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Switch nämndes som next-gen i Maj-mötet, presenterades på hösten och släpptes i Mars. Kan vara liknande i detta fall, nämnts nu i Maj, presenteras i höst och släpps på våren.

Nintendo började prata officiellt om Switch (då NX) redan våren 2015, två år innan den slutligen lanserades. De avslöjade förvisso bara kodnamnet då, men det är ju mer än de sagt om uppföljaren till Switch än så länge. Men det var väl lite speciella omständigheter, och troligtvis har de inte haft samma press att visa upp något nytt den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Hoppas på en Oled-version direkt och bakåtkompatibilitet. Om inte en Oled så blir det ett köp vid release som jag senare ger bort när en Oled släpps antagligen

Switch 2 ryktas vara bakåtkompatibel med Switch 1-spel, men en OLED-modell kommer inte att släppas vid launch.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Japp, skulle formulerat mig annorlunda. Menar bara att jag är sugen på nästa 3D Mario och att jag nog får svårt att vänta

Det har jag också 🙋. Första var jävligt bra. Skulle gissa på att det redan är färdigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nintendo började prata officiellt om Switch (då NX) redan våren 2015, två år innan den slutligen lanserades. De avslöjade förvisso bara kodnamnet då, men det är ju mer än de sagt om uppföljaren till Switch än så länge. Men det var väl lite speciella omständigheter, och troligtvis har de inte haft samma press att visa upp något nytt den här gången.

Ah där ser man, stod ju till och med i Tweeten. Hade inte läst den direkt utan läst något tidigare att de nämnde den på mötet våren 2016. Tror nog att när de väl dragit av plåstret kommer det gå snabbt för att bygga upp hype.

Permalänk
Medlem

30fps 4k och 60fps 1080p i dockat? Såklart inte.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad för hårdvara Nintendo levererar kommer de att kritiseras för att den inte är kraftfull nog. Nintendos nuvarande system drar i runda slängar 4W för hela systemet inklusive RAM, lagring, skärm och trådlös kommunikation. Har svårt att tro att de kommer att vilja öka det mer än en faktor två, om det. Vilket i sin tur innebär att vi, som mest, kommer att se en GPU som drar ett par Watt eller så.

Huruvida man tycker att det är ett problem eller en kvalitet beror på värderingar, men det råder ingen som helst tvekan att den inte kommer att prestera ens i närheten av dagens stationära konsoler eller PC-burkar. Det råder å andra sidan heller ingen tvekan om att den befintliga Switchen har varit den överlägset bäst säljande spelkonsolen, så frågan är vad det spelar för roll för konsumenter och spelutvecklare/publicister. Min gissning - mycket liten.

Skall bli spännande att se vilka kompromisser de gjort. Från en teknisk synvinkel är balansering av ett system med hårda begränsningar långt mer intressant än "större chip, högre strömförbrukning, högre pris".

Permalänk
Medlem

Det som skulle få mig att köpa Switch 2 är om ett Star Fox spel släpps.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Tror vi betalade runt 6000-7000 kronor när vi köpte Nintendo Switch(2017) med tillbehör, men prestandamässigt fanns det ingen större skillnad jämfört med Wii U(2012). Om de hade lanserat Switch med modernare hårdvara från början, hade vi inte behövt en Switch 2 nu. Men självklart måste de tjäna pengar på något sätt och bidra till slit-och-släng-samhället. Det är ännu bättre om man först kan släppa en budgetmodell med ett populärt exklusivt spel och sedan, efter ett tag, lansera en förbättrad version, kanske med en OLED-skärm.

Anser att det hade varit mycket bättre om de la all sin kraft på att göra spel istället men så är jag inte mycket för handhållna spelkonsoler.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tror vi betalade runt 6000-7000 kronor när vi köpte Nintendo Switch(2017) med tillbehör, men prestandamässigt fanns det ingen större skillnad jämfört med Wii U(2012). Om de hade lanserat Switch med modernare hårdvara från början, hade vi inte behövt en Switch 2 nu. Men självklart måste de tjäna pengar på något sätt och bidra till slit-och-släng-samhället. Det är ännu bättre om man först kan släppa en budgetmodell med ett populärt exklusivt spel och sedan, efter ett tag, lansera en förbättrad version, kanske med en OLED-skärm.

Anser att det hade varit mycket bättre om de la all sin kraft på att göra spel istället men så är jag inte mycket för handhållna spelkonsoler.

