Rekordmånga deklarerade digitalt 2024

Permalänk
Melding Plague

Rekordmånga deklarerade digitalt 2024

Med över 7 miljoner deklaranter är 2024 ett rekordår för antalet digitala deklarationer som skickats in.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur många deklarerade digitalt igår?

Permalänk

Konstigt det inte är fler.. Det är ju mycket mer omständligt att göra manuellt. Svenskarna och internet rekommenderar jag för liknande statistik: https://svenskarnaochinternet.se/

Där vi har gått till ett samhälle där personer säger att folk på 70 talet klagade och gnällde att de var utan ström i 2 veckor vid snöstorm, de skulle bara veta hur det idag känns för mig att ha varit utan internet i 2h!

Permalänk
Medlem

Hur många deklarerade analogt (papper)?

Permalänk
Medlem

Nyheten hade varit om det inte varit fler personer som gjorde det digitalt än förra året...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur många deklarerade digitalt igår?

"Sista dagen, den 2 maj, deklarerade drygt 200 000 personer digitalt."

Skrivet av Sysop:

Hur många deklarerade analogt (papper)?

"Antal pappersdeklarationer som registrerats till och med den 2 maj var 302 693 vilket är cirka 45 000 färre än förra året. Pappersdeklarationer som inkommit de sista dagarna har ännu inte registrerats."

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur många deklarerade digitalt igår?

Obviously! När jag var liten var det en grej att man åkte in till Skatteskrapan på Götgatan och lämnade in sin deklaration sista dagen, det var folkfest.
Den folkfesten tänker jag fortsätta ensam i min lägenhet sista dagen.

Permalänk
Medlem

Jag deklarerade nyss Tack för påminnelsen

Permalänk
Medlem

En annan deklarerade för första gången på papper i år. Tidigare har jag gjort det SMS-vägen.
Anledningen var att ärvda aktier blivit tvångsinlösta då bolaget blev uppköpt varpå det avnoterades från börsen.
Vilket medförde visst letande i dödsboets arkiv för att utröna inköpsvärdet på innehavet. Då arkivet återfinns hos föräldrarna tog jag helt enkelt med mig en K4-blankett dit och fyllde i den.

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på mina pengar, Skatteverket borde kunna bli snabbare på att granska K10.

Permalänk
Medlem

Hur många av dessa 7 miljoner justerade något och hur många bekräftade bara siffrorna?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hur många av dessa 7 miljoner justerade något och hur många bekräftade bara siffrorna?

Vet inte, men åtminstone dessa:

* 434 153 godkände med sms, cirka 40 000 fler än förra året.
* 365 212 godkände med telefon, cirka 25 000 färre än förra året.

Vad jag ser framgår det inte hur många som bara godkänt respektive ändrat något av de som deklarerat på andra sätt än sms eller telefonsamtal.

Men för de som bara har "de vanliga" typ inkomst av tjänst och sånt så borde det väl stämma för de flesta?
Tänker att det är väl mer att hålla reda på om man driver firma.
Eller om man har förmåner som behöver deklareras eller långpendlar eller något annat som är utöver "standard".

Permalänk
Medlem

Hur många som betalade sina räkningar via en mobiltelefon eller dator jämfört med de som betalade avier på postkontoret eller banken?

Permalänk
Medlem

Blev tvungen göra dödsbodeklaration på papper, hade glömt hur jäkla osmidigt det är, särskilt jobbigt när det krävs bilagor och skit.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Positivt att så många deklarerar digitalt. Däremot föredrar jag att få inkomstdeklrationen hemskickat via papper. Men deklarerar via nätet, vilket fungerar ypperligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonGamer:

Positivt att så många deklarerar digitalt. Däremot föredrar jag att få inkomstdeklrationen hemskickat via papper. Men deklarerar via nätet, vilket fungerar ypperligt.

Allt digitalt för min del, men Kivra ska hålla sina privata jäkla klåfingrar borta från myndighetspost, så för min del är det https://www.minmyndighetspost.se/ som gäller.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Gick in och gjorde min första dagen det gick göra, har ändå inget att lägga till eller ändra.

Har också minmyndighetspost, Kivra vill jag inte heller ha göra med.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Nästa nyhet: rekordmånga har idag HD kapacitet på sina nya TV-apparater

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonGamer:

Positivt att så många deklarerar digitalt. Däremot föredrar jag att få inkomstdeklrationen hemskickat via papper. Men deklarerar via nätet, vilket fungerar ypperligt.

Den kommer ju på papper vare sig man deklarerar digitalt eller ej.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Den kommer ju på papper vare sig man deklarerar digitalt eller ej.

Inte om du har en digital brevlåda för myndighetspost. Vilket alla jag känner har

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Digital brevlåda är skit!

Skrivet av talonmas:

Inte om du har en digital brevlåda för myndighetspost. Vilket alla jag känner har

Aktiverade det och började få räkningar dit som pdf istället för som efaktura till banken. Vem fan vill ha det?!?
Stängde av skiten och kommer aldrig att aktivera det igen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Inte om du har en digital brevlåda för myndighetspost. Vilket alla jag känner har

Ah, får kolla myndighetspost. Tror jag alltid deklarerat digitalt, så känns onödigt att få hem papperet om det går att skippa det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Aktiverade det och började få räkningar dit som pdf istället för som efaktura till banken. Vem fan vill ha det?!?
Stängde av skiten och kommer aldrig att aktivera det igen.

Vet inte vad du har för digital brevlåda men med Min Myndighetspost får du inga räkningar dit. Jag får i alla fall bara myndighetsbrev, räkningar har fortsatt komma till banken efter jag skaffade den.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Hur många deklarerade analogt (papper)?

Jag fick aldrig någon pappersdeklaration. Eller någon som helst indikation på att en deklaration fanns att göra. Gick in självmant på skatteverket för att jag visste att det var dags, och där fanns en att godkänna.

Kändes märkligt.

Permalänk

Förstår inte att så många fick tillbaka på skatten. Vad är detta?

Permalänk
Medlem

Jajaja, ge mig bara mina pengar.

Permalänk
Medlem

Vad händer om man glömmer och missar deadlinen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Vad händer om man glömmer och missar deadlinen?

Lämnar du in din deklaration för sent så kan du få betala en förseningsavgift.

Lämnar du inte in någon deklaration alls, trots att du är skyldig att deklarera, så kan du förutom förseningsavgift åka på att bli skönstaxerad (dvs Skatteverket gör sin egen bedömning av vad du tjänat och skall betala i skatt) och kan få skattetillägg. Det kan bli dyrt, så det vill du inte råka ut för, så se till att få in deklarationen om du är deklarationsskyldig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Förstår inte att så många fick tillbaka på skatten. Vad är detta?

Du får gå tillbaka och läsa svaren du har fått tidigare på frågorna du ställde i tråden "Har ni fått skattepengarna?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vet inte vad du har för digital brevlåda men med Min Myndighetspost får du inga räkningar dit. Jag får i alla fall bara myndighetsbrev, räkningar har fortsatt komma till banken efter jag skaffade den.

Det var kivra

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.