SweClockers Noob-byggarguide Del 1

Permalänk
Melding Plague

SweClockers Noob-byggarguide Del 1

Har du drömt om att bygga din egna dator men är osäker på hur du ska gå tillväga? Här är första delen i en guide som kan hjälpa dig på vägen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kunde ni inte publicerat den här videon år 2009 då jag byggde min första dator??

Hade det inte lätt med de små sladdarna till chassit!

Permalänk
Medlem

Jonas klippte inte bara filmen. Han klippte även håret inför sista scenen 😎👍

Bra jobbat Edin 2.0! Värsta nybörjarturen med CPUn där 😋

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jonas klippte inte bara filmen. Han klippte även håret inför sista scenen 😎👍

Bra jobbat Edin 2.0! Värsta nybörjarturen med CPUn där 😋

Såg det jag också.. blev tvungen kolla om klippet par gånger om man såg rätt. Skumt

Permalänk
Geeks
Grundare

Tack för denna video! Även en gammal räv som jag behöver fräscha upp kunskaperna lite. Får nog skämmas och berätta att jag missat M.2 helt och hållet. Blev en väckarklocka :).

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Kunde ni inte publicerat den här videon år 2009 då jag byggde min första dator??

De har haft lite guider genom åren, men inget på video så tidigt som 2009.

Från 2017: "Sweclockers datorbyggarguide".

"Gurras dumma frågor"-serien från 2019:
1) Häng med när Gurra lär sig grunderna om datorlådor
2) Gurras dumma frågor om moderkort
3) Gurras dumma frågor om grafikkort

Förstås utdaterat när det gäller komponentval etc. men i stort fortfarande aktuellt.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit lämpligt att inleda med några ord om ESD och hur man skyddar mot detta innan man börjar prata om att man inte skall vara rädd för att ta i grejerna!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

tack tack tack och tusen tack till

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Satte ihop min första ABC 80 någon gång på 80 talet....men satte ihop en I9 K med en 11åring för någon vecka sedan och när man läser de som är 30+ här så förstår de mesta inte hur man ska ställa in BIOS. så köp AMD 3dnow och låt intelligensen döööööö

@Edin_II när började drömmen?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Satte ihop min första ABC 80 någon gång på 80 talet....men satte ihop en I9 K med en 11åring för någon vecka sedan och när man läser de som är 30+ här så förstår de mesta inte hur man ska ställa in BIOS. så köp AMD 3dnow och låt intelligensen döööööö

Whut?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Satte ihop min första ABC 80 någon gång på 80 talet....men satte ihop en I9 K med en 11åring för någon vecka sedan och när man läser de som är 30+ här så förstår de mesta inte hur man ska ställa in BIOS. så köp AMD 3dnow och låt intelligensen döööööö

@Edin_II när började drömmen?

Förtydliga kanske?

Permalänk
Entusiast

En sak alla datorbyggarvideos alltid gör... plastskyddet för sockeln låter de sitta kvar för att ploppas ut när de satt i cpun, vissa är riktigt anal på att den måste sitta kvar. Själv har jag alltid tagit bort den i samma veva jag öppnar upp sockeln. Öppnar du upp sockeln så har ju plastskyddet ingen direkt funktion längre och personligen tycker jag bara den är i vägen då...

Nu är ni ju inte så där anala på det i den här videon, inte så att ni poängterar eller nämner nåt om den. Har alltid bara reagerat på det i alla videos man sett...

Permalänk
Bussovi_ by XHI

WoopWoop!

Jag har själv aldrig byggt en dator (tur att man har Inet m.fl som kan göra det åt en ). Men verkar sjukt mycket lättare nu än vad det var förr så kanske nästa dator om x antal år blir egenbyggd, gärna med stöd av någon som Jonas som vakar över en

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk

Byggde dator för någon vecka sen. Amd för första gången. Var lätt att få allt funka. Valde fractal design torrent compact. Lite svår i kabeldragning. Men super nöjd.

Alltid orolig över kylpastan. Gjorde stort fel att byta kylpasta på gtx 1080 för något år sedan. Sedan blev den varm igen. Bytte och funkade någon månad sen överhetta. Insåg sedan att aceton med olja ska man inte använda. Tog även för mycket kylpasta som fick rengöras med en tandborste. Men nu funkar den iaf.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av PeCe:

Hade det inte varit lämpligt att inleda med några ord om ESD och hur man skyddar mot detta innan man börjar prata om att man inte skall vara rädd för att ta i grejerna!?

Själv bygger jag bara datorer på en fluffig matta, men inte förrän jag är iklädd morgonrock och tofflor, som jag självklart gnussat ordentligt mot parketten innan 👌

Skämt åsido.. Har inte använt varken ESD-armband eller matta på många år (när jag pillar för eget bruk, annat om man gör ett klientjobb). Var mer skrajsen i yngre dagar, men idag skulle jag säga att det är överflödigt — av med tofflorna och bygg på träyta så går det bra.

Var bara något år sedan LTT tog in ElectroBoom(?) för en video och aktivt försökte elchocka prylarna till döds utan att lyckas. Min uppfattning är i alla fall att man nästan medvetet måste försöka förstöra moderna datorprylar.. Och knappt då går det (i kontexten ESD bör klargöras).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Själv bygger jag bara datorer på en fluffig matta, men inte förrän jag är iklädd morgonrock och tofflor, som jag självklart gnussat ordentligt mot parketten innan 👌

Skämt åsido.. Har inte använt varken ESD-armband eller matta på många år (när jag pillar för eget bruk, annat om man gör ett klientjobb). Var mer skrajsen i yngre dagar, men idag skulle jag säga att det är överflödigt — av med tofflorna och bygg på träyta så går det bra.

Var bara något år sedan LTT tog in ElectroBoom(?) för en video och aktivt försökte elchocka prylarna till döds utan att lyckas. Min uppfattning är i alla fall att man nästan medvetet måste försöka förstöra moderna datorprylar.. Och knappt då går det (i kontexten ESD bör klargöras).

Är faktiskt inte själv så noga med ESD-skydd heller. Men det hindrar ju inte att man lär ut "rätt" sätt.

Minns på 90-talet när katten lade sig på mitt nyinköpta och nyuppackade 3dfx-kort just som jag förberedde för att montera det. Lite skrämmande upplevelse just när det hände, men kortet klarade sig fint och var fortfarande fullt fungerande när det skrotades många år senare.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Musikälskare

Det är lätt när man kan, trevlig video

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Satte ihop min första ABC 80 någon gång på 80 talet....men satte ihop en I9 K med en 11åring för någon vecka sedan och när man läser de som är 30+ här så förstår de mesta inte hur man ska ställa in BIOS. så köp AMD 3dnow och låt intelligensen döööööö

@Edin_II när började drömmen?

Coolt att du byggde din första dator redan 80-talet. Var det enklare eller svårare att bygga datorer på den tiden jämfört med idag? Drömmen började runt 2013 när brorsan byggde sin första dator. Jag inspirerades att någon dag bygga min egen.