Tror att de flesta tycker att drygt åtta år innan man lanserar sin nästa konsol inte precis är "slit och släng", i synnerhet som den gamla konsolen inte kommer att sluta funka och förmodligen kommer att supportas med nya spel i mer än ett par år.

Permalänk
Medlem

Och samtidigt sitter nu snubbarna på Nvidia och putsar på sin nya Shield med ungefär samma hårdvara och som kommer presenteras nån gång de närmsta månaderna.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tror att de flesta tycker att drygt åtta år innan man lanserar sin nästa konsol inte precis är "slit och släng", i synnerhet som den gamla konsolen inte kommer att sluta funka och förmodligen kommer att supportas med nya spel i mer än ett par år.

Nu vet jag inte hur bakåtkompabiliteten blir med Switch 2, men mellan Wii U och Switch var det så gott som noll kompabilitet. Wii U fanns på marknaden i cirka 5 år innan Switch släpptes, vi hade lätt kunnat köra vidare med Wii U-hårdvaran fram till idag om det inte hade varit för att man gradvis tvingat över användarna. Så istället för att lägga de där 7000 kronorna på spel eller något annat vettigt så tvingades man lägga det på (för oss) onödig hårdvara och därmed kassera "gammal" teknik.

Ja, jag vet att Switchen slog igenom just på grund av den bärbara hårdvaran, men för oss hade det inget värde.

Vi får hoppas att bakåtkompabiliteten blir bättre mellan Switch och Switch 2, men det är väl troligt att de kommer tvinga över kunderna på ett eller annat vis, de är trotts allt experter på ta betalt för re-releaser. Vi hoppas såklart på att Switch 2 har avsevärt bättre hårdvara denna gången så att det faktiskt känns värt att byta.

Missuppfatta mig dock inte, jag har inget emot svagare hårdvara, Nintendos titlar handlar inte om grafisk spel-prestanda utan om spelglädje.

För min del blir det dock ingen Switch 2 oavsett vad de hittar på, Nintendos modell passar inte oss längre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Oavsett vad för hårdvara Nintendo levererar kommer de att kritiseras för att den inte är kraftfull nog. Nintendos nuvarande system drar i runda slängar 4W för hela systemet inklusive RAM, lagring, skärm och trådlös kommunikation. Har svårt att tro att de kommer att vilja öka det mer än en faktor två, om det. Vilket i sin tur innebär att vi, som mest, kommer att se en GPU som drar ett par Watt eller så.

Huruvida man tycker att det är ett problem eller en kvalitet beror på värderingar, men det råder ingen som helst tvekan att den inte kommer att prestera ens i närheten av dagens stationära konsoler eller PC-burkar. Det råder å andra sidan heller ingen tvekan om att den befintliga Switchen har varit den överlägset bäst säljande spelkonsolen, så frågan är vad det spelar för roll för konsumenter och spelutvecklare/publicister. Min gissning - mycket liten.

Skall bli spännande att se vilka kompromisser de gjort. Från en teknisk synvinkel är balansering av ett system med hårda begränsningar långt mer intressant än "större chip, högre strömförbrukning, högre pris".

Men nintendo fans köper ju vad som helst som släpps av nintendo. Så klart de inte kommer klaga. De köper trotsallt dessa pokemon spel som ser ut som nintendo 64 spel, för 700 kr och lider av 20 fps syndromet som nästan allt på Switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Men nintendo fans köper ju vad som helst som släpps av nintendo. Så klart de inte kommer klaga. De köper trotsallt dessa pokemon spel som ser ut som nintendo 64 spel, för 700 kr och lider av 20 fps syndromet som nästan allt på Switchen.

Eftersom WiiU sålde mindre än en tiondel av vad Switchen sålt, kan vi dra slutsatsen att folk inte köper Switchen för att de är ”Nintendofans", utan för att de helt enkelt tycker att det är en bra produkt (med bra spel).
Min spelPC har ungefär 200ggr (!) så många TFLOPS som min Switch, och jag spelar ungefär lika mycket på båda. Det är helt enkelt jädrigt smidigt att kunna spela nerbäddad i sängen eller på uteplatsen, och jag spelar spel - jag tittar inte på pixlar. Även när det är precis samma spel på båda plattformarna, föredrar jag ofta att spela dem på Switchen av olika praktiska skäl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av k4rst3n:

Håller tummarna på en OLED-skärm direkt från start.

