Garantiärende hos Webhallen slutar med att jag blir betalningsskyldig

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Det är tyvärr inte så det funkar med många elektroniska produkter. Det vore fint om det var så.
Du bör göra dig själv en tjänst och köpa ett nytt nätagg genast.
Detta från en som mestadels köper begagnat.

Alltså nätagget fungerar, det är stiftet som åker bakåt i kontakten till gpun och inte får tillräcklig kontakt. Att jag fick felet beror på att strömkontakten är vänd på det nya kortet. Jag drog om kablarna så dom nu är likvärdiga med mitt gamla kort.

Hittils har det fungerat jättebra, lite för kort tid dock att bedömma fullt ut.

Här finns lite mer info;

https://forum.corsair.com/forums/topic/85348-bad-crimping-on-...

På sikt ska jag köpa ny kabel så det blir ordning på det, vad gäller nätagget så är det ok ser inget som kan ta skada utav dålig kontakt. GPUn har ju stängt av sig när det har hänt, sen är det nätagget jag har betydligt bättre än många andra nätagg som säljs idag. Ungefär som mitt ljudkort Asus Essence STX. Två riktigt bra köp som jag ogärna byter ut.

Bränner jag GPU pga något nu i nätagget så får jag själv ta ansvar för det såklart. Sen vad gäller felet så är det lite otur och tråkigt att det bara uppträdde när man belastade kortet. Det var ett lätt fel men ganska svårt att kunna påvisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Nej det är kabeln som är kass, det fungerar nu jag vände håll på pcie kabeln (går mot gpu ovanifrån) så stiftet som är löst pressar inåt mot kontakten. Nu ligger kabeln som den gör för mitt gamla grafikkort.

Har inte hunnit testa så länge än men jag har inga fel i loggboken och Diablo 4 flyter på fint.

På sikt behöver jag hitta en ny kabel tror jag som är 12pin till 2x6+2.

På tal om att bara köpa nytt så aldrig i livet, det är 12 år gammalt men är garanterat finare kvalité på komponenter än du får idag. Plus att det sliter på miljön också med slit och släng mentalitet.

Postar här om felet dyker upp igen men det känns bra, kontakterna på GPU om man jämför mitt gamla mot mitt nya så är dom 180 grader vända.

Så tänkte jag också förr. Men när det är just nätaggregat så har jag ändrat mig. Enbart nätaggregat från kändare märken, oftast lite bättre kvalitet och aldrig att de är i drift mer än 10 år. Om man inte får konstiga fel så kan det bli väldigt dyrt när nätaggregat fallerar och drar med sig andra komponenter.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Hoppas även du ber om ursäkt till Webhallen när du till och med anmält dem.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av maweric:

Hoppas även du ber om ursäkt till Webhallen när du till och med anmält dem.

Seriöst? Jag har inte anmält dom. Sen kan jag tycka att dom borde skickat kortet till Gainward direkt. Det är väl inte så konstigt med tanke på felprocenten på rtx 3070 korten under pandemiåren?

Även dom felkoderna jag hade så trodde jag det var gpun. Vad skulle jag gjort istället då? Lägga mig platt och ge upp?

Webhallen kan också bli bättre i sitt bemötande tycker jag, finns ju en anledning till att jag blev sur och förtvivlad.

Hade löst felet direkt om någon också postade i tråden att kolla kablarna rucka på dom när kortet är i drift. Inte så lätt eller? Aslätt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Seriöst? Jag har inte anmält dom. Sen kan jag tycka att dom borde skickat kortet till Gainward direkt. Det är väl inte så konstigt med tanke på felprocenten på rtx 3070 korten under pandemiåren?

Även dom felkoderna jag hade så trodde jag det var gpun. Vad skulle jag gjort istället då? Lägga mig platt och ge upp?

Webhallen kan också bli bättre i sitt bemötande tycker jag, finns ju en anledning till att jag blev sur och förtvivlad.

Hade löst felet direkt om någon också postade i tråden att kolla kablarna rucka på dom när kortet är i drift. Inte så lätt eller? Aslätt nu.

Du skrev följande.

Skrivet av Druid_john:

Jag har anmält skitföretaget Webhallen till konsomentombudsmannen nu. Det handlar om 8000 sek.

Du kan inte skylla på andra för hur det är med dina kablar. Lite ödmjuk måste man vara.

Dock så har vi nog alla varit i liknande situation som du någon gång i livet.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av maweric:

Du skrev följande.

Du kan inte skylla på andra för hur det är med dina kablar. Lite ödmjuk måste man vara.

Dock så har vi nog alla varit i liknande situation som du någon gång i livet.

Ja, jag håller med. Jag var frustrerad och det är mycket pengar.

Det var inte med uppsåt mot Webbhallen jag startade denna tråden, men visst kunde formulerat mig bättre.

Kanske ett bättre alternativ är att slänga tråden då om nu detta kan misstolkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Ja, jag håller med. Jag var frustrerad och det är mycket pengar.

Det var inte med uppsåt mot Webbhallen jag startade denna tråden, men visst kunde formulerat mig bättre.

Kanske ett bättre alternativ är att slänga tråden då om nu detta kan misstolkas.

Istället för att slänga tråden så kan du låta den vara ett tag och fundera på hur du har hanterat allt.
Du har inte varit direkt mottaglig för bra råd tex.
Det är bra att ibland låta saker vara ett tag och sen återkomma med ny energi och begrunda allt.
För att lära och utvecklas.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Kanske ett bättre alternativ är att slänga tråden då om nu detta kan misstolkas.

Behåll tråden. Många goda råd har kommit in. Andra med liknande problem i framtiden kan gynnas.

Respekt för att du medgett misstag. Många som inte skriver efter att de hittar felet.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Behåll tråden. Många goda råd har kommit in. Andra med liknande problem i framtiden kan gynnas.

Respekt för att du medgett misstag. Många som inte skriver efter att de hittar felet.

Detta håller jag med om.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Om du kan: uppdatera första inlägget och skriv vad som var fel

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Ja, jag håller med. Jag var frustrerad och det är mycket pengar.

Det var inte med uppsåt mot Webbhallen jag startade denna tråden, men visst kunde formulerat mig bättre.

Kanske ett bättre alternativ är att slänga tråden då om nu detta kan misstolkas.

Bra av dig att du erkänner tydligt att du hade fel iaf.

Vi var flera som tidigt gav dig rådet att testa grafikkortet i en annan dator och ifall du hade gjort det så hade du märkt att det var något med din egen dator som var felet och helt sluppit den här frustrationen gentemot Webbhallen. Hoppas därför att du (och folk som läser tråden) tar med dig ifall att en komponent i framtiden strular och inga åtgärder hjälper för att få bort problemen på den datorn som den satt i ursprungligen, så borde nästkommande åtgärd definitivt vara att testa komponenten i en annan dator innan man dömer ut den. Man för då över ENBART den strulande komponent och inget annat, inte ens kablar (annars hade ju inte testet hjälpt dig i det här fallet).

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE