Mannen bakom Lockbit avslöjad

Permalänk
Melding Plague

Mannen bakom Lockbit avslöjad

Brottsbekämpande myndigheter i USA, Storbritannien och Australien har avslöjat identiteten på mannen som i flera år har drivit Lockbit.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ryss. Big Surprise. xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Ja chocken är djup.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Lite coolt endå.

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen ingen vän av Ryssland, i alla fall inte under rådande politiska situation, men att hata alla ryssar bara pga landets ledning är inte rättvist på något sätt. Det finns gott om ryssar som inte gillar läget och vill ha förändring, det är en försvinnande liten del som sitter och angriper väst.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ingen högoddsare direkt...

Skrivet av Nyhet:

Sanktionerna mot Dmitry Khoroshev innebär även att det blir olagligt att göra affärer med honom och de organisationer han representerar. Företag kan därmed inte längre betala lösen till Lockbit utan att riskera böter.

Ja, just detta är väl en stor del i problemet; att folk ändå är villiga att göra "affärer" med sina fjärrutpressare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Mina grannar är ryssar och det är bland dem trevligaste människor jag känner, går inte dra alla över en kam även om det som händer är hemskt och startat av Ryssland. Inte alla ryssar är glada över vad som händer eller vill vara med på krigståget.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Mina grannar är ryssar och det är bland dem trevligaste människor jag känner, går inte dra alla över en kam även om det som händer är hemskt och startat av Ryssland. Inte alla ryssar är glada över vad som händer eller vill vara med på krigståget.

Är det bara jag som kom att tänka på: The Americans när jag läste detta?

Nä men du har helt rätt, man kan inte dra alla över en kam. Även om det sker hela tiden i dagens samhälle.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Är det bara jag som kom att tänka på: The Americans när jag läste detta?

Nä men du har helt rätt, man kan inte dra alla över en kam. Även om det sker hela tiden i dagens samhälle.

Fast i The Americans utger de sig väl för att vara amerikanare?

Permalänk
Medlem

Enda intressanta är hur man lyckades komma fram till enskild ansvarig person samt dennes identitet, förutsatt att det inte är en slags syndabock.

Är det på riktigt, vilken kryptering har lösts, gjorde han misstag, angiven av utpressade vänner, osv osv osv.

Givetvis är det ett ofrivilligt inlägg av Alfabetbyråer i diskussionen om huruvida massövervakning behöver utvidgas och privat kommunikation förbjudas.

Tydligen går det ju bra att få tag i folk som det är.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Mina grannar är ryssar och det är bland dem trevligaste människor jag känner, går inte dra alla över en kam även om det som händer är hemskt och startat av Ryssland. Inte alla ryssar är glada över vad som händer eller vill vara med på krigståget.

Dina grannar har rimligen även valt att lämna ryssland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Dina grannar har rimligen även valt att lämna ryssland?

Jag förstår inte poängen med din fråga.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Är det bara jag som kom att tänka på: The Americans när jag läste detta?

Nä men du har helt rätt, man kan inte dra alla över en kam. Även om det sker hela tiden i dagens samhälle.

Bra film! Den kanske man ska se om nu när det är lite ledigt

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Hah, betala lösen, får böter. Man kanske skulle kunna se det som en punktbeskattning 🤣

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Det värsta av allt är att de lyckats dra in "över en miljard dollar", att företag valt att betala banditerna. Inga garantier att de lämnat ut nyckeln efter de fått betalt heller.

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Jag förstår inte poängen med din fråga.

Det var ingen fråga utan ett konstaterande eftersom de utifrån vad du skriver är dina grannar och jag utgår från att du inte är boende i Ryssland.

Att de till skillnad från de flesta ryssar alltså valt att lämna ryssland innebär att de troligen inte är representativa ryssar. Det påverkar troligen endel saker. Detta är fallet med de ryssar boende i Sverige som jag känner iaf.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Heliopause:

Det värsta av allt är att de lyckats dra in "över en miljard dollar", att företag valt att betala banditerna. Inga garantier att de lämnat ut nyckeln efter de fått betalt heller.

Jodå, garantier finns det "garanterat" <-

Det är inte som på 90-talet när virus var något mest roligt och eller destruktivt.

Det är personer/organisationer som bedriver den här typen av utpressning.
Vilket är det bästa sättet att göra inkomst på?

A: Att säga - Vad tråkigt att ni blev drabbade, men här är nyckeln mot er betalning
eller
B: Att säga: LOL free money thx!

Desto bättre rykte om att man faktiskt återställer precis allting trots att man är ett rövhål för vad man gjort är det som drar in mest $$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargirl97:

Lite coolt endå.

Vad är coolt med kriminalitet?

Valet är fritt, vill man förstöra sitt liv så okej...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jodå, garantier finns det "garanterat" <-

Det är inte som på 90-talet när virus var något mest roligt och eller destruktivt.

Det är personer/organisationer som bedriver den här typen av utpressning.
Vilket är det bästa sättet att göra inkomst på?

A: Att säga - Vad tråkigt att ni blev drabbade, men här är nyckeln mot er betalning
eller
B: Att säga: LOL free money thx!

Desto bättre rykte om att man faktiskt återställer precis allting trots att man är ett rövhål för vad man gjort är det som drar in mest $$$

Det är som riktiga pirater i karibien på 16-1700-talet.
De var måna om att behandla besättningen på skepp som gav upp bra, för blev dom kända för det så ökade ju sannolikheten för att skeppen skulle ge upp utan strid.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jodå, garantier finns det "garanterat" <-

Det är inte som på 90-talet när virus var något mest roligt och eller destruktivt.

Det är personer/organisationer som bedriver den här typen av utpressning.
Vilket är det bästa sättet att göra inkomst på?

A: Att säga - Vad tråkigt att ni blev drabbade, men här är nyckeln mot er betalning
eller
B: Att säga: LOL free money thx!

Desto bättre rykte om att man faktiskt återställer precis allting trots att man är ett rövhål för vad man gjort är det som drar in mest $$$

En stor del av dessa grupper har starka band till olika skurkländer i öst, och deras främsta mål inte är att tjäna pengar.

Det är snarare en del av hybrid/cyberkriget mellan öst och väst. Så att tillhandahålla krypteringsnycklar blir sekundärt, förödelsen primär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Bra film! Den kanske man ska se om nu när det är lite ledigt

Det är dock en serie med sex säsonger. 😅

Otroligt bra serie dock. Dylikt har ju också hänt/händer fortfarande, med spioner som utger sig för att vara infödda. Var ju dock mer vanligt (och lättare) för 40-50-60 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Det är dock en serie med sex säsonger. 😅

Otroligt bra serie dock. Dylikt har ju också hänt/händer fortfarande, med spioner som utger sig för att vara infödda. Var ju dock mer vanligt (och lättare) för 40-50-60 år sedan.

Haha precis vad jag menade! 😆😅

Ja det fångas ju spioner då och då som utgett sig för att vara helt vanliga hederliga medborgare.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2