Det är Nintendo vi talar om, så du får vara beredd på att hålla tummarna länge. Det tog 4,5 år efter releasen för OLED-modellen att släppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Eftersom WiiU sålde mindre än en tiondel av vad Switchen sålt, kan vi dra slutsatsen att folk inte köper Switchen för att de är ”Nintendofans", utan för att de helt enkelt tycker att det är en bra produkt (med bra spel).
Min spelPC har ungefär 200ggr (!) så många TFLOPS som min Switch, och jag spelar ungefär lika mycket på båda. Det är helt enkelt jädrigt smidigt att kunna spela nerbäddad i sängen eller på uteplatsen, och jag spelar spel - jag tittar inte på pixlar. Även när det är precis samma spel på båda plattformarna, föredrar jag ofta att spela dem på Switchen av olika praktiska skäl.

Folk skippade Wiiu för att Wii fanns?

Du spelar portabelt. Klart du inte bryr dig om grafiken då det knappt går att se något på den lilla displayen.

Vi som spelar spel på en datorskärm eller TV. Vi bryr oss och Switchens spel ser ut som något för 20 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Folk skippade Wiiu för att Wii fanns?

Du spelar portabelt. Klart du inte bryr dig om grafiken då det knappt går att se något på den lilla displayen.

Vi som spelar spel på en datorskärm eller TV. Vi bryr oss och Switchens spel ser ut som något för 20 år sedan.

Jag sitter med en 7800X3D, 64GB, ett piggt 7800XT och en 4k skärm också. Jag tittar inte så mycket på hur spelen ser ut, jag spelar dem. Hur mycket roligare blev Diablo 4 nu när det fick stöd för Ray tracing? Hur många brydde sig?
Switchen har hittills sålt i 150 miljoner exemplar och kommer antagligen att bli den mest sålda konsolen någonsin, trots att den har långt sämre grafik än någon av sina samtida konkurrenter och naturligtvis PC-burkar. Det finns ett budskap där som inte är så populärt på en sajt "för dem som älskar hårdvara", och det är att folk bryr sig mer om spelen än tech specs. Och det gäller faktiskt en del av oss som har ett teknikintresse också.

Switch 2 kommer att ha sämre grafikprestanda än alla samtida konkurrenter den också. (Men den kommer naturligtvis att ha långt bättre än orginal Switchen!) Den är inte riktad till gruppen "som älskar hårdvara" primärt. Om det är det viktigaste, finns det en uppsjö av bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jag sitter med en 7800X3D, 64GB, ett piggt 7800XT och en 4k skärm också. Jag tittar inte så mycket på hur spelen ser ut, jag spelar dem. Hur mycket roligare blev Diablo 4 nu när det fick stöd för Ray tracing? Hur många brydde sig?
Switchen har hittills sålt i 150 miljoner exemplar och kommer antagligen att bli den mest sålda konsolen någonsin, trots att den har långt sämre grafik än någon av sina samtida konkurrenter och naturligtvis PC-burkar. Det finns ett budskap där som inte är så populärt på en sajt "för dem som älskar hårdvara", och det är att folk bryr sig mer om spelen än tech specs. Och det gäller faktiskt en del av oss som har ett teknikintresse också.

Switch 2 kommer att ha sämre grafikprestanda än alla samtida konkurrenter den också. (Men den kommer naturligtvis att ha långt bättre än orginal Switchen!) Den är inte riktad till gruppen "som älskar hårdvara" primärt. Om det är det viktigaste, finns det en uppsjö av bättre alternativ.

Switchen har nog sålts så bra som den har för att den främst är riktad till barn. Och den andra skaran är sådana som inte riktigt bryr sig om kvalitet. Utan mer om märket känns det som. För de köper allt som Nintendo släpper i form av spel. Även hur objektivt dåliga de är, se GameFreak.

Ingen förväntar sig Next Gen prestanda. Men folk förväntar sig en plattform som klarar av sina first party och third party titlar i åtminstone 1080p, trots att 1080p är en bra bit över ett årtionde gammalt. I en FPS som är mer än spelbar. BOTW och TOTK båda ligger runt 20 fps och ser ut som stryk på Switch.

Om man nu kommer med: Men uh nej det ska vara dåligt! För att den har sålt så bra så därför räcker det med ultra mediokert! Så är man ju ute och seglar. Och antal sålda enheter eller antal spelare betyder ju inte per automatik att någonting är objektivt bra. Utan bara att marknadsföringen och FOMO är riktigt stor.