Veckans fråga: Har du uppgraderat till OLED-skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Har någon annan, lite mer oberoende, mätt det?

Tack men jag vet vad jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Hur liten 4K skärm har du isåfall?

Varför måste den vara uppe i just vänstra hörnet?

Det är inte bara laxpudding som nämnt det? Tror Tech With KG, HDTVtest, Rtings har nämnt juste detta. Därav varför de också testar olika ljusstyrkor i olika storlekar. En liten fyrkant som lyser vitt i storlek 128pix kommer nog lysa starkare än samma fyrkant i storlek 1024pix

Du vet att du kan ha motsvarande innehållet 4 1080p skärmar framme på en 4K skärm? Jag har bara en ynka 1440 skärm men använder halva till webbläsare och den andra halvan till övrigt, trots att jag har 3 skärmar.

Känns lite konstigt att investera i 4K om man inte tar nytta av ytan man får.
Du kan ju liksom ha en hel Premiere timeline längst nedre halvan av displayen som tar upp 3840 bredd och 1080 höjd och sedan ha 2-4 andra applikationer ovanför. Det är ju sjukt mycket utrymme man har.

ABL kräver lite större ytor än det där för att börja begränsa ljusstyrkan.

Jag investerar i 4K-skärm för både reel estate o skärpa. Har en 55", en 32" o en 14" på 4K o kör så låg DPI mina ögon klarar på dom (mellan 100-150% i Windows) men fullscreenar webläsaren på alla oavsett, för att få så mycket på skärmen det vbara går o för att se bilder så stort jag kan. Är inte så intresserad av att se flera saker samtidigt ändå, o alt-tab är snabbt nog att byta imellan. Ibland kör jag iofs youtube i pip-läge samtidigt som jag Blendrar, but that's it.

Skrivet av DasIch:

Laxpudding har ju inte fel men det handlar om kontrasten på statiska element som visas, samt vad du har för ljusstyrka på skärmen. Har du ställt in hög ljusstyrka kommer ljusa element i ett mörkt tema få ännu högre kontrast.

Jag kör själv mörkt tema men då är vitt max 100 nits och de element som har hög kontrast är oftast text, vilket inte är statiskt. Som den här sidan exempelvis:
<Uppladdad bildlänk>

Här ändras ju allt beroende på webbsida men det är oftast text som står ut med hög kontrast. Många program jag använder har också rätt snäll kontrast, som Photoshop, Blender, Resolve m.m. Lägre kontrast än Sweclockers mörka tema.

Jobbar jag hemifrån är det istället flera ljusa fönster öppna, men då används också hela ytan och det flyttas runt hela tiden. Blir ungefär samma sak fast det är ljusare, dvs en hyfsat jämn nivå över skärmen.

(För övrigt kan jag tillägga att jag inte sitter och nojar över inbränningar, utan gör bara några få enkla saker för att minimera risken)

Ja jag höll iofs med han lite om det, men inte alls det där om att vit text mot svart bakgrund skulle vara sämre föe ögonen. Men ja jag gör som du att jag undviker 255-vit text utan har dragit ner det till kanske 170-200 nånstans där jag kan. Max-vit ska bara användas till högdagrar eller annat som ska bländas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Läs vad du själv skrivit. Du ifrågasätter vilket är samma sak. Jag ställer motfrågan, på vilket sätt påverkar det dig negativt vad andra gör?

På vilket sätt påverkas ni negativt av att andra är emot OLED pga risk för inbränning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blodpuddingen:

Slår du näven i skärmen? Själv har jag kört med en asus 1440p IPS panel i snart 4 år och den funkar alldeles ypperligt. Jobbar för det mesta hemifrån så skärmtiden ligger i runda slängar på 10 timmar per dag.

Nej, varför skulle jag slå skärmen? idotiskt.
Min BenQ skärm sluta klara mer än 60hz, min andra BenQ gick på reparation och då köpte jag en Asus.
Min Asus skärm fick jag lämna in på reparationen när de kom streck genom den.

Inget orsakat av mig själv, men de kanske är svår fört vissa att förstå.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Nu spelar jag visserligen mestadels på tv:n, vilket är en OLED, men planerar att byta till OLED på bildskärmsfronten också framöver. Vill dock kika närmare på de senaste WOLED-skärmarna först och kanske vänta in några fler modeller än bara LG:s egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Men är det verkligen så?

Fortsätt läsa vad du vill så kanske du kommer långt framåt.

Vart skrev jag att man behöver nyttja hela ytan hela tiden? Att ha en 4K skärm och köra en webbläsare, alltså bara ett fönster, åt gången är ju bara, varför? Och zooma in såpass mycket att, återigen, varför? Ofta en person endast läser ett forum och gör ingenting annat på datorn.

4k antagligen för att få högre upplösning och inte för att få plats med mer, zooma därför att text blir för liten för att man ska kunna läsa den annars i 4k och webbläsaren i fullskärm för att man just då enbart surfar och om man enbart gör det varför då ha en massa andra fönster eller mög i vägen?

Själv har jag 32" 4K på jobbet för att det var vad som köptes in, hemma kör jag 1440p UW och terminal i fullskärm på UW kan man ju inte leva utan när man väl provat (de enormt långa kodraderna som man kan skriva)

Mörkt tema för med ljust tema på en ljusstark OLED så blir men fan blind. Taskbar har jag aldrig haft synlig oavsett skärmtyp (kör ju Ubuntu) för den är bara i vägen. Har ju dock en vit/högkontrast rad längst uppe till höger med temps osv (dvs en sk system tray) som om något borde ha bränt fast vid det här laget, men testbilder från https://darkblackscreen.com/oled-burn-in-test visar noll, den svarta bilden och mörkt i rummet så försvinner bara skärmen helt (var när jag såg den som CRT-nostalgin dog för mig).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

4k antagligen för att få högre upplösning och inte för att få plats med mer, zooma därför att text blir för liten för att man ska kunna läsa den annars i 4k och webbläsaren i fullskärm för att man just då enbart surfar och om man enbart gör det varför då ha en massa andra fönster eller mög i vägen?

Mörkt tema för med ljust tema på en ljusstark OLED så blir men fan blind. Taskbar har jag aldrig haft synlig oavsett skärmtyp (kör ju Ubuntu) för den är bara i vägen. Har ju dock en vit/högkontrast rad längst uppe till höger med temps osv (dvs en sk system tray) som om något borde ha bränt fast vid det här laget, men testbilder från https://darkblackscreen.com/oled-burn-in-test visar noll, den svarta bilden och mörkt i rummet så försvinner bara skärmen helt (var när jag såg den som CRT-nostalgin dog för mig).

Tror personen i fråga hade en skärm över 32" och 100% skalning är helt funktionellt på 32 eller över. Om man sitter långt bort kanske 125% behövs i 32" men inte mer.

Varför skulle du bli blind av ljust tema på OLED? De har ju oftast lägre ljusstyrka i SDR än vanliga IPS/TN/VA skärmar?

Hur länge har du haft din skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Tror personen i fråga hade en skärm över 32" och 100% skalning är helt funktionellt på 32 eller över. Om man sitter långt bort kanske 125% behövs i 32" men inte mer.

Varför skulle du bli blind av ljust tema på OLED? De har ju oftast lägre ljusstyrka i SDR än vanliga IPS/TN/VA skärmar?

Hur länge har du haft din skärm?

Text utan skalning på en 32" 4K är ju några mm stor, normal konsol-font är ju runt 12px. OLED har ofta lägre nits i SDR än IPS men ändå så är vit något satans starkt i ljus på min OLED jämfört med alla IPS som jag har sett, om det har att göra med att det är en WOLED och att vitt har en egen pixel eller inte vette tusan.

Enligt skärmen så har den varit igång i 3504 timmar.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|